Adulţii decid pentru copii, fără să-i întrebe
0
Copilul trebuie întrebat cu ce vrea să se îmbrace, unde îşi doreşte să meargă în excursie sau ce ore opţionale vrea să studieze. Astfel, el îşi va dezvolta capacitatea de a lua decizii şi de a se implica în viaţa comunităţii în care trăieşte. Totuşi, majoritatea adulţilor nu iau în seamă opinia copiilor, iar autorităţile nu se obosesc să le ceară părerea privind activităţile desfăşurate în comunitate.
Dreptul la participare poate şi trebuie să se realizeze în toate contextele şi mediile în care se află copiii: familie, clasă, şcoală, comunitate, nivel naţional şi internaţional. Dacă un copil nu-şi exprimă opinia şi nu este ascultat, la 18 ani nu va fi capabil nici să aleagă un candidat la funcţia de primar. Astfel, statul este obligat să încurajeze copiii să participe la luarea anumitor decizii privind problemele ce îi privesc pe minori.
Participarea copiilor trebuie să fie voluntară şi prietenoasă
Pentru ca un copil să ajungă un adult conştient de drepturile lui, capabil să-şi exprime şi să-şi argumenteze poziţia, acestuia trebuie să i se respecte dreptul la opinie din fragedă copilărie. „Participarea în familie îl ajută pe copil să-şi dezvolte capacitatea de a lua decizii de la cea mai mică vârstă. Pas cu pas, sub îndrumarea adulţilor, copilul este pregătit să participe în cadrul şcolii şi comunităţii şi chiar la elaborarea unor legi sau strategii la nivel de ţară”, spune Cezar Gavriliuc, director al Centrului de Informare şi Documentare privind Drepturile Copilului.
Acesta precizează că participarea copiilor nu înseamnă implicarea lor în anumite activităţi culturale sau sportive cerute de adulţi. Acest concept înseamnă mai degrabă solicitarea opiniei copilului când se ia o decizie ce-l priveşte. „Din păcate, în ţara noastră, în anumite contexte, dreptul copiilor de a-şi spune părerea nu este recunoscut”, conchide Cezar Gavriliuc. Acesta subliniază faptul că o participare adevărată a copiilor trebuie să fie transparentă, voluntară, incluzivă, prietenoasă şi responsabilă. Un rol important le revine adulţilor care trebuie să-i susţină pe cei mici şi să le explice exact cum participarea lor a influienţat anumite rezultate şi decizii.
Discipline opţionale noi, în programa şcolară
Ministerul Educaţiei a elaborat mai multe politici educaţionale prin care promovează dreptul la opinie şi la participare în instituţiile şcolare din Republica Moldova. „Participarea trebuie să aibă loc prin prisma tuturor disciplinelor, nu doar la educaţia civică sau orele de dirigenţie. Astfel, în acest an politica educaţională la disciplinele şcolare în învăţământul general pe dimensiunea disciplinelor opţionale va cuprinde cinci domenii conform şcolii prietenoase copilului. De exemplu, pentru prima dată anul acesta veţi găsi ca discipline „dezvoltarea comunitară” şi „educaţia de gen”. La fel, în 2017, în cadrul olimpiadelor republicane am decis să se includă şi turnamentele pentru drepturile omului”, afirmă Corina Lungu, consultant superior la Ministerul Educaţiei.
„Profesorii ne spun că şcoala e a noastră”
Un exemplu pozitiv privind implicarea copiilor în viaţa comunităţii şi a şcolii în care învaţă este cel al Liceului Teoretic „Ştefan Vodă” din oraşul Ştefan Vodă. Aici, profesorii le reamintesc mereu elevilor că şcoala le aparţine, că pot veni cu cele mai trăsnite idei şi că vor avea susţinerea cadrelor didactice. Copiii îşi fac auzită vocea în cadrul şedinţelor Consiliului Elevilor din liceu. Corina Darii este preşedintele consiliului şi spune că, de la mic la mare, cu toţii se implică în dezvoltarea şi animarea vieţii şcolăreşti. Chiar dacă din consiliu fac parte elevii din clasele mari, aceştia nu-i neglijează pe cei mai mici. „Am instalat în liceu o cutie în care fiecare a putut să lase un mesaj privind dorinţele lor pentru a îmbunătăţi condiţiile din instituţia noastră. Am primit şi doleanţe mai deocheate. De exemplu, clasele mici au spus că vor cadouri de Anul Nou. Am discutat la consiliu această solicitare şi am hotărât să facem un joc. Într-o cutie mare să fie scrise numele tuturor celor 500 de elevi. Ulterior, fiecare va extrage un nume şi îi va face un cadou”, explică preşedinta consiliului.
Elevii din Liceul Teoretic „Ştefan-Vodă” mai vor ceai şi chifle gratis. „Cred că propunerea tot de la cei mici vine. În acest caz, ne-am inspirat de la un concept popular în lume, „Cafea în aşteptare”, doar că noi vom avea ceai în aşteptare”, spune Corina. Ea afirmă cu încredere că şcoala devine interesantă doar dacă te implici în activităţi şi vii cu idei pentru a însufleţi instituţia în care înveţi.
Elevii nu vor note la educaţia fizică
Dorina Tudorean este elevă în clasa a 12-a la Liceul Teoretic „Ştefan-Vodă” şi face parte din Consiliul Naţional al Elevilor. Ea spune că majoritatea elevilor din toată ţara ar vrea ca la educaţia fizică să nu fie notaţi. „Majoritatea membrilor CNE consideră că la educaţia fizică nu trebuie să fie notaţi şi să nu mai susţinem colocvii. Noi suntem diferiţi. Cineva poate alerga mai repede, altcineva - nu. O altă solicitare a elevilor din teritoriu este deschiderea bufetelor sau a cantinelor în şcoli”, adaugă Dorina.
Ea ne mai spune că în timpul efectuării unor chestionare privind respectarea drepturilor copiilor a descoperit că în unele instituţii de învăţământ, administraţia rămâne indiferentă la necesităţile elevilor. „Elevii mi-au povestit că au cerut un cabinet unde să mănânce. Ei doreau să-şi aducă mâncare de acasă şi aveau nevoie de o încăpere unde să ia prânzul. Au mai cerut un singur ceainic electric. Nu li s-a oferit nimic. Administraţia a argumentat că femeia de serviciu va trebui să facă şi acolo ordine şi că acum există lucruri mai importante”, îşi aminteşte Dorina.
Studiile arată că cei mici nu sunt ascultaţi
Un studiu sociologic elaborat în 2010 de Catedra Asistenţă Socială a Universităţii de Stat, cu privire la participarea celor mici în luarea deciziilor din familie, la care au participat 35 de copii, arată că 11 din ei consideră că opiniile lor sunt luate în calcul doar în cazurile în care acestea corespund cu ale părinţilor. În plus, zece copii au spus că sunt ascultaţi doar în cazurile în care deciziile nu sunt foarte importante, iar cinci respondenţi au menţionat că, pentru a evita conflictele sau certurile în familie, se conformează deciziilor luate de părinţi. Problemele prioritare în care copiii ar vrea să fie consultaţi sunt: timpul liber, şcoala şi îmbunătăţirea condiţiilor de viaţă.
Despre participarea copiilor şi dreptul acestora la opinie s-a discutat în cadrul clubului de presă „Participarea copiilor – un mod de a trăi democraţia!” organizat de către Alianţa ONG-urilor active în domeniul protecţiei sociale a copilului şi familiei (APSCF), în cadrul proiectului „Consolidarea capacităţilor ONG-urilor membre pentru dezvoltarea unui sistem solid de protecţie a copiilor din Republica Moldova”, finanţat de UNICEF Moldova şi OAK Foundation.