Un tablou contrariant al educaţiei

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Am fost provocată să descriu tabloul SWOT (puncte tari / puncte slabe / oportunităţi /ameninţări) + posibile soluţii pentru educaţie, pentru revista “Cariere” din septembrie. A fost o sarcină dificilă - vin din afara sistemului, cu un dram de optimism pentru a pune umărul, împreună cu alţi "nebuni frumoşi", la schimbarea de mentalităţi. Îndrăznesc să împărtăşesc aceste gânduri cu dvs., cu dorinţa de a merge mai departe.

Pentru cei nerăbdători, să începem cu concluzia. Din SWOT, rezultă o serie de posibile soluţii concrete (la finalul articolului), care dacă ar fi măcar parţial aplicate am putea măsura progresele de la an la an. 

Tabloul este unul foarte complex, în special pentru că a lipsit curajul de a lua acţiune, iar problemele au fost rostogolite de la un mandat la altul. Există suficiente studii care ne arată unde sunt hibele/cauzele, precum şi modele care să ne inspire. Încetând să mai ignorăm problemele reale şi cu determinare, se poate ajunge la măsuri, soluţii şi abordări viabile, spre binele actualelor şi viitoarelor generaţii de copii din sistem şi al nostru, ca ţară. 

Secretul este ca, de la nivel de şcoală şi până la ministere, să lucrăm împreună, să punem accent pe competenţă şi pe valori, să multiplicăm ce funcţionează şi să renunţăm la ce nu merge. Alte ţări au demonstrat că se poate, aşa că următorii paşi presupun crearea unei viziuni comune, stabilirea de priorităţi clare şi obiective concrete, pentru că altfel, elefantul este prea mare pentru farfuria oricăruia dintre cei implicaţi.


Posibile soluţii – pe diverse planuri

- Crearea unei viziuni, strategii, valori comune şi angajament pe termen lung pentru educaţie, prin implicarea principalii actori. Această viziune/strategie comune ar trebui să contribuie la dezvoltarea României pe termen lung.

- Abordarea, cu curaj, a problemelor majore (calitatea resurselor umane, accesul la educaţie, violenţa, analfabetismul funcţional, abandonul şcolar etc.).

- Măsuri concrete pentru asigurarea accesului copiilor defavorizaţi la o educaţie de calitate, începând cu educaţia timpurie (transport, masă, alocaţii suplimentare, educaţia şi consilierea părinţilor acolo unde este cazul etc). La nivel local, coordonarea eforturilor şcolii, cu serviciile de asistenţă socială şi sănătate.

- Punerea în valoare a profesorilor şi directorilor dedicaţi, cu rezultate în medii precare.

- Pregătirea corespunzătoare a profesorilor, a directorilor şi scoaterea din sistem a celor incompetenţi.

- Coaching şi mentoring pentru profesori pentru a aplica noile metode transmise la cursuri şi mai ales ceea ce au văzut că funcţionează în alte locuri din străinătate şi din ţară (următorul pas după celebra „diseminare“).

- Identificarea, promovarea şi scalarea bunelor practici la nivel de sistem, inclusiv a instrumentelor (platforme/ghiduri dezvoltate în diverse proiecte).

- Dezvoltarea spiritului de echipă şi dezvoltarea abilităţilor socio-emoţionale în rândul profesorilor şi al elevilor.

- Consultarea reală şi implicarea elevilor şi a părinţilor în schimbările propuse/implementate în educaţie.

- Participarea elevilor la propriul lor proces de învăţare, inclusiv prin posibilitatea de a alege între anumite discipline.

- Aprecierea implicării în activităţi de voluntariat şi a muncii depuse de elevi, în cadrul şi în afara şcolii (sunt elevi de liceu nevoiţi să muncească pentru a se întreţine). 

- Revizuirea programei (cu focus pe competenţe si nu pe cunostinţe) şi a modului de evaluare a profesorilor şi a elevilor.

- Stop irosirii de resurse in sistem – dacă finanţezi acelaşi mod de a face lucrurile, nu vei obţine rezultate mai bune!

- Stop birocraţiei care îi transformă pe profesori şi pe directori în funcţionari!

- Regândirea învăţământului profesional şi tehnic, cu sprijinul mediului de afaceri şi al ONG-urilor implicate.

- Promovarea unei şcoli deschise către comunitate, care beneficiază de parteneriate şi proiecte cu sens.

- „Scuturarea“ Ministerului Educaţiei şi a inspectoratelor şcolare şi aducerea unor oameni cărora le pasă şi care să fie în serviciul educaţiei/şcolii.

- Sprijin din partea autorităţilor locale şi din partea mediului de afaceri local pentru dezvoltarea şcolii.