ANAF: Furtul de identitate, folosit de unele persoane fizice pentru a nu fi raportați de curieri
0Raportul de activitate al ANAF pe primul semestru arată că Fiscul a descoperit evazioniști persoane fizice care au recurs chiar și la furtul de identitate pentru a nu fi raportați de curieri.
„Persoane fizice au realizat de-a lungul mai multor ani (perioade fiscale) activități comerciale, respectiv livrări prin intermediul unor site-uri și societăți care prestează servicii de curierat, fără a-și îndeplini obligațiile declarative. Reconstituirea activității acestora s-a realizat pe baza informațiilor/datelor disponibile inclusiv a celor furnizate către ANAF”, se menționează în document.
Furt de identitate
Potrivit acestuia, în multe cazuri instrumentate, contribuabilii au ales să își corecteze situația fiscală, însă au fost și cazuri în care s-a constatat uzitarea furturilor de identitate, respectiv încheierea de contracte de prestări servicii cu firmele de curierat, în numele unor persoane care nu au cunostinţe despre activitatea derulată în numele lor, cu scopul de a se sustrage de la îndeplinirea obligațiilor fiscale.
În toate situațiile în care Direcția Generală Antifraudă Fiscală a identificat persoane care au obținut venituri din activități derulate în mediul online și au avut un comportament fiscal inadecvat, s-a pus accent în primul rând pe creșterea gradului de conformare voluntară, unii dintre contribuabili fiind notificați în legătură cu situația constatată și demersurile necesare pentru confomare (depunerea declarațiilor fiscale). Pentru alți contribuabili au fost demarate verificări (controale antifraudă și / sau verificări documentare) în timpul cărora unii și-au depus declarațiile fiscale, iar pentru alții au fost emise decizii de impunere. În situația în care a fost constatată crearea de circuite evazioniste, de eludare a plății taxelor și impozitelor, au fost sesizate organele de urmărire penală în legătură cu aceste aspecte.
Livrări fictive
Cazuri în care au fost înregistrate livrări fictive (facturi emise) către societăți care nu recunosc achiziția ori au fost emise bonuri fiscale pentru livrări nereale, aceste operațiuni fictive fiind efectuate cu scopul de a disimula valoarea reală a bunurilor comercializate, în fapt bunurile fiind comercializate la o valoare mai mare decât cea înscrisă în documente (facturi, bonuri fiscale), către beneficiari a căror identitate este disimulată. Specificul acestor fraude este încasarea în numerar a acestor livrări fictive făcând dificilă identificarea beneficiarului real, mai ales în cazul în care descărcarea fictivă a gestiunii se realizează pe baza unor bonuri fiscale.
Există situații în care mărfurile sunt comercializate fără întocmirea de documente, în timpul controalelor fiind identificată lipsa din gestiune a unor mărfuri dar și sume de bani a căror existență nu poate fi justificată cu documente și/sau creditarea societății de către persoane (de regulă asociați) care nu au surse de venit corespondente.
Cazuri în care societăți înregistrate în scopuri de TVA, emit facturi în baza cărora alte societăți (aparent clienți) își deduc TVA, fără ca emitentul să își îndeplinească obligațiile declarative și/sau de plată.
În aceste situații, dacă în urma controalelor fiscale s-a constatat că scopul înregistrării facturilor de achiziție a fost deducerea fără drept a TVA, atunci au fost și vor fi în continuare sesizate organele de urmărire penală.
Tipologia faptelor
Tipologia faptelor pentru care au fost aplicate principalele sancțiuni contravenționale:
- nedotarea cu aparate de marcat electronice fiscale cu jurnal electronic;
- neconectarea aparatelor de marcat electronice fiscale la sistemul informatic al ANAF;
- neutilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale potrivit reglementărilor legale, respectiv neemiterea de bonuri fiscale pentru toate bunurile livrate sau serviciile prestate;
- neîntocmirea de documente justificative pentru sumele introduse/extrase din unităţile de
vânzare;
- nerespectarea reglementărilor cu privire la întocmirea şi utilizarea documentelor justificative şi contabile pentru operaţiunile efectuate, înregistrarea în contabilitate, păstrarea şi arhivarea acestora, precum şi reconstituirea documentelor distruse;
- încasări/plăţi fragmentate în numerar de la/către beneficiari pentru facturile a căror valoare este mai mare de 5.000 lei şi, respectiv, de 10.000 lei;
- achiziționarea produselor accizabile de la persoane care desfășoară activități de distribuție și comercializare angro a băuturilor alcoolice și tutunului prelucrat fără a deține atestat de comercializare emis de autoritatea competentă;
- deţinerea în afara antrepozitului fiscal sau comercializarea pe teritoriul României a produselor accizabile supuse marcării, fără a fi marcate sau marcate necorespunzător ori cu marcaje false sub limitele prevăzute de lege;
- nedeclararea în Sistemul RO e-Transport a datelor referitoare la transporturile de bunuri cu risc fiscal ridicat sau declararea în Sistemul RO e-Transport a unor cantităţi diferite de cele care fac obiectul transportului de bunuri.