Influencerii au ajuns principala sursă de informare pentru investitorii români. Care sunt riscurile

0
Publicat:

În fiecare zi, investitorii individuali caută informații despre diferitele piețe pentru a lua decizii, însă sursele de informare s-au schimbat de-a lungul timpului, precizează analistul eToro Bogdan Maioreanu.

Influencerii înlocuiesc familia și prietenii ca sursă de informare pentru investitori

„O nouă categorie de furnizori de informații ajung în topul preferințelor investitorilor individuali: influencerii din domeniul financiar, care sunt activi pe platforme precum Tik Tok, Facebook, Instagram sau Reddit. Experții avertizează, însă, că această abordare prezintă riscuri, deoarece mediul online abundă în dezinformări și falsuri”, precizează analistul eToro.

Potrivit acestuia, când vine vorba de locul unde se găsesc informații despre investiții, 38% dintre investitorii români preferă Google, conform ultimului sondaj eToro Retail Investor Beat. Dar 31% dintre investitori' caută informații de la influencerii ce activează în domeniul financiar, îndepărtându-se de familie si prieteni. Cu doar doi ani în urmă, în T1 din 2022, prietenii și familia erau o sursă importantă de informare pentru (32%) dintre investitorii români. Nu mai este cazul. În T1 2024, doar 16% dintre investitorii români au citat prietenii și familia ca fiind o sursă importantă de informații despre investiții.

Creșterea popularității influencerilor din domeniul financiar a fost facilitată de utilizarea platformelor de socializare, folosite pentru diseminarea conținutului lor. Dacă ne uităm la grupele de vârstă, această categorie de influenceri sunt principala sursă de informații pentru investitorii cu vârsta de peste 55 de ani (38%). Totodată sunt importanți pentru 35% dintre investitorii cu vârste cuprinse între 35 și 44 de ani, pentru 28% dintre cei mai tineri investitori, cu vârste între 18 și 34 de ani, și pentru doar 23% dintre cei cu vârste cuprinse între 35 și 55 de ani.

În cadrul sondajului eToro Retail Investors Beat, investitorii români au fost pe locul al doilea în topul celor mai predispuși dintre toate națiunile intervievate să identifice influencerii financiari ca fiind o sursă cheie de informații (31%), înaintea celor din SUA (30%) și depășiți doar de spanioli (39%). În condițiile în care media globală se situează la 23%, influencerii financiari s-au dovedit a fi mai puțin populari în rândul investitorilor individuali olandezi și cehi (13%), danezi (16%), germani, italieni și francezi (17%).

De asemenea, dacă ne uităm la sexe, pentru femeile investitor din România, influencerii din domeniul financiar sunt principala sursă de informare (36%), comparativ cu bărbații unde această categorie se află pe locul al doilea cu 29%, după căutarea pe Google (41%).

Alte surse de informare folosite de investitorii români sunt cursurile online sau în persoană (24%), site-urile de recenzii (23%) și social media (21%). Forumurile online se află la egalitate cu media tradițională (19%), urmate de podcast-uri (18%) și prietenii și familia pe penultimul loc (16%). Cel mai puțin preferat loc pentru a căuta informații financiare sunt cărțile (13%). Dacă ne uităm în mod particular la cărți, acestea sunt cea mai puțin populară alegere și la nivel global (9%).

În ciuda volumului tot mai mare de surse de informații disponibile pentru investitori, un studiu al Universității Tilburg din Țările de Jos a constatat că o expunere mai mare la influencerii din domeniul financiar nu a dus la îmbunătățirea cunoștințelor financiare. Unul dintre motive ar putea fi reprezentat de cantitatea mare de informații și de influenceri neautorizați de pe rețelele de socializare. Dar constatările necesită cercetări suplimentare.