Noile ambulanţe din Suceava au probleme cu încălzirea. Din cauza frigului, aparatura medicală dă rateuri

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Alexandru Lăzăreanu, director SAJ Suceava FOTO:Oana Şlemco
Alexandru Lăzăreanu, director SAJ Suceava FOTO:Oana Şlemco

La sfârşitul anului trecut, Serviciul Judeţean de Ambulanţă (SJA) Suceava a primit 10 autosanitare noi, cumpărate de Departamentul pentru Situaţii de Urgenţă cu fonduri europene. Numai că bucuria medicilor şi asistenţilor medicali nu a durat foarte mult. Angajaţii de la SAJ şi-au dat seama pe teren, chiar în timpul intervenţiilor, că noile maşini marca Renault au probleme cu sistemul de încălzire, fiind afectată aparatura medicală.

Sistemul de încălzire a cabinei medicale din noile ambulanţe care au intrat în dotarea SAJ Suceava pare să fi fost făcut pentru o ţară cu o climă mai blândă. Sistemul nu face faţă la temperaturi negative cum se înregistrează de regulă iarna la Suceava. Când este frig afară, este frig şi în ambulanţă.

„Noile ambulanţe sunt foarte bune, dar există mici probleme. Pentru că sistemul de încălzire din cabina medicală este doar pe sirocou (nr. sistem auxiliar de încălzire), atunci când sunt temperaturi de minus 14, minus 16 grade, nu face faţă. În spate, unde stau asistentul medicul şi pacientul este destul de răcoare. La noi este foarte frig, garaje nu avem, maşinile stau afară”, ne-a declarat medicul Alexandru Lărăzeanu, şeful SAJ Suceava.

El a explicat că din cauza temperaturilor scăzute este afectată şi aparatura medicală pentru intervenţie. Defibrilatorul a dat rateuri la temperaturi scăzute.

Imagine indisponibilă

„Defibrilatorul dă rateuri la temperaturi scăzute, nu porneşte sau se restartează. Sunt nişte lucruri pe care trebuie să le rezolvăm. Deja am luat legătura cu cei care au echipat maşinile să vedem cum facem. Este frig şi ca orice aparat la o anumită temperatură nu mai funcţionează normal. Aparatura este sofisticată şi mai sensibilă. Probabil că în ţările în care a fost testată nu se înregistrează temperaturi de minus 16 grade ca la noi”, a adăugat Lăzăreanu.

Marţi dimineaţă, la Rădăuţi în judeţul Suceava se înregistrau minus 18 grade Celsius, iar în noaptea de luni spre marţi a fost şi mai frig.

Noile ambulanţe mai au o mică problemă. Monitoarele pentru funcţii vitale sunt amplasate la jumătatea tărgii, pe peretele din partea opusă asistentului medical. Dacă angajatul de la SAJ este mai scund, ajunge cu dificultate la butoane.

„ Avem câteva asistente care sunt mai mici de statură. Monitorul este amplasat pe peretele opus de unde stă asistentul. Trebuie să se aplece peste pacient. Nu este plăcut. La celelalte maşini erau spre capătul tărgii. Şi aceste lucruri trebuie remediate”, ne-a declarat medicul Lăzăreanu.

Jurnaliştii „Adevărul“ au încercat să ia legătura cu şeful DSU, Raed Arafat, pentru a comenta situaţia, dar nu au reuşit până la ora publicării articolului.

----------------------------------------------------------

Reprezentanţii  firmel care au echipat ambulanţele cu aparatură medicală au transmis un punct de vedere pe care îl publicăm integral.

"La momentul publicării articolului, la SAJ Suceava s-a semnalat problema cu încălzirea la o singură maşină, care avea o siguranţă arsă la sistemul de încălzire, siguranţă care a fost schimbată imediat.

O astfel de defecţiune se poate întâmpla, în urma unei livrări de 300 ambulanţe.

Ambulanţele GRUAU sunt primele livrate de acest gen în România, iar la livrare a fost realizat un training cuprinzător pentru cei sosiţi să preia ambulanţele (au fost predate inclusiv manualele de utilizare a ambulanţei atât în format printat, cât şi electronic).

În aceste zile, personalul medical şi ambulanţierii sunt în plin proces de familiarizare cu modul de operare al echipamentelor medicale şi al instrumentelor de comandă ce ţin de partea specială de transformare în ambulanţă (lumini de semnalizare, sirena, şi nu în ultimul rând, sistemele de încălzire). 

Nu excludem posibilitatea ca unii angajati ai SAJ-urilor să facă comparaţie cu vechile ambulanţe, ce sunt realizate de alti carosieri şi posedă un sistem de încălzire uşor diferit, atât constructiv, cât şi ca mod de utilizare, chestiune absolut firească instaurată în virtutea obisnuinţei.

Ambulanţele respectă întru totul cerinţele autorităţii contractante, exprimate prin caietul de sarcini, document întocmit de către o comisie de specialişti, iar producătorul asigură în perioada de garanţie remedierea tuturor defectelor. Menţionăm ca ambulanţele sunt produse în Franţa şi respectă toate normele europene privind dimensionarea sistemelor si spaţiilor interioare. Acest model de ambulanţă circulă atât în alte ţări UE, cât şi din Africa si Orientul Mijlociu, producătorul având o experienţă vastă în ceea ce priveşte carosarea ambulanţelor.

În manualul de utilizare al ambulanţei este menţionat ca ambulanţele în anotimpul rece TREBUIE ŢINUTE LA ÎNCĂRCAT în staţiile de ambulanţă, când staţionează, cu încălzitorul electric pornit, pentru a avea o temperatură de aprox. 17 - 20 grade în momentul în care se pleacă la caz, lucru care trebuie respectat, dar, de cele mai multe ori, din cauza lucrului în mai multe schimburi şi a numărului mare de cazuri, dar şi a parcului învechit de ambulanţe, se ajunge la suprasolicitarea ambulanţelor noi furnizate la finele lui 2018.

Daca SAJ-urile respectă procedurile comunicate la instruire, în momentul livrării ambulanţelor şi pe cele din manualul de utilizare, după cum menţionam anterior, în maşini NU trebuie să existe temperaturi negative.

Când ambulanţa staţionează în garajul serviciului de ambulanţă, aceasta este conectată la priza exterioara şi încălzitorul electric funcţionează în compartimentul pacientului (ducând temperatura până aproape de 20 grade), iar în timpul mersului (sau a staţionării la pacient) trebuie folosit încălzitorul independent, pe bază de combustibil. 

Trebuie avut în vedere ca în această perioadă temperaturile au fost extreme, iar compartimentul pacient este un sistem ce nu poate fi încălzit instant din cauza volumului mare de aer. 

De asemenea, dacă uşile rămân deschise (de ex: pentru încărcare/descărcare targa), volumul de aer cald din interior este degajat imediat mai ales la temperaturi extreme, fiind necesară o perioadă de timp pentru ca sistemul să poată încălzi din nou spaţiul.

Referitor la partea de echipamente medicale - la temperaturi scăzute, defibrilatorul intră într-un "mod de protecţie" astfel încât să păstreze bateria pentru defibrilare şi ECG (nu este vorba de o restartare/ resetare în adevăratul sens al cuvântului).

La combinaţia “baterie incomplet încărcată + echipament ţinut la temperaturi mai mici de 5 grade Celsius", fără aclimatizarea ulterioară a echipamentului, la unele dintre defibrilatoarele Zoll, autotestarea (care se face automat la pornirea lor) sesizează funcţionarea necorespunzătoare a modulului de măsurare a presiunii arteriale. În această situaţie:

- Doar modulul de măsurare a presiunii arteriale care nu trece testul de verificare nu va funcţiona. Restul modulelor funcţionează corespunzător (defibrilare, monitorizare ECG, SpO2, transmisie de date).

- Problema se remediază prin încărcarea bateriei şi aclimatizarea echipamentului, ca orice alt echipament cu componente electronice. Apoi, autotestarea va trece pentru toate modulele, inclusiv NIBP (măsurarea tensiunii arteriale).

- În cazul în care problema persistă, echipamentul va fi servisat. În principiu, acest lucru se realizează prin înlocuirea temporară cu un alt echipament (se trimite un echipament configurat şi se preia echipamentul incriminat în vederea diagnosticării avansate).

Conform caietul de sarcini al licitaţiei - la solicitările legate de condiţiile de funcţionare ale defibrilatorului:

"Temperatura:

- In lipsa altor inscriptii de pe aparat, acesta trebuie sa fie capabil sa functioneze pe o plaja de temperaturi cuprinse între 0°C si +40 °C

- In lipsa altor inscriptii de pe aparat, echipamentul va trebui sa functioneze minim 20 de minute la plasarea intr-un mediu cu temperatura de -5°C, dupa o depozitare la o temperatura de 20°C.

- In lipsa altor inscriptii de pe aparat, acesta trebuie sa fie capabil sa functioneze cand este readus la temperatura camerei (20°C) dupa ce a fost stocat la temperaturi intre -30°C si +70°C”

Vă asigurăm de faptul că echipamentele furnizate îndeplinesc în totalitate cerinţele caietului de sarcini, situaţia semnalată în teritoriu fiind în afara acestor cerinţe.

Vă garantăm că ne preocupă cele semnalate de către serviciul de ambulanţă judenţean mentionat şi, în acest moment, suntem în plin proces de evaluare a echipamentelor incriminate.  

În încheiere vreau sa vă menţionez că ţinem permanent legătura cu toate serviciile de ambulanţe judeţene care au primit în luna Decembrie 2018 ambulanţe noi de la IGSU şi colaborăm eficient cu producătorul ambulanţelor şi cu cei ai echipamentelor medicale pentru a interveni prompt la soluţionarea oricărei probleme tehnice semnalate", Dr. Claudia Chira General Manager Avant Maris Medical. 

Suceava



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite