Somnul regulat, cheia procesului de învăţare
0Somnul îndelungat este cheia procesului de învăţare şi memorare în copilărie, relevă un studiu realizat de cercetătorii britanici şi germani.
O echipă de cercetători de la de la Universităţile Sheffield din Marea Britanie şi Bochum din Germania susţine că perioada cea mai bună pentru învăţarea unor lucruri noi este intervalul de dinainte de somn, subliniind importanţa cititului înainte de mersul la culcare, informează BBC News.
Oamenii de ştiinţă au ajuns la această concluzie după efectuarea unor teste pe un grup de 216 bebeluşi în vârstă de până la 12 luni, care au arătat că aceştia erau incapabili să-şi amintească noile cunoştinţe învăţate pe parcursul unei zile, dacă nu dormeau suficient de mult la scurt timp după dobândirea informaţiilor.
În opinia lor somnul este mult mai important în primii ani de viaţă decât la celelalte vârste.
Oamenii îşi petrec cea mai mare parte a vieţii de bebeluş dormind, iar somnul lor este mai îndelungat decât în oricare altă perioadă a vieţii.
Cu toate acestea, autorii studiului spun că „surprinzător de puţine lucruri“ se ştiu despre rolul pe care somnul îl are în primii ani de viaţă.
Ei i-au învăţat pe bebeluşii participanţi la studiu - cu vârste cuprinse între 6 şi 12 luni - trei lucruri noi care implicau jocuri cu marionete.
Dr Jane Herbert, unul dintre autorii studiului, lucrând cu unul dintre participanţi FOTO bbc.com
Jumătate dintre bebeluşi au dormit patru ore după ce au învăţat acele jocuri, iar ceilalţi fie nu au dormit deloc după aceea, fie au dormit mai puţin de 30 de minute.
În ziua următoare, bebeluşii au fost încurajaţi să repete ceea ce fuseseră învăţaţi.
Rezultatele acestui studiu, publicat în Proceedings of the National Academy of Sciences, au arătat că sintagma „să dormi ca un bebeluş“ este vitală în procesul de învăţare, notează sursa citată.
În medie, 50% dintre lucrurile învăţate au putut fi repetate dacă bebeluşii au avut parte de un somn substanţial după dobândirea respectivelor cunoştinţe.
În medie, 50% dintre acţiunile învăţate au putut fi repetate dacă bebeluşii au avut parte de un somn substanţial după dobândirea acelor cunoştinţe noi.
În schimb, niciuna dintre sarcini nu a putu fi repetată de bebeluşii care nu au dormit deloc sau au dormit puţin.
Cei care dorm după ce au învăţat, învaţă bine, cei care nu dorm, nu învaţă deloc“, a spus dr. Jane Herbert, de la Departamentul de psihologie a Universităţii Sheffield.
Ea a precizat că, deşi până acum se presupunea că „starea de trezie completă“ ar fi cea mai bună pentru învăţare, se pare că, de fapt, „ceea ce se întâmplă chiar înainte de somn este mult mai important“.
Un studiu publicat anul trecut a prezentat mecanismele de formare a memoriei în timpul somnului. Potrivit respectivei cercetări, în timp ce dormim la nivelul creierului sunt create noi conexiuni între celulele cerebrale.
Oamenii de ştiinţă au devenit în ultimii ani tot mai interesaţi şi de beneficiile somnului asupra memoriei în cazul persoanelro de vârsta a treia.
Ei au pus în evidenţă faptul că procesele de învăţare şi memorare merg mână în mână la vârstnici şi stau la baza unor maladii neurodegenerative, precum demenţa.