Hărţile care arată diferenţa uriaşă între străzile din oraşele americane şi cele din România
0O căutare în paralel, pe Google Maps, a unui oraş din America şi a unuia din România scoate la iveală un detaliu interesant: modul de organizare a reţelei stradale.
Apărut oficial în 1833, Chicago s-a dezvoltat puternic, fiind astăzi unul dintre marile oraşe ale lumii. „Una dintre cele mai sofisticate şi mai influente metropole din America şi din lume”, Chicago este şi oraşul american în care s-a construit primul zgârie-nori. Studiat cu ajutorul Google Maps, Chicago scoate la iveală o reţea de străzi foarte bine organizată. Harta oraşului arată străzi aliniate, în unele cazuri, la milimetru.
Imagini similare pot fi văzute şi în cazul unor metropole ca New York, San Francisco sau Los Angeles.
New York FOTO Google Maps
Los Angeles FOTO Google Maps
San Francisco FOTO Google Maps
Văzute tot cu ajutoul Google Maps, oraşe româneşti ca Bucureşti, Timişoara, Cluj – Napoca sau Iaşi scot la iveală reţele de străzi întortocheate, care par în unele cazuri fără nicio noimă. "Americanii au colonizat nişte spaţii recent. Nu au făcut austriecii la fel când au venit la noi? Stăzile sunt cu atât mai întortocheate cât ţesutul urban e mai vechi, unde regulile proprietăţii nu au permis să se taie în carne vie. Europa este un continent cu mult patrimoniu, multe straturi vechi şi nu avem ce face. Americanii ce problemă au avut? Au făcut tabula rasa şi acum ne învaţă pe noi cum să facem. Din punct de vedere al fluidizării traficului sunt păreri care spun că e mai bine să fie mai întortocheat pentru că se merge cu viteză mai mică", a declarat preşedintele Ordinului Arhitecţilor Filiala Timiş, Vlad Gaivoronschi.
„Străzile din oraşele americane sunt create mai târziu şi s-au aplicat alte reguli de sistematizare, iar americanii au fost foarte pragmatici întodeauna, cum au fost şi austriecii în secolul XVIII. Dacă vă uitaţi la comunele create în secolul XVIII veţi vedea o reţea de străzi rectangulare”, a declarat primarul Timişoarei, Nicolae Robu, potrivit căruia Timişoara a fost creată pe principiul „ineleleor de circulaţie”. „Sunt nişte inele şi apoi străzi radiale. Asta din start a eliminat rectangulariatea. Sistemul inelelor fluidizează dacă ai toate inelele făcute, numai că noi la ora actuală nu avem niciun inel funcţional. Acum mă zbat să fac inelele doi şi patru”, a declarat Nicolae Robu.
Timişoara FOTO Google Maps
Bucureşti FOTO Google Maps
Cluj - Napoca FOTO Google Maps
Iasi FOTO Google Maps
Unul dintre oaşele româneşti care se apropie cât de cât de modul de organizare a străzilor din SUA este Drobeta Turnu - Severin. Potrivit Wikipedia, oraşul are o istorie veche, dar a fost reconstruit în 1833, planul iniţial al oraşului fiind gândit de arhitectul Xavier Villacrosse.