Moţiunea „Salvaţi metroul bucureştean”: 3.000 de şomeri, 480 de milioane de lei pierderi pe 2013 şi pericol de siguranţă la blocurile din zonă, respinsă de Parlament

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Moţiunea simplă ”Salvaţi metroul bucureştean!” va fi supusă votului mâine, în Camera Deputaţilor FOTO Adevărul
Moţiunea simplă ”Salvaţi metroul bucureştean!” va fi supusă votului mâine, în Camera Deputaţilor FOTO Adevărul

PDL a depus o moţiune simplă săptămâna trecută care vizează strategia Guvernul USL vis-a-vis de lucrările de dezvoltare a metroului bucureştean. Partidul de opoziţie acuză actuala guvernare că nu a acordat atenţie suficientă în ceea ce priveşte bugetul acordat pe 2013 şi că efectele duc la mii de oameni disponibilizaţi, la milioane de lei pierduţi din bugetul de stat, dar şi la un potenţial pericol pentru locuitorii din blocurile din zonă.

Moţiunea simplă iniţiată de PDL intitulată "Salvaţi metroul bucureştean" a fost respinsă, miercuri, de plenul Camerei Deputaţilor, fiind exprimate doar 71 de voturi "pentru" moţiune, 211 fiind "împotrivă" şi 11 abţineri.

Relu Fenechiu, prezent în plen,  a precizat , de la venirea sa ca ministru al transporturilor, a iniţiat proceduri pentru găsirea unor noi surse de finanţare pentru metroul bucureştean, dar şi că este adeptul identificării unor soluţii care să eficientizeze şi să redreseze activităţile societăţilor din portofoliul ministerului.

„Urmare a demersurilor efectuate de către mine, dar şi de către  instituţia pe care o conduc, în şedinţa de guvern s-a aprobat o ordonanţă de urgenţă privind alocarea sumei de 104 milioane de lei către Ministerul Transporturilor pentru finanţarea în 2013 a proiectului de investiţii ”Magistrala V metrou, etapa I-a, Drumul Taberei – Universitate”. Ministrul a menţionat că unul dintre obiectivele stabilite la preluarea mandatului este şi deblocarea proiectelor aferente Programului Operaţional Sectorial POS-T pe componenta feroviară şi găsirea de noi surse de finanţare care să degreveze bugetul de stat. Astfel, Autoritatea de Management POS-T a iniţiat procedura legală pentru modificare a Programului Operaţional Sectorial. Ca rezultat al demersurilor întreprinse, Comisia Europeană şi-a exprimat un „acord preliminar de acceptare” a acestor propuneri.


PDL a depus o moţiune simplă săptămâna trecută care vizează strategia Guvernul USL vis-a-vis de lucrările de dezvoltare a metroului bucureştean. Partidul de opoziţie acuză actuala guvernare că nu a acordat atenţie suficientă în ceea ce priveşte bugetul acordat pe 2013 şi că efectele duc la mii de oameni disponibilizaţi, la milioane de lei pierduţi din bugetul de stat, dar şi la un potenţial pericol pentru locuitorii din blocurile din zonă.

adevarul.ro vă prezintă în detaliu moţiunea simplă ”Salvaţi metroul bucureştean!”, moţiune anunţată de deputatul PDL Gheorghe Tinel, săptămâna trecută, în plenul Camerei Deputaţilor şi care va fi supusă votului miercuri în Camera Deputaţilor.

Menţionăm că, moţiunea ”Salvaţi metroul bucureştean!” este reacţia partidului de opoziţie la bugetul pe 2013, insuficient pentru păstrarea ţintei iniţiale de a continua lucrările într-un ritm susţinut, dar şi ca reacţie la încetinirile sau chiar stopările temporare sesizate recent la o parte din şantierele Magistralei 5. 

De cealealtă parte însă, amintim că, şeful Guvernului, premierul Victor Ponta, a declarat luni, ca replică la această acţiune, în debutul şedinţei BPN al PSD, că moţiunea simplă depusă de PDL la Camera Deputaţilor pe tema metroului este una tocmai împotriva PDL, în sensul în care nu îşi are rostul, problema finanţării fiind rezolvată.

Ponta a arătat că va înmâna parlamentarilor de Bucureşti toate documentele cu semnături şi bani alocaţi.

În moţiune se specifică trei motive care au menirea de a dovedi că deşi ”spune tot timpul că <<ţine cu poporul>> guvernul USL din păcate doar spune, fiindcă de făcut nu o face şi mai mult, reuşeşte, prin incompetenţa oficialilor guvernului, să risipească şi puţinul ce ne-a mai rămas. Reuşeşte să sărăcească şi să umilească pe toţi cetăţenii ţării, chiar şi pe cei care i-au votat, iar în loc să creeze locuri de muncă, aşa cum au promis, desfiinţează şi disponibilizează mii de salariaţi”.

Cele trei probleme ţin de dezvoltarea infrastructurii din Bucureşti, în esenţă dezvoltarea traficului feroviar subteran.

Punctele indicate în moţiunea simplă depusă de PDL indică neasigurarea fondurilor necesare pentru continuarea lucrărilor de la Magistrala 5 de metrou Drumul Taberei-Pantelimon, Tronsonul Drumul Taberei-Eroilor, pentru continuarea procesului de implementare şi începere a execuţiei la Magistrala 6 de metrou Otopeni, dar şi neasigurarea fondurilor necesare pentru continuarea extinderii Magistralei 4 de metrou Gara de Nord-Laminorului din zona staţiei Parc Bazilescu spre zona de Nord Vest – Lac Străuleşti, cu posibilitatea de extindere spre oraşele Buftea şi Mogoşoaia.

În textul citat, se mai arată că toate cele trei obiective de investiţii sunt cuprinse în programul de guvernare al actualului Guvern.

Ceauşescu a conştientizat necesitatea metroului

”În marile metropole ale lumii, metroul este coloana vertebrală a transportului public, fapt recunoscut de toate studiile de specialitate. Până şi Ceauşescu a conştientizat acest lucru şi a canalizat importante finanţări în direcţia dezvoltării reţelei de metrou în Bucureşti. Imediat însă, după anul 1989 lucrările la extinderea  metroului au fost sistate la tronsonul Nicolae Grigorescu - Linia de Centură şi la tronsonul Gara de Nord - Laminorului, astfel că acum avem deja experienţa unor astfel de şantiere abandonate şi puse în funcţiune după mulţi ani, cu mari costuri de conservare şi de reabilitare”, se mai arată în moţiunea simplă.  

Potrivit textului citat, necesitatea dezvoltării reţelei de metrou şi a construcţiei Magistralei 5 drumul Taberei – Pantelimon a fost concluzionată în toate studiile de specialitate realizate în Bucureşti după anul 1990 (Studiul JICA - realizat în 1998-1999 – aprobat prin HCG de Municipiul Bucureşti, Studiul WSP  - realizat în 2007 – aprobat prin HCG Municipiul Bucureşti şi Studiul SYSTRA-METROUL  – realizat în 2008-2009).

”În baza acestor studii, în anul 2009, după îndelungi eforturi şi cu sprijinul guvernului României de atunci, au fost contractate două linii de credit de finanţare de la Banca Europeană de Investiţii, unul în sumă de 395 de milioane de euro şi altul în sumă de 465 de milioane de euro, special pentru finanţarea Magistralei 5 - Drumul Taberei-Pantelimon. Acest fapt a permis inaugurarea, la 4 noiembrie 2011, a începerii lucrărilor pe tronsonul Drumul Taberei – Eroilor in lungime de 6,2 Km, 10 staţii de metrou şi un depou”, se mai arată în moţiunea PDL.

Bugetul pe 2013, insuficient pentru continuarea lucrărilor

Potrivit textului citat, cu toate că Banca Europeană de Investiţii (BEI) a aprobat cofinanţarea în proporţie de 50% a costurilor de execuţie a acestei linii magistrale de metrou şi a achiziţiei materialului rulant aferent, bugetul zgârcit pentru investiţiile de la metrou blochează evoluţia proiectului. Prin alocarea, prin bugetul pentru anul 2013 recent aprobat, a unor sume insuficiente pentru execuţia lucrărilor  programate pe acest an s-a determinat luarea măsurii de oprire a lucrărilor şi de pregătire a lucrărilor de conservare şi protecţie împotriva riscurilor, se mai specifică în moţiunea PDL.

Pierderi directe: 50 de milioane de lei pentru conservare, 3.000 de angajaţi daţi afară

Dacă lucrările ar fi să se oprească şi implicit şantierul să intre în conservare, reprezentanţii opoziţiei susţin că s-ar cheltui circa 50 de milioane de lei anual.

Mai mult decât atât, suplimentar acestor costuri directe ale investiţiei, ar fi şi costurile indirecte cauzate de sistarea investiţiei.

”Totodată, oprirea lucrărilor privează bugetul de stat de sume importante din încasări pe seama taxelor şi impozitelor ce se plătesc pentru producţia realizată de către toate firmele participante, ba din contră, creşte efortul bugetar prin suportarea ajutorului de şomaj pentru  peste 3.000 de salariaţi care se disponibilizează”,  mai arată textul moţiunii.

Pierderi la bugetul de stat: 480 de milioane de lei

Potrivit calculelor făcute de reprezentanţii partidului de opoziţie, la costurile necesare conservării şi punerii în siguranţă a lucrarilor începute se adaugă, pentru anul 2013, pierderi directe la bugetul statului şi la bugetele asigurărilor sociale şi de sănătate (calculate în perioada martie 2013 – decembrie 2013) în sumă de peste 480 milioane de lei.

Oamenii din blocurile de lângă şantier, în pericol

Poate cel mai important efect al sistării lucrărilor este cel al pericolului în care sunt puşi oamenii care locuiesc în apropiere de şantier, cred cei care au scris moţiunea simplă.  

”Trebuie reţinut că oprirea lucrărilor la Magistrala 5 de metrou ridică probleme tehnice deosebite, nivelul săpăturilor executate şi stadiul  lucrărilor de asecare a apei impunând măsuri speciale care să evite toate riscurile, inclusiv  al celor care privesc siguranţa construcţiilor din zonă. Ne referim mai ales la lucrările de acest fel din zona depoului Valea Ialomiţei, la capătul vestic al Magistralei. Vă invităm, Domnule Ministru al Transporturilor, Relu Fenechiu, Domnule Ministru delegat pentru buget, Liviu Voinea, să vizitaţi zona Valea Ialomiţei din Drumul Taberei şi să discutaţi cu locatarii blocurilor C10 şi D19 care au votat USL şi să constataţi pericolul care îi ameninţă prin nesiguranţa clară a blocurilor în care trăiesc, din cauza opririi lucrărilor de metrou”, se mai arată în textul citat.

În ciuda, criticilor aduse deciziilor luate de Guvernul USL, moţiunea ”Salvaţi metroul bucureştean!” aduce şi soluţii pentru rezolvarea problemelor de buget tocmai ca lucrările de dezovltare a metroului bucureştean să continue în ritmul stabilit iniţial.

Soluţiile propuse de PDL pentru banii lipsă

1.  Asiguararea finanţării necesare continuării lucrărilor la obiectivele de investiţii la metrou prin redistribuirea într-o primă instanţă a sumelor alocate Ministerului Transporturilor la capitolul  investiţii pe anul 2013, urmând ca la rectificarea bugetară din luna iunie 2013 să se facă corecturile absolut necesare, iar metroului să îi fie atribuite sumele estimate pe întregul an 2013.

Suma minima necesara reluarii lucrarilor si acoperirii costurilor de productie pentru perioada aprilie – iunie 2013 este de cca. 200 mil. lei, iar diferenta de bani ce ar urma sa asigure plata productiei pentru perioada iulie – decembrie 2013 si care ar urma sa fie asigurata la rectificarea bugetara din iunie anul curent este de cca. 350 mil. lei, parte din aceasta suma fiind alocata si continuarii programului de implementare a proiectului Magistralei 6 de metrou legatura retelei de metrou a Municipiului Bucuresti cu Aeroportul International  Otopeni.

2. Întrucât în prezent există resurse financiare disponibile în Programul Operaţional Sectorial Transport, se impune intreprinderea masurilor absolut necesare pentru completarea programului POS-T cu investiţiile prezentate, ca oportunitate de creştere a gradului de absortie a fondurilor europene.

3.   Completarea Programului Operaţional Sectorial pentru Transporturi 2007-2013 cu investiţiile privind dezvoltarea reţelei de metrou precum şi includerea proiectelor de metrou în Programul de finanţare POS-T pentru perioada 2014 – 2020 ca şi obiective eligibile, în prezent demersul fiind susţinut şi recomandat şi de către Banca Europeană de Investiţii, principalul finanţator al proiectelor de investiţii de la metrou.

Reproducem mai jos textul integral al moţiunii simple ”Salvaţi metroul bucureştean!” ce va fi supusă votului mâine, în Camera Deputaţilor.

Motiune Metrou

București



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite