POVESTEA AFACERILOR DE SUCCES

0
Publicat:
Ultima actualizare:

80 de miliarde de dolari din reamplasarea caselor de marcat Cine ar fi zis ca de la o idee marunta- precum schimbarea pozitionarii caselor de marcat de la fiecare raion la iesirea din magazin, cineva

80 de miliarde de dolari din reamplasarea caselor de marcat
Cine ar fi zis ca de la o idee marunta- precum schimbarea pozitionarii caselor de marcat de la fiecare raion la iesirea din magazin, cineva ar fi putut sa stranga cea mai mare avere din lume: 80 de miliarde de dolari? Sam Walton, fondatorul retelei de hiper-marketuri WalMart, cea mai mare retea de distributie americana, a demonstrat unei lumi intregi ca se poate. WalMart este, in prezent, firma cu cei mai multi angajati din SUA- peste 1,1 milioane de salariati. Grupul, singur, realizeaza 2,3 la suta din PIB-ul Statelor Unite. Desi averea de 80 de miliarde a familiei Walton poate parea colosala, in prezent aceasta egaleaza cifra de afaceri a magazinelor intr-un singur trimestru. Sam Walton este printre putinii afaceristi americani care au plecat "de jos" pentru a-si construi imperiul. Prima afacere - un magazin intr-un orasel mic al Americii - nici nu ar fi fost posibila daca nu imprumuta 20.000 de dolari de la socrul sau. Dupa 5 ani in administrarea lui Walton, magazinul era cea mai infloritoare afacere a orasului, motiv pentru care proprietarul spatiului a refuzat sa prelungeasca contractul de inchiriere pentru a pastra pentru el magazinul. Grupul WalMart s-a nascut imediat dupa aceea, in 1962. In mai putin de 10 ani, reteaua numara peste 35 de magazine si avea vanzari de peste 44,2 milioane de dolari. In 1979, WalMart a fost printre primele companii americane care aveau o cifra de afaceri care depasea 1 miliard de dolari. La incepului anilor '90, dupa nici 30 de ani de functionare, mica afacere de familie s-a transformat intr-un adevarat colos: 1.200 de magazine, 200.000 de angajati si o cifra de afaceri lunara de peste 16 miliarde de dolari. Cheia succesului afacerilor WalMart a fost implementarea ideilor mici, cu un pas inaintea concurentilor. Astfel, in 1962, magazinele WalMart ofereau un sortiment mai variat decat concurenta, dar si preturi mai mici. Sam Walton a identificat o metoda, banala in zilele noastre, prin care putea obtine preturi mai bune de la furnizori: cumpara in cantitati foarte mari. In prezent, "inventia" lui Walton este valorificata la maxim chiar si de hipermarketurile romanesti: Cora, Carrefour sau Metro. Tot meritul lui Walton este si sistemul de autoservire, cu plata la iesirea din magazin, care scurteaza timpul pierdut cu plata cumparaturilor. Daca traiati in anii '60, trebuia sa adaugati cateva ore bune la timpul petrecut in magazine stand la cozi, pentru a plati produsele achizitionate la fiecare raion. Un factor important al succesului grupului a fost si utilizarea tehnologiei. Pentru a-si reduce costurile, reteaua WalMart utiliza inca din 1987 propria retea de comunicare prin satelit, intr-o vreme in care calculatoarele din Romania puteau fi numarate pe degetele de la o mana. Iar in 1988, peste 90 la suta din magazinele WalMart utilizau sistemul codului de bare, care a intrat in Romania abia dupa 1996.
(Povestea, pe larg, in Adevarul Economic din aceasta saptamana)