De ce „Poşta Română Mobil“ e mai mult decât o aplicaţie supraestimată

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Aplicaţia „Poşta Română Mobil“ arată ca un proiect de liceu. FOTO Răzvan Băltăreţu/Adevărul
Aplicaţia „Poşta Română Mobil“ arată ca un proiect de liceu. FOTO Răzvan Băltăreţu/Adevărul

Presa scrie despre „Poşta Română Mobil“. Ar fi o acţiune lăudabilă a unei instituţii învechite, dacă produsul final n-ar fi deja învechit. Şi asta nu e tot.

Poşta Română a lansat o aplicaţie pentru platformele Android şi iOS. Prin aceasta, utilizatorii ar trebui să aibă acces rapid şi direct la cele mai importante servicii online ale operatorului naţional de servicii poştale. Serviciul este gratuit şi poate fi descărcat direct din Play Store sau App Store, după cum informează Agerpres, citând un comunicat de presă.

Pe lângă ineficienţa acestui produs digital, prezentat drept inovator în 2016, mai sunt relevante două nume: Alexandru Brătianu, şeful de marketing al Poştei Române, şi Matei Brătianu, preşedintele Sindicatului Lucrătorilor Poştali din România (SLPR). Primul a ajuns omul de bază al Poştei pentru proiecte digitale, cel de-al doilea este un lider de sindicat despre care s-a scris mult în presa ultimilor 20 de ani. 

Înainte de a vorbi despre cei doi, ar trebui să ştii ce face aplicaţia „Poşta Română Mobil“ şi de ce este la fel de utilă ca un porumbel voiajor. Este relevant în acest context un citat pe care şi-l asumă Alexandru Brătianu în comunicatul de presă. 

„Având în vedere că circa 30% din traficul total de pe site-ul Poştei Române provine de pe dispozitive mobile (smartphone şi tablete), ne-am gândit să venim în întâmpinarea clienţilor cu această aplicaţie, pentru a le facilita accesul cu uşurinţă la informaţii. «Poşta Română Mobil» a fost realizată intern utilizând o platformă flexibilă de tip 'do your own app' şi utilizează bazele de date ale site-ului, împachetate într-o interfaţă simplă şi extrem de intuitivă“, a declarat acesta.

Pentru oricine a folosit o aplicaţie cel puţin o dată, şi nu vorbesc aici de cele mai populare şi mai frumoase - Facebook, Instagram, Apple Music etc. -, ci de una banală, obişnuită, făcută de un dezvoltator sau un studio care ştiu ce fac, îşi dă seama de la primul contact că ceea ce propune Brătianu este o reambalare a site-ului mobil. Este un layout de care i-ar fi jenă şi anului 2010, iar ca să comanzi un curier trebuie să trimiţi un mail. Un mail într-o perioadă în care localizarea cu precizie (prin WiFi, Bluetooth, GSM şi GPS) e un standard!

postaromana mobil foto adevarul

Apoi, în aceeaşi aplicaţie, clienţii pot verifica statusul trimiterilor poştale înregistrate cu Track&Trace, pot afla orice cod poştal, pot căuta un oficiu poştal după mai multe criterii (din localitate, din apropiere, după denumire, oficii PostCollect etc). De asemenea, utilizatorii pot calcula tarifele pentru serviciile poştale, pot trimite bani cu E-mandat (plata online) sau îşi pot face abonamente de presă.

Toate acestea se pot face în site-ul mobil al Poştei Române şi nu ajută cu nimic că există o aplicaţie. Desigur, instituţia se mai laudă şi că prin aplicaţie oferă şi alte facilităţi, cum ar fi accesarea modulului business AWB Poşta Română, care permite gestionarea online a trimiterilor poştale şi conectarea cu „Poştaşul Digital“, unul dintre serviciile online ale Poştei Române, care pune cititorii la curent cu ultimele ştiri şi informaţii referitoare la activitatea companiei. Acest „serviciu“ este, de fapt, o pagină de Facebook pe care o poţi accesa din... ei bine, Facebook (pentru care există deja aplicaţie dedicată).

Pe lângă scăpările de design, proasta implementare a formularelor şi documentelor oficiale, aplicaţia ar putea fi acceptată drept un proiect de-o noapte a unui absolvent de Politehnica. Dar nu, este o aplicaţie oficială a celui mai mare curier din România. Compania e deţinută de statul român, prin Ministerul pentru Societatea Informaţională, în proporţie de 75%, şi de Fondul Proprietatea (FP), în proporţie de 25%. Are cea mai mare reţea de distribuţie la nivel naţional, însemnând peste 80% din totalul subunităţilor poştale care operează, în prezent, în România. Şi peste 19 milioane de locuitori beneficiază de serviciile Poştei Române, cu peste 7,5 milioane de adrese sunt acoperite de reţeaua poştală proprie.

De ce au implementat un site într-o aplicaţie

Din august 2013, Alexandru Brătianu este şef de marketing pentru Poşta Română. Doi ani mai târziu, primea un premiu pentru site-ul pe care îl vezi în aplicaţia de acum: „Best website at Romanian Courier Business Awards 2015“. Şi-a trecut în CV-ul de pe LinkedIn această performanţă. În juriul competiţiei a fost şi Alexandru Petrescu, director executiv al Poştei Române, la acea vreme. În noiembrie 2015, şi-a dat demisia

Alexandru Brătianu şi-a mai trecut în palmares un alt succes digial. În februarie 2016, poştaşul digital era prima campanie exclusiv digitală de la Poşta Română. Campania promova noile servicii online lansate de companie: transferul de bani, abonamentele de presă, serviciul track & trace şi serviciul de completare online a formularelor necesare la ghişeele poştale.

Atunci, Robert Căpraru, Head of Design&UX la atelieru.ro (partener Poşta Română pentru acest proiect), spunea că poştaşul digital utilizează un algoritm de inteligenţă artificială, care poate detect cuvinte cheie în mesajele primite de la utilizatori, răspunzându-le cu trimiteri către serviciile Poştei Române. Pe scurt, e ca robotul „Andreea“ de la Vodafone. Sau alt robot de la ING. Pe baza unei căutări, redirecţionează omul spre un serviciu care i s-ar potrivi nevoii sale. Inteligenţa artificială sună însă bine, iar în publicitate sau PR astfel de acţiuni se numesc „campanii pentru premii“. În cazul Poştei, a fost o acţiune pentru a încerca cu o oarecare teamă lumea digitală, dar fără o strategie radicală şi foarte utilă pentru milioanele de oameni care îi folosesc serviciile.

Câteva date despre Brătianu

Revenind la familia Brătianu, câteva date sunt interesante despre fiecare în parte. Alexandru a fost creative director la Frank Group până în 2010. Din 2011, a ajuns la Poşta Română, specialist proiecte. Şef al departamentului de marketing a devenit în august 2013. În acelaşi an în care a ajuns la Poştă, tatăl său şi deputat PSD, şi lider de sindicat. Între 1991 şi 2008, Matei Brătianu a fost preşedinte, vicepreşedinte, secretar general al Blocului Naţional Sindical şi prim-vicepreşedinte al Blocului Naţional Sindical, iar între 2008 şi 22 septembrie 2011 a fost preşedinte al Federaţiei Sindicatelor din Poştă şi Comunicaţii. Mandatul de deputat a fost încheiat în 2012. 

De asemenea, este interesantă şi o declaraţie a lui Matei Brătianu din „Gândul“, în 2009. În 1995, Alexandru şi Andrei (cei doi băieţi ai săi) împlineau 23 de ani, respectiv 19 ani. Ei aveau să aleagă atunci un drum care ar fi putut să le fie fatal: drogurile. „Fiecare dintre ei câştiga 1.000-1.500 de dolari pe lună. Unul lucra în publicitate, celălalt era dealer la cazinou. Intraseră în lumea celor cu mulţi bani, iar din cauza anturajului au început să fumeze marijuana“, spunea Matei Brătianu. I-ar fi ajutat să scape de viciu credinţa şi discuţia tatălui cu un preot. 

În final, „Poşta Română Mobil“ nu va inova statul la coadă. S-ar putea chiar dovedi adevărată o glumă făcută de George Bonea, blogger „Adevărul“, pe Facebook. „Poşta Română a lansat o aplicaţie pentru Android şi iOS. Instalează aplicaţia şi poţi sta la coadă online oriunde. Apoi o animaţie simpatică îţi va spune «nu aici, la ghişeul celălalt!»“, scrie acesta.

Tehnologie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite