Ce drepturi aveţi când acceptaţi, prin telefon, email sau online, o ofertă de la furnizori

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Atunci când utilizatorii achiziţionează servicii de telefonie, internet sau televiziune prin intermediul telefonului, e-mailului sau al unei aplicaţii online, furnizorul trebuie să le pună la dispoziţie o serie de informaţii minime, relevante pentru ca aceştia să poată lua o decizie adaptată nevoilor de consum.

Contractul la distanţă (inclusiv cel telefonic) se consideră încheiat doar după ce utilizatorii şi-au exprimat consimţământul în scris (pe un suport durabil). Utilizatorii au dreptul de a se retrage dintr-un contract la distanţă în termen de 14 zile de la încheierea acestuia, fără a invoca un motiv.

Ce este contractul la distanţă?

Contractul la distanţă este acel contract încheiat între un furnizor şi un utilizator în cadrul unui sistem de vânzări sau de prestare de servicii organizat fără prezenţa fizică simultană a celor două părţi, cu utilizarea exclusivă a unuia sau a mai multor mijloace de comunicare la distanţă (de exemplu, telefon, scrisoare, e-mail, aplicaţii online etc.).

În contextul unei pieţe competitive şi al diversităţii tot mai mari de oferte comerciale din domeniul comunicaţiilor electronice, posibilitatea de a încheia contracte prin mijloace de comunicare la distanţă oferă consumatorilor oportunitatea de a beneficia de oferte avantajoase, personalizate propriilor nevoi de consum, fără a se deplasa la centrele comerciale ale furnizorilor.

Drepturile utilizatorilor

Indiferent de mijlocul de comunicare la distanţă utilizat pentru încheierea contractelor la distanţă, utilizatorii trebuie să primească, într-un mod adecvat mijlocului de comunicare la distanţă utilizat, o serie de informaţii cu privire la serviciile pe care urmează să le contracteze, înainte ca aceste contracte să producă efecte obligatorii pentru ei.

Un astfel de contract intră în vigoare numai după ce utilizatorii şi-au exprimat consimţământul în scris, pe un suport durabil (e-mail, scrisoare, fax) în cazul în care serviciile au fost contractate prin telefon, fax ori e-mail sau după ce furnizorul a confirmat comanda, în cazul în care serviciile au fost contractate online (prin intermediul unui site sau printr-o aplicaţie).

Utilizatorii au dreptul să se retragă din contract, fără nicio justificare, în termen de maxim 14 zile de la încheierea contractului.

Informaţiile specifice despre încheierea contractelor la distanţă pentru fiecare tip de serviciu – telefonie, internet, televiziune – sunt disponibile în InfoCentrul ANCOM.

Obligaţiile furnizorilor cu privire la informarea utilizatorilor

Operatorii telecom sunt obligaţi să pună la dispoziţia utilizatorilor, înainte de încheierea contractului, informaţii precum toate costurile asociate serviciului care urmează să fie furnizat (preţul, respectiv tariful şi modalitatea de calcul al acestuia, beneficiile, opţiunile şi extraopţiunile incluse), perioada contractuală minimă, costurile de transport pentru primirea echipamentul achiziţionat, dacă este cazul, termenul de la care utilizatorul va beneficia de serviciile achiziţionate, modul de soluţionare a reclamaţiilor, informaţii despre dreptul de retragere din contract şi condiţiile în care utilizatorul îşi poate exercita acest drept.

Ghidul realizat de ANCOM şi ANPC

Atât ANCOM, cât şi Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) au atribuţii privind verificarea şi sancţionarea modului în care este implementată legislaţia privind încheierea contractelor la distanţă de către furnizorii de servicii de comunicaţii electronice, în relaţia lor cu consumatorii.

De aceea, pentru a veni în sprijinul furnizorilor de servicii de comunicaţii electronice, dar şi al utilizatorilor acestor servicii, ANCOM şi ANPC au elaborat un ghid care prin care este prezentată modalitatea de interpretare a legislaţiei naţionale referitoare la încheierea contractelor la distanţă, respectiv în afara spaţiilor comerciale. 

Ce, cum şi unde reclami

Dacă eşti consumator, ai încheiat un contract la distanţă şi furnizorul nu ţi-a respectat drepturile, poţi sesiza ANCOM sau Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor.

Dacă eşti utilizator final persoană juridică, ai încheiat un contract la distanţă şi furnizorul nu ţi-a respectat drepturile, poţi sesiza ANCOM.

 

Mai multe pentru tine:
De Meghan nici nu vrea să audă, însă pe Harry l-ar primi înapoi acasă oricând. Cât de perfid pare planul lui Kate!
Confesiunile lui Dragoș Dolănescu, la 50 de ani. Totul despre soția lui din Costa Rica: „A avut grijă de fiul meu orfan de mamă”. Ce meserie are femeia cu inimă de aur?
Chillmas Deals 2025 pe eMAG: cele mai bune oferte pentru decorațiuni de Crăciun cu reduceri uriașe de până la 78%
Cele mai căutate cadouri pentru copii și adolescenți în 2025: Roblox, Minecraft, jocuri STEAM, Kendama și LOL
Lancôme Bestseller în România: Parfumuri iconice, mascara virală și skincare premium pentru cadouri de lux
Descoperire fantastică. Organul care produce aproape toată serotonina din corp. Nu e creierul. Din cauza asta ne îmbolnăvim de anxietate și depresie
Cristina Teleanu, în lacrimi. Fosta avocată, devenită ciobăniță, acuzații grave pentru soțul ei: „Un om fără școală să mă umilească..."
A Diamond Is Forever: colecția Primul diamant TEILOR — bijuterii luxury de la 500 lei pentru cadouri care spun povești
Top 15 băuturi pentru Sărbători 2025–2026: vinuri medaliate cu aur, ediții rare de colecție și reduceri uriașe de până la 8.500 lei
Black Friday 2025 „Bla-Bla Black Shopping Weeks” la XXXLutz: transformă-ți casa de sărbători cu piese spectaculoase și reduceri de până la 50%
Ținutele care au făcut senzație la aniversarea PRO TV. Cum s-a îmbrăcat Mihaela Rădulescu la patru luni de la moartea lui Felix Baumgartner