ONG-urile îi cer lui Victor Ponta să finalizeze metroul din Drumul Taberei

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Lucrările de la staţia de metrou Orizont au intrat în conservare. FOTO Marian Iliescu
Lucrările de la staţia de metrou Orizont au intrat în conservare. FOTO Marian Iliescu

Mai multe organizaţii neguvernamentale reunite sub sigla „Platforma pentru oraşe durabile“ şi Coaliţia pentru Mediu din România au trimis, joi, o scrisoare deschisă premierului Victor Ponta prin care îi solicită să continue dezvoltarea reţelei de metrou din Capitală. Asta în contextul în care lucrările la metroul din Drumul Taberei au stagnat din luna februarie, din cauza lipsei fondurilor.

Reprezentanţii ONG-urilor îşi prezintă punctul de vedere referitor la importanţa dezvoltării rapide a reţelei de metrou în Capitală şi arată că este „nepotrivită“ abandonarea lucrărilor la metroul din Drumul Taberei, în condiţiile în care metroul este cel mai sigur şi cel mai ecologic mijloc de transport în comun.

Lipsa unei finanţări corespunzătoare duce la mărirea perioadei de disconfort pentru locuitorii din zonele unde sunt începute lucrările, dar şi la agravarea problemelor de mediu, mai atrag atenţia ONG-urile.

Metroul - mijloc de transport ecologic

„Considerăm total nepotrivită abandonarea lucrărilor din cartierul Drumul Taberei - Magistrala 5 de Metrou, în condiţiile în care ONG-urile au mediat continuu relaţiile dintre cetăţeni, autorităţi, constructor şi se intrase într-o normalitate nesperată. Cetăţenii sunt foarte nemulţumiţi de abandonarea şantierului din cauza lipsei finanţării, a nerespectării angajamentelor şi promisiunilor făcute de Guvern, nemaifiind dispuşi ca aceste lucrări să se prelungească la nesfârşit“, se menţionează în scrisoarea dată publicităţii joi.

Riscăm infrigement pe mediu

Un alt factor agravant este întârzierea refacerii de mediu, din cauza prelungirii duratei şantierelor şi imposibilitatea eliberării perimetrelor destinate refacerii ecologice. „Aceste agresiuni asupra populaţiei din zonă, în afară de sănătatea afectată, diminuează considerabil productivitatea pe care cetăţenii respectivi o au la locurile de muncă“, se mai arată în document.

De asemenea, se atrage atenţia asupra faptului că Bucureştiul este monitorizat pe calitatea aerului de Uniunea Europeană, existând, astfel, pericolul de declanşare a procedurii de infringement. „Constatăm că atât Primăria Municipiului Bucureşti (PMB), cât şi Guvernul României sunt mult mai preocupate de trecerea Metrorex la PMB decât de calitatea aerului şi datele false prin care se încearcă mascarea gradului de poluare. Solicitarea noastră este să dezvoltaţi reţeaua de metrou aşa cum v-aţi angajat, să respectaţi finanţările stabilite anterior şi, după finalizarea reţelei, vedem cine o poate exploata mai bine“, mai spun organizaţiile de mediu.

Lucrările stagnează de o lună

Lucrările la staţiile de metrou pe tronsonul Drumul Taberei-Universitate s-au împotmolit din lipsa fondurilor. Pe şantiere se mai găsesc câţiva muncitori care supraveghează utilajele sau mai îndeplinesc mici sarcini pe şantier. Această oprire a lucrărilor va creşte costurile proiectului demarat de Metrorex.

Zeci de utilaje grele stau parcate pe spaţiul şantierelor din Drumul Taberei, spre nemulţumirea locuitorilor din cartier, dar şi a muncitorilor care aşteaptă nedumeriţi ordinele de reluare a lucrărilor.

Banii vor veni în iunie

Gheorghe Udrişte, fostul director Metrorex şi actual deputat din partea PDL susţine că până în luna iunie bugetul va fi reevaluat. „Avem premisa că cel târziu până în iunie vom primii cât avem nevoie. Lucrările nu au fost oprite, doar a scăzut ritmul de lucru. De exemplu, la Favorit încă se lucrează, au terminat o parte şi se vor concentra să finalizeze tot şantierul, dar să ştiţi că se lucrează pe etape“, a explicat Gheorghe Udrişte.

Referitor la pagubele produse în timpul excavărilor, acestea vor fi reparate. „Pentru fiecare copac tăiat se vor planta şapte. Şosele şi alte pagube vor fi refăcute, pentru că există bani incluşi în proiect, atfel nu primeam avizele necesare. Avem nevoie de puţină înţelegere. Tot ce pot să vă spun e că lucrările vor continua“, a adăugat Udrişte.

Guvernul a alocat prea puţini bani pentru acest proiect

Din necesarul de 900 de milioane de lei, proiectul magistralei de metrou din Drumul Taberei a primit din partea bugetului de stat doar suma de 200 de milioane de lei, în urma analizei proiectului de buget pentru perioada 2013 – 2014. Mai mult, din totalul de 200 de milioane de lei bugetaţi pentru lucrările din acest an, 100 de milioane se vor duce doar către plata datoriilor din 2012.

Lipsa banilor pentru continuarea lucrărilor va atrage, pe lângă sistarea şantierului, şi posibilitatea creşterii costurilor. În acest caz, săpăturile pentru tunelurile traseului de metrou dintre Valea Ialomiţei şi Eroilor nu vor putea începe până când structura staţiilor nu va fi finalizată. Astfel, TBM-urile care vor săpa tunelurile vor staţiona în subteran, pe o chirie considerabilă, ca şi alte utilaje necesare lucrărilor.

București



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite