VIDEO Dascălii FSLI sunt în grevă japoneză. Ei au protestat la Guvern şi USL: „Moare orice naţie fără educaţie”
0Membrii FSLI au început protestele luni, prin organizarea unei greve japoneze în toate unităţile de învăţământ din ţară şi prin pichetarea sediilor Guvernului şi USL, de la ora 11.00, pichete la care participă peste 300 de dascăli. Sindicaliştii solicită salarii mai mari cu 50% pentru debutanţi şi 6% din PIB pentru educaţie începând din 2014, dar şi modificarea programelor şcolare.
UPDATE: Peste 300 de membri ai Federaţiei Sindicatelor Libere din Învăţământ (F.S.L.I.) au pichetat, luni, sediile Guvernului şi al Uniunii Social Liberale, cerând o întâlnire cu prim-ministrul, Victor Ponta, ministrul Finanţelor Publice, Daniel Chiţoiu, ministrul Educaţiei Naţionale, Remus Pricopie, ministrul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, Liviu Dragnea.
Dascălii au cerut, luni, în stradă, salarii decente, o lege a educaţiei care să le respecte drepturile şi un învăţământ depolitizat şi nebirocratic.
„Am protestat în toţi anii când s-au organizat mitinguri fiindcă ne dorim un salariu decent pentru un tânăr în România care poate vrea să aibă şi o familie. Ne dorim ca munca noastră, dincolo de norma pe care o avem, să fie recunoscută şi apreciată nu numai verbal ci şi financiar, pentru că ne dorim un salariu care să ne permită să fim îmbrăcaţi decent şi adecvat în faţa elevilor noştri. Nu poţi să te prezinţi la clasă îmbrăcat oricum. Ne dorim respect”, a declarat pentru adevarul.ro o profesoară de limba engleză de la Şcoala Nr. 59, Roxana Muşat, prezentă la protestul din faţa sediului Guvernului.
Un lider de sindicat de la proteste, Sorin Dragnea, preşedintele Sindicatului Învăţământului Preuniversitar din Sectorul 1, afiliat la FSLI, a explicat cei îi nemulţumeşte pe cei aproape 400 de dascăli prezenţi la protest: „incompetenţa Guvernului de a asigura 6% din PIB, fond de salarii pentru profesori şi o serie de solicitări care ţin de managementul sistemului de educaţie şi anume: concursuri pentru directori şi renunţarea la hotărârea de Guvern care asigură salariile profesorilor conform finanţării pe elev”.
El spune că un grafic de concursuri pentru inspectori şi pentru directori se poate face într-un timp scurt, iar guvernanţii nu au de pierdut decât influenţa politică faţă de instituţiile respective
În ceea ce priveşte în finanţarea unităţilor de învăţământ conform standardelor de cost/elev, Dragnea mai spune că această formulă de calcul nu are nicio legătură cu realitatea din şcoli.
„Absolut toate unităţile de învăţământ ajung în imposibilitatea de a asigura salariile profesorilor până la sfârşitul anului, este nevoie de rectificări bugetare, de intervenţii ale Consiliului Local către Ministerul de Finanţe pentru a asigura salariile. Indiferent dacă un profesor predă pentru 40 de elevi sau 24, dascălul primeşte acelaşi salariu. Dacă salariul ar fi calculat în funcţie de numărul de posturi didactice aflate la predare, nu ar mai fi o problemă”, a explicat liderul sindical.
„Nu vrem să ni se dea dreptate la o masă de discuţii!”
Pe lângă protestele din stradă, o delegaţie a F.S.L.I a participat, aproximativ o oră, la o întâlnire cu ministrul delegat pentru Dialog Social, Doina Pană, cu secretarul de stat din Ministerul Educaţiei Naţionale Ştefania Duminică şi consilierul prim-ministrului Victor Ponta, Corneliu Calotă.
“Am mai prezentat încă o dată toate solicitările noastre, ni s-a dat dreptate, dar nu ni s-au oferit soluţii. Partea guvernamentală ne-a cerut, indirect, să evităm ieşirea în stradă, iar noi am solicitat ca până miercuri să fim invitaţi la o întâlnire cu premierul şi cu miniştrii Educaţiei, Finanţelor şi Administraţiei Publice. Nu vrem să ni se dea dreptate la o masă de discuţii, ştim că avem dreptate, vrem ca cei pe care i-am ales să îşi respecte promisiunile şi să rezolve problemele educaţiei, pentru că de educaţie depinde viitorul acestei ţări”, a spus, la ieşirea de la Guvern, preşedintele FSLI, Simion Hancescu.
UPDATE: Aproape 200 de dascăli scandează paşnic în faţa Palatului Victoria din Capitală.
Pe pancartele lor sunt mesaje prin care cer revalorizarea domeniului educaţiei de către guvernanţi:
”Moare orice naţie fără educaţie!”
”Dascălii să facă instrucţie şi educaţie, ne-aţi îngropat în hârtii!”
”În învăţământul românesc birocraţia omoară educaţia!”
”Una e să fii salariat, alta e să fii slugă!”.
UPDATE: În jur de 180 de sindicalişti din educaţie pichetează sediul Guvernului, în faţa Muzeului Antipa din Capitală, şi, simultan, alţi aproape 150 scandează în faţa sediului USL, cerând susţinerea financiară cu 6% din PIB a învăţământului românesc.
În total, peste 300 de dascăli au ieşit în stradă luni, prima zi de proteste, care ar urma să culmineze cu mitingul din 6 noiembrie, la care ar trebui să participe 10.000 de membri FSLI.
Profesorii au început luni seria de proteste în stradă cu trei zile de pichetare a sediului Guvernului şi al Uniunii Social Liberale (U.S.L.), în datele de 28, 29 şi 30 octombrie, anunţă reprezentanţii Federaţiei Sindicatelor Libere din Învăţământ (FSLI), astfel:
- 11.00-13.00 – 28.10.2013 – sediile Guvernului şi U.S.L.
- 10.00-12.00 – 29.10.2013 şi 30.10.2013 – sediul Guvernului
- 11.00-13.00 – 29.00.2013 şi 30.10.2013 – sediul U.S.L.
De asemenea, pe 6 noiembrie 2013, aproximativ 10.000 de dascăli vor protesta în Piaţa Victoriei în intervalul 11.00-13.00, urmând ca între 13.00 şi 15.00 să se deplaseze spre sediul Parlamentului pe traseul: Piaţa Victoriei – Calea Victoriei – Palatul Parlamentului (Piaţa Constituţiei), se arată într-un comunicat de presă al FSLI.
„La acest protest vom avea sprijinul studenţilor şi facem apel şi la părinţi şi la întreaga societate civilă să ni se alăture, pentru că revendicările noastre nu sunt numai pentru profesori, sunt pentru un viitor mai bun al tuturor românilor”, a precizat preşedintele FSLI, Simion Hancescu.
Revendicările FSLI:
• Alocarea, începând cu anul 2014, a minimum 6% din P.I.B. pentru educaţie, conform art.8 din Legea Educaţiei Naţionale şi creşterea ponderii cheltuielilor de personal pentru învăţământ, din totalul cheltuielilor de personal din sectorul public;
• Modificarea Legii educaţiei naţionale, inclusiv în ceea ce priveşte statutul personalului didactic, astfel încât să se elimine discriminările existente în prezent şi să conducă la creşterea calităţii actului de instrucţie şi educaţie, dar şi la creşterea gradului de implicare a cadrelor didactice în luarea deciziilor. Principalele modificări care se impun sunt:
- Reintroducerea normei de predare de 16 ore pe săptămână pentru personalul didactic care are peste 25 de ani vechime în învăţământ şi gradul didactic I;
- Decontarea cheltuielilor cu naveta cadrelor didactice să se facă de la bugetul de stat, prin Ministerul Educaţiei Naţionale;
- Introducerea prevederilor Legii nr. 315/2006 privind stimularea achiziţionării de cărţi sau programe educaţionale pe suport electronic;
- Reintroducerea sporului de doctorat;
- Posibilitatea pensionării anticipate, cu cel puţin 3 ani înainte de împlinirea vârstei standard de pensionare, fără diminuarea cuantumului pensiei;
- Acordarea gradaţiei de merit şi pentru personalul didactic auxiliar;
- Introducerea posibilităţii dobândirii de către cadrele didactice a celei de-a doua specializări, prin programe de conversie profesională, cu finanţare de la bugetul de stat;
• Adoptarea unei legi de salarizare, prin care salariile profesorilor debutanţi să crească cu 50 %, iar raportul dintre salariul de bază maxim al funcţiei didactice şi cel minim să fie de 2:1. Aceasta este singura soluţie pentru ca meseria de dascăl să devină motivantă şi tinerii performanţi să fie atraşi către cariera didactică. De asemenea, se impune majorarea salariilor personalului nedidactic, având în vedere faptul că actualele venituri ale acestei categorii de salariaţi, le permit un trai sub limita de subzistenţă;
• Depolitizarea învăţământului în sensul că, în dobândirea funcţiei de director al unităţii de învăţământ, rolul determinant să revină colectivului unităţii şi nu factorilor politici;
• Regândirea programelor şcolare şi a sistemului de evaluare a elevilor, în sensul de a se pune accent pe latura formativă şi nu pe cea informativă, iar prin evaluare să se verifice capacitatea elevilor de a aplica practic cunoştinţele dobândite, pentru a face faţă cerinţelor în schimbare şi competiţiei de pe piaţa forţei de muncă.
Citeşte şi:
Andrei Pleşu: ce înseamnă un „profesor bun”?
„Răsfoind prin arhivă, am găsit şi răspunsurile de mai jos, la întrebări repetate adesea, de-a lungul anilor. N-au încăput în carte, dar le consemnez, totuşi, pentru că tema e mereu actuală, mereu semnificativă, mereu dureroasă”, notează Andrei Pleşu, într-o postare pe blogul său de pe adevarul.ro în care vorbeşte despre ce înseamnă să fii un „profesor bun”.
Dascălii ies în stradă din 28 octombrie. Primăria Capitalei a aprobat protestele
Primăria Capitalei a aprobat miercuri pichetele, mitingul şi marşul anunţate de Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ (F.S.L.I.) pentru sfârşitul lunii octombrie. Protestele încep săptămâna viitoare, cu pichetarea sediului Guvernului şi al USL, iar în noiembrie, 10.000 de dascăli sunt aşteptaţi la un miting în Bucureşti.
Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ (F.S.L.I.) va depune, vineri dimineaţă, la Guvernul României, memorii individuale şi colective din partea a peste 20.000 de salariaţi din învăţământ – personal nedidactic, cerând o lege a salarizării pentru sistemul educaţional. Joi, alte câteva sute de petiţii, semnate de peste 40.000 de semnături de persoane, au fost depuse de o altă federaţie sindicală din educaţie la Guvern.