Francezii au dezvoltat o moleculă care atacă celulele canceroase

Cancerul de piele afectează o persoană din trei diagnosticate cu cancer

Această moleculă este capabilă să reducă viabilitatea celulelor melanomului fără a fi toxică pentru celulele sănătoase, fapt care reprezintă o speranţă pentru pacienţii cu forme agresive de cancer de piele, potrivit AFP.

Cercetătorii francezi de la Inserm – Institutul francez pentru sănătate medicală - au descoperit o nouă familie de molecule "thiazol benzeno-sulfonamidele (TZB)" care prezintă proprietăţi anticancerigene considerate 'interesante'. După numeroase încercări cercetătorii "au modificat structura iniţială a TZD pentru a obţine un compus lider pe care l-au numit HA15.

HA15 contribuie la moartea celulelor melanomului prin „apoptoză“ (moarte celulară fiziologică, programată genetic) şi „autofagie“ (proces catabolic care duce la degradarea autofagosomic-lizozomal a conţinuturilor citoplasmatice în masă, agregate anormale de proteine şi organite în exces sau deteriorate).

Experţii au constatat că la şoarecii de laborator această moleculă este foarte eficientă pentru diminuarea volumului tumoral, aparent fără toxicitate pentru animal.

La oameni, în colaborare cu serviciul de dermatologie din Nisa, cercetătorii au demonstrat că moleculele sunt active asupra celulelor melanoamelor prelevate din biopsiile unor pacienţi sensibili, sau rezistenţi la unele terapii", precizează Inserm.

HA15 s-a dovedit eficientă şi asupra celulelor provenite de la alte tumori precum cancerul la sân, colon, prostată şi pancreas, sau în cazul leucemiilor cronice.

Echipa de cercetători a fost condusă de Stéphane Rocchi, iar rezultatele cercetării lor au fost publicate de revista americană „Cancer Cell“.

Melanomul este o formă agresivă de cancer de piele, care afectează melanocitele responsabile cu colorarea pielii.