Recrutarea în Mileniul III…sau ce să nu îţi pui pe Facebook dacă îţi cauţi un job

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Nu am ajuns la un nivel rupt din filmele SF ale anilor ’90...încă. Roboţii nu ne domină încă, maşinile circulă pe asfalt, nu zboară, şi articolele vestimentare sunt cât de cât nomale. Dar ne aflăm, totuşi, într-o situaţie care acum două decenii părea mai ştiinţifico-fantastică decât orice Arnold Schwarzenegger trimis să înlăture orice oponent al regimului dictatorial instaurat în viitorul sumbru.

Ce pare atât de tragic şi de neimaginat pentru noi, cei de acum 20 de ani? Faptul ca paparazzi nu mai urmăresc doar vedetele; oricine este vedetă în viaţa personală, iar orice acţiune desfăşurată în spaţiul privat tinde să nu mai fie chiar atât de...privată.

Mai pe scurt, ieşi cu amicii într-un club, mai e şi petrecerea burlacilor a celui mai bun prieten, aşa că laşi şi tu toate inhibiţiile la uşă. Petreci toată noaptea şi eşti mândru de rezultat. Atât de mândru, încât îţi schimbi şi poza de profil aferentă contului de pe reţeaua de socializare pe care îţi petreci, spun experţii americani, 23% din timpul în care stai pe net. Tu eşti mândru, iar pe faţa ta se citeşte o expresie de pură fericire, o nirvană demnă de licorile bahice.

…şi uiţi că pozele tale de profil, precum şi jumătate din ceea ce postezi pe Wall, sunt universal vizibile şi că tocmai ai aplicat la super poziţia de X în cadrul multinaţionalei Y, la care visai încă de prin liceu. Dar ce contează, pentru că tu ai un CV exemplar, cu o poză în care eşti mai drept decât un cadet al Academiei, o adresa de mail scris sub forma nume.prenume@mail.com/ro şi experienţă cât cuprinde. Şi, mai mult de atât, ai fost carismatic, succint şi interesa(n)t în timpul interviului, aşa că nu ai de ce să îţi faci griji.

Eh, acum nu mai este aşa. Având în vedere că tot ceea ce postezi pe internet devine spaţiu public, de cele mai multe ori, angajatorul caută informaţii despre potenţialul viitor angajat şi printre conturile de social media. În urma unui studiu realizat recent de BestJobs, doi din zece recrutori consideră vitale informaţiile pe care le regăsesc în social media despre candidat. Cei mai mulţi intră pentru a afla dacă informaţiile prezentate în CV corespund cu cele introduse pe Facebook, în timp ce alţii sunt curioşi dacă există greşeli gramaticale în postările tale din mediul online.

Ai spune că nu contează, că ceea ce faci în afara orelor de program nu ar trebui să îi mai intereseze pe şefi, recrutori etc. Însă trebuie mereu să te gândeşti că odată angajat al companiei Y, vei reprezenta acel angajator, iar de imaginea unei firme ţine foarte mult şi modul în care se prezintă angajaţii acesteia.

Dacă nu te-am convins încă de faptul că trebuie pe cât posibil să menţii o anumită imagine în sfera online – doar face parte din brandul tău personal! – îţi mai dau un motiv. Angajatorii caută personal şi prin mediile mai puţin obişnuite.

Adică acelaşi sondaj BestJobs arată că 31% din recrutori au angajat selectând candidaţi de pe Facebook, iar 7% au recrutat prin intermediul blogului companiei. Mai mult, 50% din reprezentanţii companiilor participante la sondaj vor să recruteze prin platformele sociale, chiar dacă încă nu au dat curs acestei iniţiative.

Ar fi păcat să nu te angajezi pe postul X în cadrul multinaţionalei Y, la care visai încă de prin liceu, pentru că tu ai scris „mi-au” ca pisica drept urmare a petrecerii burlacilor, nu?