Cum ar putea fi fluidizat traficul în Bucureşti

Cum ar putea fi fluidizat traficul în Bucureşti

FOTO Dorin Constanda

Iniţiativa pentru Competitivitate (INACO) propune trei soluţii pentru fluidizarea traficului din Capitală, pentru a face Bucureştiul un oraş mai competitiv, a reduce poluarea şi a aduce beneficii financiare atât cetăţenilor cât şi administraţiei locale.

Ştiri pe aceeaşi temă

Ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, şi edilul Capitalei, Gabriela Firea, au înfiinţat un grup de lucru pentru fluidizarea traficului din Bucureşti. În acest sens, INACO propune trei soluţii, „pentru ca în viitor să facem din Bucureşti un Smart City”.

Prima dintre ele presupune permisiunea de a efectua curba la dreapta în intersecţiile semaforizate, chiar dacă semaforul arată culoarea roşie. „Desigur, după acordarea priorităţii tuturor maşinilor care circulă «pe verde»”, susţine INACO. Potrivit reprezentanţilor, această măsură funcţionează de decenii în Statele Unite, dar şi în ţările vecine din fosta Iugoslavie şi îşi arată eficienţa prin fluidizarea traficului cu aproximativ 20%.

Potrivit propunerii, „verdele intermitent” din anumite intersecţii este o măsură care ar trebui extinsă la toate semafoarele din Capitală ca regulă, chiar fără semnalizarea luminoasă intermitentă. „Pe toate semafoarele din Capitală – unde eficienţa acestei măsuri este semnificativă – se pot pune indicatoare pe care să scrie «Efectuarea curbei la dreapta permisă» sau măsura se poate disemina pe tot teritoriul naţional prin modificarea legislaţiei privind circulaţia auto”, se arată în propunere.

Regula fermoarului                                            

INACO susţine că în ţările occidentale se aplică o regulă banală care permite „democratizarea” şi eficientizarea circulaţiei de pe străzile secundare, respectiv „regula fermoarului”.

„Pentru eliminarea cozilor nesfârşite de pe străzile din Bucureşti, ar trebui ca circulaţia să fie intermitentă: după ce a trecut cu prioritate o maşină pe strada principală, următoarea maşină cu prioritate de trecere să fie prima maşină de pe strada secundară. Şi tot aşa, ca în alternanţa dinţilor unui fermoar. Această măsură poate fi recomandată participanţilor la trafic din Capitală – unde este cea mai mare nevoie de aplicarea ei, dar poate fi impusă şi prin modificarea Regulamentului de Circulaţie pe tot teritoriul României, ca în cazul primei propuneri”, spune Andreea Paul, preşedinte INACO. 

Semafoare cu afişaj

O altă măsură propusă de INACO o reprezintă reintroducerea semafoarelor cu cifre luminoase, care afişează timpul cât durează diferitele culori ale semaforului.

„Acestea au funcţionat până acum câţiva ani, până când au fost eliminate total din Bucureşti – cel mai probabil pentru că în anumite intersecţii se putea vedea durata foarte mare a staţionării”, spun reprezentanţii INACO.

Potrivit lor, semafoarele cu afişarea timpului sunt prezente în mai toate oraşele mari din România în afară de Bucureşti şi fluidizează circulaţia semnificativ în intersecţiile semaforizate, iar Capitala ar trebui să urmeze acest exemplu.

„Aceste trei măsuri pot fi luate imediat, iar aplicarea primelor două poate fi foarte rapidă cu participarea activă a agenţilor de circulaţie. Se pot efectua urgent studii de impact privind aceste măsuri şi ele se pot aplica urgent. Doar a treia măsură necesită investiţii, dar care pot fi făcute treptat începând cu marile intersecţii ale Capitalei”, susţine INACO.

INACO mai are o propunere legată de circulaţia din Bucureşti, care, chiar dacă aparent nu foloseşte fluidizării traficului, poate influenţa pozitiv şi imediat mediul atât de poluat din intersecţiile aglomerate. „La culoarea roşie a semaforului, ar trebui ca participanţii la trafic să oprească motorul autoturismului”, recomandă Iniţiativa.

 

citeste totul despre: