Ce şanse avem să construim Viper, cele mai performante elicoptere de atac din lume

Ce şanse avem să construim Viper, cele mai performante elicoptere de atac din lume

Elicopterele AH-1Z Viper sunt în dotarea  infanteriei marine a Statelor Unite ale Americii FOTO Bell Helicopter

IAR şi Bell Helicopter lucrează la un studiu economic privind mutarea la Ghimbav a unei linii de producţie pentru elicopterele americane de atac AH-1Z Viper destinate Forţelor Aeriene Române (FAR). Specialiştii amercani vor să vadă care sunt condiţiile din spaţiile de producţie ale companiei româneşti şi care ar fi condiţiile în care se poate face transferul de tehnologie pentru realizarea elicopterului american la Ghimbav.

Ştiri pe aceeaşi temă

Directorul general al IAR Ghimbav, Neculai Banea, spune că prima întâlnire cu americanii a avut loc pe 15 ianuarie când specialiştii de la Bell au venit într-o primă vizită în România. „Ne-au înmânat un chestionar şi urmează să mai vină. Probabil o să mergem noi la ei. Ei vor să vadă cât din producţia elicopterului AH-1Z Viper poată fi transferată şi integrată”, a explicat Banea prentru “Adevărul”.

Planurile de producţie depind de mărimea comenzii

Directorul general al IAR spune însă că procentul de integrare a producţiei în facilităţile din România este influenţat şi de mărimea comenzii finale făcută de Guvernul României. „Dacă Forţele Aeriene Române vor comanda 24 de unităţi, cum se ştie acum, va fi un grad de integrare în România, chiar şi în industria orizontală, iar dacă se vor comanda 48 de bucăţi, cum ar fi o altă variantă, procentul de piese şi subansamble fabricate în România va fi mult mai mare. Evident, noi ne dorim să integrăm cât mai mult”, arată Neculai Banea. Oricum, contractul este de tip Guvern-Guvern, asemănător cu cel pentru sistemele de rachetă Patriot şi, conform legii, după ce contractul va fi finalizat şi elicopterele livrate, mentenanţa şi reparaţiile se vor face în România, a mai declarat Neculai Banea.

Nu influenţează contractul cu Airbus

„Aceste contacte cu partea americană nu influenţează contractul general cu Airbus pentru elicoptere multirol H215, varianta 215M (militară)”, a conchis directorul general IAR.

Şi Mihai Fifor, ministrul Apărării Naţionale, a declarat, anul trecut, că cele două programe de dotare a armatei cu cele două tipuri de elicoptere pot coexista. „Foarte importantă este cooperarea pe care o avem cu IAR Ghimbav, respectiv Airbus, pentru achiziţionarea de elicoptere de clasă medie (…). Pe de altă parte, s-au semnat primele documente cu o companie renumită tot în domeniul producţiei de elicoptere, mă refer la Bell Helicopters (…). Este, practic, pentru prima dată când această companie ar urma să producă elicoptere în afara Statelor Unite şi dânşii doresc să aducă în România o linie de producţie”, a declarat el.

Reamintim că, în luna august 2017, ministrul Apărării, premierul şi alţi oficiali români au semnat o scrisoare de intenţie de preţ şi disponibilitate privind achiziţionarea de către Forţele Aeriene române de elicoptere de atac de la Bell Helicopters, document care urma să fie adresat guvernului SUA.

În dotarea US Marines Corps

AH-1Z Viper este unul dintre cele mai performante elicoptere de atac, aflat doar în dotarea infanteriei marine a Statelor Unite ale Americii, celebra US Marines Corps.Elicopterul este unul bimotor şi este o variantă modernizată a elicopterului Bell AH-1 SuperCobra dezvoltat în colaborare cu United States Marine Corps. Preţul unei unităţi este între 27 şi 31 de milioane de dolari, în funcţie de variantă. În timp, pe lângă FAR, forţele aeriene ale mai multor ţări şi-au anunţat disponibilitatea de a achiziţiona acest tip de elicopter. Este vorba de Australia, Polonia, Thailanda sau Maroc.




citeste totul despre: