Cel mai rapid tren-săgeată autonom, care atinge 350 de kilometri pe oră, pus în circulaţie în China
0Un tren de mare viteză autonom, care atinge 350 de kilometri pe oră, primul de acest fel din lume, a fost pus în circulaţie pe 30 decembrie în China pe o ruta care leagă trei oraşe-gazdă ale Jocurilor Olimpice de iarnă din 2022: Beijing, Yanqing şi Zhangjiakou. Noul tren săgeată este şi cel mai inteligent tren de mare viteză din lume, relatează CNN.
Noile trenuri-săgeată sunt capabile să pornească automat, să se oprească şi să-şi ajusteze viteza de mers în funcţie de limite de viteză, însă la bord se află întotdeauna un şofer pentru monitorizare. Acestea parcurg distanţa între Beijing şi Zhangjiakou în 47 de minute.
Ruta de mare viteză Jing-Zhang, numită după prima linie ferată chinezească, a fost construită pe parcursul a patru ani şi opreşte în 10 staţii, inclusiv la Badaling Chang Cheng, cea mai populară secţiune a Marelui Zid Chinezesc.
Trenurile nu sunt doar rapide, ci şi inteligente, fiind echipate cu reţele 5G şi 2.718 de senzori, care înregistrează date în timp real detectând orice fel disfuncţionalităţi. Totodată are sistem de alertă în caz de cutremur, ca şi sisteme de monitorizare a dezastrelor naturale. Fiecare scaun are propriul panou de control cu touch şi staţii de încărcare wireless.
În staţii, roboţi şi dispozitive dotate cu tehnologii de recunoaştere facială stau la dispoziţia pasagerilor pentru indicaţii de mers, bagaje şi check-inuri digitale.
De asemenea în aceste trenuri se găsesc spaţii special amenajate pentru nevoile atleţilor şi jurnalişilor. Unele cabine sunt dotate cu locuri generoase de depozitare pentru echipamente sportive de iarnă, iar accesarea lor se face prin coduri QR. De asemenea, există spaţii pentru depozitarea probelor test pentru stimulentele sportivilor.
Vagonul-restaurant poate fi convertit într-un centru media în perioada Jocurilor Olimpice, cu scaune şi mese ajustabile jurnalişti pentru a face loc echipamentelor masive. Sunt oferite servicii de transmisiune live şi prize sub fiecare masă.
Trenurile au şi vagoane cu scaune detaşabile pentru pasagerii în scaune cu rotile care participă la Jocurile Paralimpice din 2022.
Biletele pe un tren smart sunt cu pănă la 5 dolari mai scumpe şi trebuie cumpărate cu două zile în avans.
„Trenurile ne pot face munca mai eficientă, promovează sporturile de iarnă din China şi ne stimulează economia prin turismul gheţii şi al zăpezii”, a declarat Yang Yang, medaliat cu aur olimpic la patinaj viteză, unul dintre primii pasageri ai trenului, citat de presa de stat Xinhua.
Calea ferată Jing-Zhang este numele unei rute deschise în 1909, desfiinţate între timp – prima line ferată proiectată şi construită de chinezi: pe atunci drumul între Beijing şi Zhangjiakou era parcurs în 8 ore.
Noul tren de mare viteză străbate aceeaşi distanţă în 47 de mnute, cu una sau două ore mai puţin decât alte trenuri rapide.
China dispune de cea mai vastă reţea feroviară din lume, întinsă pe 35.000 de kilometri, şi de cel mai rapid tren comercial - Shanghai maglev - care atinge 431 de kilometri pe oră şi conectează aeroportul Shanghai Pudong de Longyang Road, în partea de est a oraşului Shanghai.