Paşaportul pe 10 ani nu va elimina cozile umilinţei

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Paşapoarte valabile 10 ani, nu 5 ani ca până acum, pentru persoanele de peste 25 de ani. Este soluţia la care se gândesc autorităţile pentru a rezolva problema cozilor uriaşe de la serviciile de paşapoarte. Numai că măsura ar putea să nu aibă efectul scontat, pentru că multe cereri sunt pentru minori.

Cozile umilitoare de la serviciile de eliberare a paşapoartelor nu vor dispărea dacă va fi prelungită valabilitatea documentelor de călătorie până la 10 ani, aşa cum speră ministrul de Interne, Carmen Dan. Asta pentru că măsura ar urma să se aplice doar în cazul persoanelor cu vârsta peste 25 de ani, iar o parte importantă din cei care stau la cozile infernale de la Serviciul Paşapoarte depun cereri pentru minori.

„În Uniunea Europeană, românii cu vârste peste 14 ani circulă doar cu cartea de identitate, iar cei care aplică pentru un paşaport pentru a călători în SUA, Canada sau alte state din afara UE sunt destul de puţini”, explică specialiştii . 

Soluţie de criză

Angajaţii Serviciului de Eliberare a Paşapoartelor au ajuns să lucreze şi 12 ore pe zi pentru a face faţă fluxului mare de români veniţi să-şi facă paşapoarte. Însă nici acest lucru nu a ajutat. Doar în prima săptămână a lunii august s-au depus zeci de mii de cereri de eliberare a actelor de călătorie în toată ţara. Aşa că oficialii Ministerului de Interne a început să caute alte soluţii. La începutul acestei săptămâni, ministrul de Interne, Carmen Dan, a anunţat că a iniţiat un proiect de lege pentru creşterea valabilităţii paşapoartelor de la 5 la 10 ani, pentru persoanele care au vârste de peste 25 de ani.

„Este adevărat că în această perioadă de vară, vorbim de două-trei luni de zile, când numărul cererilor de solicitare de paşaport creşte, procentul de creştere este semnificativ, vorbim de 80-90%, şi în multe judeţe chiar s-a dublat faţă de restul anului. Concret, vorbim de procesări a 11-12.000 de cereri pe zi. Din păcate, nu se poate dubla în acest moment nici numărul de personal, nici numărul de ghişee”, a afirmat Carmen Dan într-o emisiune TV.

Câţi români au nevoie de paşaport

Însă specialiştii spun că sunt puţini românii peste 14 ani care călătoresc cu paşaportul. „Dacă o luăm statistic, majoritatea turiştilor români nu au nevoie de paşaport, deoarece călătoresc în ţări ale Uniunii Europene sau asociate acesteia. Nu ai nevoie de paşaport nici în Republica Moldova, nici în Serbia, Macedonia, Muntenegru, Bosnia sau Albania. Turcia este destinaţia apropiată unde mai ai nevoie de paşaport. În ţările din Golf, SUA, Canada sau destinaţiile exotice ai nevoie de paşaport, dar vorbim totuşi de prea puţini români care aleg acele locuri.

Mai exact, din 2 milioane de turişti români care pleacă anual în străinătate în vacanţă, doar 2-300.000 au nevoie de paşaport. De exemplu, în Dubai, merg aproape 50.000 de români anual, iar în Turcia – 100.000. Cei mai mulţi merg în ţările UE, pornind de la Grecia, Bulgaria, până la Franţa, Italia, Spania. În toate acestea pot circula fără paşaport. Copiii lor însă, nu”, a explicat, pentru „Adevărul”, consultantul în marketing turistic Traian Bădulescu.
„Explicaţia pentru cozile interminabile este alta: deşi, în general, românii sunt precauţi şi îşi rezervă din timp vacanţele, prin early booking, când vine vorba de  paşapoarte nu se mai grăbesc la fel de tare şi lasă pe ultima sută de metri această formalitate, inclusiv pentru copii”, mai spune specialistul.

Alţi analişti atrag atenţia asupra faptului că sunt români care consideră mai avantajoasă călătoria cu paşaportul biometric chiar şi în ţările Uniunii Europene. „Paşaportul biometric te ajută să nu mai stai la cozi în aeroporturi. Pentru cetăţenii Uniunii Europene, pe aeroporturi există acele automate, prin care se face verificarea identităţii. Pui degetul pe monitorul de amprentă, se face identificarea şi treci imediat. E un privilegiu pe care îl au şi românii, în calitate de cetăţeni europeni. Cu cartea de identitate şi paşapoartele vechi nu se poate face acest lucru”, a explicat consultantul Ciprian Enea.

Program prelungit la ghişee

Ministerul de Interne se cârpeşte aşa cum poate. Ministrul Carmen Dan spunea săptămâna trecută că au fost luate măsuri imediate pentru remedierea problemelor: „S-a prelungit programul de lucru pentru toţi angajaţii, şi lucrul acesta este un lucru care are impact, pentru că toţi angajaţii au dreptul la concediu şi să plece cu familiile. Mai mult decât atât, se lucrează inclusiv în zilele libere în 16 judeţe din ţară şi Bucureşti şi în unele judeţe se lucrează şi în weekend”. Inclusiv în minivacanţa care tocmai a trecut, Serviciile de Paşapoarte din 13 judeţe au lucrat cu publicul pe 14 august 2017: Bucureşti, Bacău, Caraş-Severin, Cluj, Constanţa, Galaţi, Iaşi, Ilfov, Maramureş, Mureş, Satu Mare, Teleorman şi Vaslui. De asemenea, în patru judeţe (Galaţi, Maramureş, Mureş şi Vaslui) s-a lucrat şi în ziua de 15 august.

Ministrul a precizat că există şi posibilitatea programării online, iar românii din străinătate pot depune la consulate actele necesare preschimbării paşapoartelor. Oficialii MAI recomandă oamenilor să meargă la Serviciile de paşapoarte şi la orele prânzului, dar şi în zilele din partea a doua a săptămânii.

Proceduri simplificate

Pentru a se evita supraaglomerarea unor ghişee, cererile pentru eliberarea paşapoartelor simple electronice şi temporare se depun la orice serviciu public comunitar pentru eliberarea şi evidenţa paşapoartelor, indiferent de domiciliul sau reşedinţa solicitantului documentului de călătorie.

Totodată, s-a eliminat obligativitatea prezentării,  în fotocopie, a documentelor care însoţesc cererea de eliberare a paşaportului. Cererile sunt generate în sistemul informatic la momentul depunerii la ghişeu a tuturor documentelor necesare şi se prezintă solicitantului pentru verificarea datelor înscrise şi semnătură.  

La obţinerea paşapoartelor temporare pentru minorii sub 14 ani nu este necesară prezenţa acestora, ci a două fotografii color 35 x 45 mm. În plus, s-a dezvoltat şi extins procedura de programare online pentru depunerea cererilor de eliberare a paşapoartelor simple.

Organizare proastă şi birocraţie

Încă din luna iunie, la serviciile pentru eliberarea paşapoartelor din întreaga ţară s-au format cozi uriaşe, oamenii reclamând organizarea proastă şi birocraţia. Autorităţile au dat vina pe numărul redus de angajaţi şi pe numărul mic de birouri unde aceştia îşi pot desfăşura activitatea.

Nici în Bucureşti situaţia nu este mai bună. Aici, oamenii stau, zilnic, la două cozi: una pentru bonul de ordine, iar alta pentru paşaport. Mulţi se trezesc cu noaptea în cap ca să nu îşi piardă toată ziua. În Capitală, în prima săptămână a lunii august, au fost depuse peste 5.600 de cereri, cu 1.000 mai multe decât în august 2016. Poate că lucrurile s-ar fi desfăşurat în condiţii civilizate dacă autorităţile mutau sediul din Pipera într-unul mai încăpător, aşa cum anunţau la începutul anului. Au trecut însă mai bine de şapte luni şi nu s-a întâmplat nimic. Ministerul de Interne anunţă că acest lucru s-ar putea întâmpla la final de august.



 

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite