Europenii au nevoie de mai multe competenţe
0Potrivit rezultatelor unui studiu recent, un sfert din adulţii europeni nu au competenţele de bază necesare într-o economie modernă, bazată pe cunoaştere.Sondajul realizat de UE şi OCDE în 23 de ţări europene arată că un european de vârstă adultă din patru nu are cunoştinţele de bază necesare pentru a utiliza un calculator, iar un adult din cinci are competenţe verbale şi numerice insuficiente.
Rezultatele variază mult de la o ţară la alta. Astfel, tinerii finlandezi şi olandezi care de-abia au terminat liceul au deseori cunoştinţe mai bune decât absolvenţii universitari din alte ţări europene.
Concluzia finală este că nivelul educaţiei şi formării profesionale trebuie îmbunătăţit peste tot în UE.
Perspective de viitor
Cetăţenii care deţin mai multe competenţe se bucură, în general, de o calitate mai bună a vieţii. Pe lângă faptul că au acces la cariere care aduc mai multe satisfacţii profesionale şi financiare, aceştia sunt de obicei mai sănătoşi şi mai încrezători în viitor.
Există temeri că persoanele cu competenţe insuficiente vor ajunge în situaţia de a nu mai găsi un loc de muncă şi de a nu-şi putea continua studiile. Fără cursuri de formare, acestea nu pot dobândi competenţele necesare pentru a reintra în câmpul muncii.
Studiul arată că această capcană a competenţelor reduse afectează deja o parte din populaţie: cei cu nivelul educaţional cel mai scăzut sunt de două ori mai expuşi riscului de şomaj decât majoritatea populaţiei.
Ce face UE în acest sens?
UE a lansat o serie de iniţiative prin care să-i ajute pe cetăţeni să dobândească mai multe competenţe. De exemplu, iniţiativa „Deschiderea educaţiei” îşi propune să îmbunătăţească nivelul cunoştinţelor informatice, în timp ce programul Erasmus+ va sprijini proiectele menite să amelioreze rata de alfabetizare, competenţele numerice şi aptitudinile de soluţionare a problemelor în mediul IT în rândul adulţilor.
Vom lansa în curând un instrument on-line cu ajutorul căruia utilizatorii îşi vor putea testa competenţele şi le vor putea compara cu rezultatele studiului. Cu ajutorul acestui studiu, statele membre vor putea să-şi direcţioneze mai eficient sumele obţinute prin Fondul social european, care finanţează proiecte de formare şi îmbunătăţire a competenţelor.