Încă două companii, obligate de CE să restituie României ajutoarele de salvare

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu, a anunţat luni măsurile pe care le va lua Comisia Europeană în privinţa ajutoarelor de stat pe care le-a acordat România unor companii, fie că a fost vorba despre ştergerea unor datorii, fie de ajutoare de salvare.

Compania Naţională a Uraniului (CNU), aflată în dificultăţi financiare, va trebui să dea înapoi ajutorul de stat primit, la fel ca în cazul CFR Marfă, Comisia Europeană urmând să emită o decizie şi în cazul CNU, a declarat luni pentru News.ro preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu.

”La Compania Naţională a Uraniului s-a acordat un ajutor de salvare. Compania nu şi-a revenit. Comisia va emite o decizie de recuperare a acelui ajutor de stat şi vom trece la restructurare”, a declarat luni pentru News.ro preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu.

El spune că a purtat deja discuţii la Comisia Europeană pe marginea acestui subiect.

”Pentru a recupera banii daţi, compania va trebui restructurată”, precizând că nu ştie dacă se pune problema unor disponibilizări.

Comisia Europeană a iniţiat în luna mai 2018 o investigaţie aprofundată pentru a evalua dacă diferitele măsuri de sprijin public acordate de autorităţile române Companiei Naţionale a Uraniului sunt conforme cu normele UE privind ajutoarele de stat pentru întreprinderile aflate în dificultate.

La 12 iunie 2017, România a notificat Comisiei un plan de restructurare a CNU. Planul de restructurare prevedea acordarea unui sprijin în valoare de aproximativ 95 de milioane euro (441 de milioane lei) pentru CNU, sub formă de granturi, subvenţii, anularea unor datorii şi conversie a datoriei în acţiuni. Acest plan succedea unui împrumut urgent sub formă de ajutor pentru salvare în valoare de aproximativ 13,3 milioane euro (62 de milioane lei), acordat pentru menţinerea întreprinderii pe linia de plutire, pe care Comisia l-a aprobat în septembrie 2016 cu titlu temporar.

Aceeaşi situaţie este şi la Complexul Energetic Hunedoara.

”Complexul Energetic Hunedoara a primit un ajutor de stat de salvare. Nu a fost suficient. Trebuie trecut la un plan de restructurare. Comisia a emis anul trecut o decizie de recuperare a acelui ajutor de stat şi acum discută planul de restructurare”, a adăugat Chiriţoiu.

În cazul CFR Marfă a fost cazul unei ştergeri a datoriilor în 2013.

”Pentru că privatizarea CFR Marfă nu a mai avut loc, iar compania nu s-a restructurat şi nu a revenit pe profit,  Comisia va cere repunerea pe rol a datoriilor şterse în 2013, decizie care va veni în curând şi care va trebui să fie urmată de o restructurare a companiei”, a precizat preşedintele autorităţii de concurenţă.

CFR Marfă se confruntă cu dificultăţi financiare cel puţin din 2009.

Bogdan Chiriţoiu a vorbit şi în luna octombrie, în cadrul unui seminar la Sinaia, de situaţia dificilă a CFR Marfă.

"Compania are datorii către CFR Infrastructură de peste 400 milioane euro, care sunt datoriile ei vechi, şterse în pregătirea privatizării, privatizare care a eşuat acum câţiva ani. De atunci nu s-a mai întâmplat nimic. La vremea respectivă, Comisia Europeană a acceptat să fie şterse datoriile, pentru ca societatea să fie atractivă pentru privatizare. Asta înseamnă că datoriile vor fi repuse pe rol, cu dobândă", a declarat atunci preşedintele Consiliului Concurenţei.

Comisia Europeană a lansat, la jumătatea lunii decembrie 2017, o investigaţie aprofundată pentru a determina dacă stingerea de către statul român a datoriilor operatorului de transport feroviar de marfă CFR Marfă şi necolectarea datoriilor companiei i-au conferit acesteia un avantaj neloial, cu încălcarea normelor UE privind ajutoarele de stat.

CFR Marfă este operatorul istoric de pe piaţa română de transport feroviar de marfă şi este deţinut în totalitate de stat. De mai mulţi ani, compania se confruntă cu dificultăţi economice. Aceasta are un nivel ridicat de îndatorare, în principal faţă de agenţiile naţionale de securitate socială şi administrare fiscală, precum şi faţă de managerul român de infrastructură feroviară, CFR Infrastructură, care se află, de asemenea, în totalitate în proprietatea statului.

Investigaţia efectuată de Comisie a avut în vedere o serie de măsuri de ajutor de stat în favoarea CFR Marfă, constând în conversia creanţelor în acţiuni în valoare de 1,669 miliarde lei (circa 360 de milioane euro) în 2013 şi necolectarea, cel puţin din 2010, a datoriilor la bugetul de asigurări sociale şi a taxelor datorate de CFR Marfă, precum şi a datoriilor companiei faţă de CFR Infrastructură.

Mai multe pentru tine:
Descoperire fantastică. Organul care produce aproape toată serotonina din corp. Nu e creierul. Din cauza asta ne îmbolnăvim de anxietate și depresie
Top 10 brazi artificiali de Crăciun 2025 cu cele mai bune recenzii și extrareducere de până la 40% pe eMAG. Alege bradul perfect și profită de discounturi
eMAG MultiDeals 2025: Ghid complet pentru extra reduceri de până la 20% și cele mai populare 11 produse de cumpărat
Crima pasională din Ploiești. Viața medicului Roxana Călin după ce a ucis-o pe soția amantului. S-a recăsătorit cu un bărbat din domeniul juridic și călătorește de la Monaco în toată lumea
Gestul răvășitor al lui Eugen Cristea, la 7 luni de la decesul soției: „Îi simt prezența în casă, mai pun o farfurie pe masa de Crăciun”. Cine îi alină suferința?
Nu rata cele mai dulci cadouri pentru copii de Moș Nicolae și Crăciun 2025 – Pachete festive, reduceri eMAG și surprize sub 50 de lei
Roxana Călin, doctoriţa care a îngrozit România în anii ’90. Și-a ucis şi tranşat rivala în dragoste
Sărbători fără balonare, indigestie sau reflux: Top remedii naturale și cel mai puternic antioxidant românesc care-ți dau energie și digestie perfecte
Top of the Top Hervis Sport 2025/2026: Oferte iarnă, produse Top Seller și reduceri 20% de neratat
ElectroWeekend eMAG: Top 15 produse cele mai populare și testate de clienți, cu cele mai mari reduceri. Pune-ți electro oferta sub brad!
Motivul halucinant pentru care Emmanuel Macron a apărut cu pantofi cu două numere mai mari. Imaginile sunt reale și au încins Internetul