Consiliul General al Capitalei decide azi dacă înfiinţează 19 firme în subordinea Primăriei. USR: Ne întoarcem în comunism cu firme de stat

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Primăria Capitalei vrea să înfiinţeze 19 firme care să presteze majoritatea activităţilor care acum sunt delegate unor companii private. Proiectele de înfiinţare a acestora sunt pe ordinea de zi a şedinţei Consiliului General de marţi. USR şi PNL au criticat demersul majorităţii PSD. „Ne intoarcem în comunism cu firme de stat pline de membri de partid“, a scris Ana Ciceală, consilier USR, pe Facebook.

UPDATE Gabriela Firea, la începutul şedinţei:  „Solicitam azi Consiliului General acordul de principiu pentru infiintarea unui numar de 19 societati comerciale ale municipalitatii, care sa presteze servicii si sa realizeze lucrari de interes public. In ce priveste oportunitatea acestui demers, am constatat ca s-au cheltuit in ultimii ani zeci, sute de milioane de euro din banii bucurestenilor care nu s-au regasit in sporirea confortului bucurestenilor. Avem, din pacate, o capitala sufocata de trafic, cu strazi pline de gropi, cu prea putine parcari fata de necesar, cu obiective turistice nepromovate.

Din ignoranta sau rea vointa, serviciile publice municipale nu au fost niciodata delegate in conditiile legii, principala consecinta a acestui fapt fiind aceea ca Primaria nu are parghiile necesare pentru a interveni prompt atunci cand aceste servicii sunt prestate necorespunzator.

In ultimele 8 luni de la schimbarea Administratiei in Bucuresti, s-a conturat o imagine de ansamblu asupra problemelor care determina intarzieri sau blocaje in derularea marilor proiecte de investitii si functionarea necorespunzatoare a serviciilor publice, iar printre principalele cauze identificate se numara inadecvarea structurii administrative la exigentele actuale ale societatii.

Vom schimba toate aceste neajunsuri, dar avem nevoie de instrumente legale pentru a putea reorganiza administratia. Toate aceste societati comerciale vor alcatui un Holding Municipal, Bucuresti- Capitala Europeana, dupa un model brevetat cu succes si in alte capitale europene, cum ar fi Paris, Madrid, Viena, Praga, Lisabona etc.

In ce priveste legalitatea, potrivit art. 84 coroborat cu art. 36 alin 2 lit. “a” din Legea nr. 215/2001 privind administratia publica locala – republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, Consiliul General al Municipiului Bucuresti „exercita atributii privind organizarea si functionarea societatilor comerciale de interes local”, in acest sens exercitand in numele unitatii administrativ-teritoriale toate drepturile si obligatiile corespunzatoare participatiilor detinute la societati comerciale in conditiile legii.

De asemenea, potrivit prevederilor Legii nr. 51/2006 a serviciilor comunitare de utilitati publice, art. 22 alin. 1: „Autoritatile administratiei publice locale sunt libere sa hotarasca asupra modalitatii de gestiune a serviciilor de utilitati publice aflate sub responsabilitatea lor. Autoritatile administratiei publice au posibilitatea de a gestiona in mod direct serviciile de utilitati publice in baza unei hotarari de dare in administrare sau de a incredinta gestiunea acestora”

Nu se pune problema instituirii vreunui fel de monopol. Delegarea unui serviciu public nu poate fi considerata monopol, legea fiind cat se poate de explicita, iar in celelalte situatii, societatile din holdingul Primariei vor actiona pe piata concurentiala, in acord cu legislatia in vigoare. Din aceleasi considerente, nu suntem in situatia acordarii vreunui ajutor de stat pentru aceste societati.

In ce priveste eficienta acestui demers, CGMB va delega gestiunea serviciilor publice catre societatile nou-infiintate, cu respectarea tuturor prevederilor legale. De altfel, potrivit Legii nr. 51/2006,  „Indiferent de forma de gestiune adoptata, activitatile specifice serviciilor de administrare a domeniului public si privat se organizeaza si se desfasoara pe baza unui caiet de sarcini si a unui regulament de serviciu, prin care se stabilesc nivelurile de calitate si indicatorii de performanta ai serviciilor, conditiile tehnice, raporturile operator-utilizatori, precum si modul de tarifare, facturare si incasare a contravalorii serviciilor furnizate/prestate”.

Toate aceste societati comerciale vor actiona precum centre de cost, orientate pe principiul profitabilitatii. In cazul in care rezultatele sunt negative exista posibilitatea incetarii mandatului conducerii, spre deosebire de regiile autonome sau administratiile municipale, ale caror posturi de conducere sunt ocupate pe durata nedeterminata, fara obligativitatea respectarii unor criterii de performanta.

In afara de cresterea semnificativa a calitatii serviciilor publice, cu influenta directa asupra calitatii vietii bucurestenilor, aceasta organizare va duce si la reducerea semnificativa a cheltuielilor privind asigurarea acestor servicii publice, prin preturi mai mici, intrucat societatile nu au ca scop urmarirea unui profit pe termen scurt.

Nu se vor infiinta structuri paralele cu cele ale Primariei. Aparatul propriu al Primarului General isi va pastra rolul de monitorizare si verificare a modului in care sunt prestate serviciile publice, schema de personal fiind degrevata de posturile de executie care vor fi transferate catre noile entitati.

Infiintarea acestor societati comerciale nu va conduce catre eludarea controlului asupra activitatii si a cheltuirii banului public, efectele scontate fiind exact cele opuse. Consiliului General al Municipiului Bucuresti va avea control asupra cheltuirii banului public, avand in vedere ca  infiintarea societatilor comerciale, modificarea formei juridice a acestora, bugetul, investitiile sunt supuse dezbaterii si aprobarii Consiliului General.

In realizarea obiectului de activitate, societatile vor face achizitii de bunuri, servicii si lucrari cu respectarea legislatiei in vigoare in domeniul achizitiilor publice, obligatorie pentru toate institutiile cu capital majoritar de stat.


Potrivit proiectului susţinut de primarul general Gabriela Firea, firmele Primăriei vor înlocui actualele companii private din domeniul producerii şi furnizării de energie electrică, iluminat stradal, administrarea spitalelor, pază, administrarea spaţiilor publicitare, consultanţă pentru proiectele de infrastructură, administrarea drumurilor. De asemenea, ar fi înfiinţate societăţi comerciale care să se ocupe întreţinerea „materialului lemnos situat pe spaţiile verzi aflate pe domeniul public“, dar şi una care să fie responsabilă de „dispecerizarea activităţii de transport local de persoane“. 

Primarul general al Capitalei, Gabriel Firea, preciza într-un interviu că  în aceste firme vor lucra aproximativ 5.000 de oameni. 

Efectele negative ale demersului PSD

Opoziţia din Consiliul General a atras atenţia că pentru a trece proiectele, majoriatea are nevoie de 2/3 din voturi. „PSD şi ALDE spun că e nevoie de majoritate simplă  din cauză că e înfiinţare de principiu. Legal, însă, nu există această înfiinţare de principiu pentru că nu produce efecte juridice. Aşadar, e vorba de o înfiinţare şi e nevoie de 2/3  din voturi. Dacă ei vor trece hotărârea şi nu vor avea suficiente voturi este poate probabil ca noi să atacăm în instanţă“, a declarat Ana Maria Ciceală, consilier general. 

Aceasta a explicat, detaliat, într-un mesaj pe Facebook, efectele înfiinţării de societăţi comerciale.

„Care vor fi, pe baza experienţei de până acum şi a legislaţiei în vigoare:

- efectele sigure ale acestei privatizări:

1. transparenţă pe activitatea primăriei inexistentă

2. angajaţii nu vor da concurs pe post fiindcă nu vor fi functionari publici.

3. legea penală pe abuz in serviciu şi conflict de interese foarte discutabil dacă se aplică angajaţilor acestor societăţi comerciale

4. conflict de interese, fiindcă nu au reglementator.

5. nu li se aplică legea achiziţiilor publice, sunt exceptate;

- efectele foarte probabile ale acestei privatizări:

1. monopol de stat şi ca rezultat declanşarea procedurii de infrigement de la UE

2. conflict de interese la licitaţii - primăria are şi activ în societăţi dar trebuie ca serviciul să fie livrat cât mai ieftin; caietul de sarcini îl face primăria, cu pretul indicator, dar la licitaţie participă propria firmă.

3. insolvenţă şi faliment plătite tot din bani publici. Bye bye SEAP, welcome atribuiri directe.

4. ne intoarcem in comunism cu firme de stat pline de membri de partid

5. căpuşarea totală a banului public al bucureştenilor.

Voi ce credeţi, o deranjeaza oare pe doamna Firea legea achiziţiilor publice, legea transparenţei, prevederile legate de abuzul în serviciu din codul penal şi statutul de funcţionar public al angajaţilor primăriei? Oare îi e frică de DNA?“, scrie Ana Maria Ciceală. 

Poziţia PNL

Ş Ciprian Ciucu, consilier general din partea PNL, a reacţionat. „Marţi, pe 28 februarie, majoritatea PSD/ALDE/PMP+UNPR nu va avea nevoie de votul nostru, solicitând, aşa cum fac ei de obicei, un vot de principiu, având deci nevoie doar de o majoritate simplă. (dacă vor vota aceste proiecte fără a fi ţinute în dezbatere publică minim 30 de zile, vor încălca legea).În etapa ulterioară, atunci când firmele vor avea nevoie de decizia efectivă de înfiinţare, vor avea nevoie şi de votul nostru, deci de 2/3. Până atunci noi vom dezbate şi analiza temeinic fiecare propunere în parte“, a declarat Ciucu. 

Politică



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite