„Vitezomanii“ văzduhului: pasiunea pentru zbor îi face pe unii să renunţe la „joburile pământeşti”

0
Publicat:
Ultima actualizare:
„Nimic nu se compară cu peisajele văzute de sus”, spune medicul Mircea Jivănescu FOTO Alexandru Botyan
„Nimic nu se compară cu peisajele văzute de sus”, spune medicul Mircea Jivănescu FOTO Alexandru Botyan

Unii îşi iau maşini puternice, pentru că vor să fie stăpânii şoselelor, alţii îşi cumpără o motocicletă rapidă pentru a simţi libertatea pe drumuri.  De puţin timp, în Timişoara a apărut o nouă categorie de „vitezomani“

La Timişoara, pasiunea pentru avioane a început să ia amploare în ultimii ani. Din ce în ce mai mulţi amatori de zbor vor să obţină o licenţă de pilot şi îşi cumpără aparate mai mici sau mai mari.

Pe aeroportul utilitar Cioca, de lângă Timişoara, unde în urmă cu câţiva ani vedeai două-trei avioane private, acum este o aglomeraţie de nedescris. Avioane mici din toate categoriile sunt aşezate în hangar ori pe iarbă: de la motodeltaplane şi ULM-uri (avioane uşoare), care pot transporta două persoane, până la cele cu patru locuri, care pot face aerotaxi.

Piloţii de ocazie sunt medici, ingineri, IT-şti, avocaţi sau oameni de afaceri. Unii dintre ei au renunţat deja la meseria de birou pentru a se dedica pasiunii de a zbura.

Suceava - Timişoara cu avionul uşor

Inginerul Mihai Gheorghe este din Suceava, însă de mai bine de zece ani s-a mutat la Timişoara, după ce a prins un loc de muncă la o multinaţională. Inginerul spune că nu are maşină, însă deţine un avion! Este un model Murphy Rebel de producţie canadiană, pe care a plătit 20.000 de euro.

„Când eram tânăr, am fost membru în clubul aerian din Suceava. În 2010 m-am mutat la Timişoara. Era o perioadă când făceam destul de des drumul Timişoara-Suceava cu trenul, dar durează foarte mult, cam 14 ore. Am tot văzut pe cer avioane uşoare şi m-am întrebat ce-i cu ele. Aşa am ajuns să îmi cumpăr şi eu un avion ultrauşor, pentru că îmi doream să ajung mai uşor la Suceava. Acum fac drumul în trei ore, foarte confortabil”, a declarat Mihai Gheorghe. Avionul său zboară cu maximum 120 de kilometri pe oră.

Mihai Gheorghe şi avionul cu care zboară la Suceava

Gheorghe Mihai pe aeroportul Cioca Foto

Pentru un drum până la Suceava, Mihai Gheorghe are nevoie de 55 de litri de benzină normală fără plumb, la un rezervor cu o capacitate de 90 de litri.

„Merge cu benzină normală de maşină şi cu ulei de motocicletă. Înainte de plecare trebuie să transmit planul de zbor la Aeroportul «Traian Vuia» şi să ţin mereu contactul cu turnul de control. Este o călătorie lejeră şi foarte frumoasă. Vezi locuri fenomenale“, a mai spus Gheorghe.

Piloţilor nu le place ştampila de „milionari cu jucării excentrice“, cum mulţi au tendinţa să îi catalogheze. „Nu e deloc aşa. Poţi cumpăra un avion la preţul unei maşini normale. Eu nici nu am maşină. Am un coleg care este instructor de zbor. El şi-a vândut apartamentul ca să îşi cumpere un avion. Milionari sunt cei care îşi cumpără elicoptere de două milioane de euro“, a adăugat Gheorghe.

Aterizare şi pe apă, şi pe uscat

Avioanele ultrauşoare, numite ULM-uri, au o masă maximă de 450 de kilograme. Aparatul de zbor are doar un singur loc, pe lângă cel de pilot. Pentru aceste avioane există o licenţă specială, inferioară celui de pilot de avion privat. Aceste avioane nu pot face curse de transport, dar sunt excelente pentu zboruri de agrement.

Unul dintre avioanele inedite de la aeroportul Cioca îi aparţine italianului Claudio Sperdutti. Este un avion uşor, cu două locuri, care este făcut să aterizeze atât pe apă, cât şi pe uscat. Aparatul cumpărat la mâna a doua a costat doar 5.000 de euro.

În hangarul aeroportului Cioca se află şi „bijuteria“ fostului patron de la firma de transporturi Edy Spedition, Alin Popa, care a murit, anul trecut, într-un accident de maşină. Avionul WT Dynamic, produs în Slovacia, a costat peste 60.000 de euro şi a rămas pe mâini bune, la prietenii cu care obişnuia să zboare.

Ciudatul avionul al italianului Claudio Sperdutti

Avioane pe aeroportul Cioca Foto

Zbor în gaşcă până în Croaţia

Una dintre plăcerile piloţilor timişoreni este să plece cu avioanele în diferite excursii, aşa cum obişnuiesc să facă bikerii sau posesorii de maşini de teren.

„Cel mai interesant drum a fost în Croaţia. Am fost opt avioane şi am zburat în tandem. Am ajuns în trei ore şi 20 de minute, pe o insulă, lângă Dubrovnik. Croaţia e superbă. Să vezi marea şi insulele de sus e greu de descris. Am zburt şi la un metru de apă. Am mai fost la Sibiu, Luncani, Câmpia Turzii şi în alte locuri. Stăm o zi - două şi apoi ne întoarcem acasă”, povesteşte însufleţit Mircea Jivănescu, care are licenţă de zbor din anul 2007 şi care deţine un avion TL-96, fabricat în Cehia. Aparatul de zbor a costat 38.000 de euro.

„Mi-am dorit de mult să zbor. Pilotajul se învaţă relativ uşor, nu e o filosofie nemaipomenită. Acum pot să spun că, dacă vreau să mă relaxez, plec cu avionul. A devenit un hobby. Totul este să ai vreme bună, altfel poate deveni un chin. Nimic nu se compară cu peisajele văzute de sus”, spune Mircea Jivănescu, care este medic şi care lucrează în industria farmaceutică.

Medicul Mircea Jivănescu zboară cu un avion cehesc TL-96

Mircea Jivănescu la Aeroportul Cioca Foto

Cursuri din nouă materii

Piloţi sunt consideraţi şi cei care se plimbă nestingheriţi cu motodeltaplanul. Aparatul arată ca o motocicletă, însă are şi aripi. Pilotarea motodeltaplanului se face practic din aripă, cu care se virează stânga-dreapta sau se merge în sus sau în jos.

„Pentru motodeltaplan se eliberează licenţă specială de zbor. Timpul de pregătire este 25 de ore de zbor, 60 de ore de cursuri din nouă materii, plus vizita medicală”, precizează Florin Bădilă, instructor pentru motodeltaplan. La aeroportul Cioca am găsit motodeltaplane care au costat între 12.000 şi 25.000 de euro.

Aerotaxi: două ore şi jumătate până la Galaţi

Pe aeroportul Cioca există şi firme care oferă posibilitatea oricui să experimenteze un zbor, de a face fotografii aeriene, plimbări de agrement, aerotaxi şi închirieri tip charter. Piloţii de la Max Air, care zboară cu avioane Cessna 172 N, au licenţe profesioniste, pentru că au pe mâini avioane de altă categorie.

Claudiu Patt s-a lăsat de IT şi s-a apucat de pilotaj 

Claudiu Patt de la MaxAir Foto

Acestea sunt cu patru locuri şi stau la dispoziţia oricui doreşte să facă un zbor deasupra Timişoarei, dar şi celor pentru care timpul înseamnă bani. Distanţa Timişoara – Cluj-Napoca e parcursă în aproximativ o oră şi zece minute. Până la Sibiu sau la Târgu-Mureş, zborul durează o oră şi jumătate, până la Galaţi – două ore şi jumătate, iar până la Constanţa – două ore şi 45 de minute. Tariful este de 100 de euro pe oră pe avion, astfel că trei pasageri ar plăti în jur de 35 de euro de persoană pentru 60 de minute de zbor.

Claudiu Patt este unul dintre piloţii de la Max Air. A fost specialist în IT, însă în 2009 a vrut să facă o schimbare. „Am avut nevoie de un «challenge». Am zis că, dacă tot schimb macazul, să fie în cel mai radical mod posibil. Şi ce putea fi mai extrem decât să încep şcoala de piloţi? Nu regret nicio clipă că am renunţat la IT. A devenit job full time şi între timp am ajuns să iau şi licenţa de instructor de zbor. Acolo, sus, am libertate şi peisaje de neimaginat“, spune Claudiu Patt. 



Imagini fabuloase surprinse din avionul Cessna 

„Am început şcoala de pilotaj în 2009, la Carpatair. E singura şcoală de pilotaj din Timişoara. Pot să spun că de mic copil am fost fascinat de avioane. La 16 ani m-am înscris la Aeroclub şi am făcut planorism. A urmat o pauză mare în care am încercat mai multe meserii pământeşti. Am fost şi director de vânzări. Pot să spun că m-a ajutat experienţa de la planorism. Oricine poate face ce fac eu, dacă are pasiune”, ne-a declarat Iulian Irimia, un alt pilot de la Max Air. 

Şcoală de pilotaj la Timişoara

În Timişoara există o şcoală de piloţi care aparţine companiei Carpatair. Pentru obţinerea unei licenţe de zbor pentru avioane ultrauşoare, şcoala costă 4.000 de euro. Cursurile durează trei luni, iar apoi se dau examene, scris şi practic.


Cursurile de la Carpatair se fac cu avioane Cessna

Examenele medicale sunt însă extrem de importante la toate categoriile. Un curs pentru pilotat aeronave mici, aşa cum sunt Cessna, ajunge la 7.000 de euro. O persoană care doreşte să ajungă pilot de linie ajunge să plătească 40.000 de euro pentru cursuri.

CarpaiAir la Cioca
Timişoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite