Explicaţiile psihologice pentru dezmăţul financiar de Sărbători: „Încercăm să scăpăm de sentimentul de vinovăţie“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

În perioada sărbătorilor de iarnă suntem ispitiţi să cheltuim mai mult decât în alte perioade din an. O spun statisticile, dar şi psihologii care au studiat fenomenul.

Indiferent de bugetul pe care l-am alocat de sărbători, cei mai mulţi dintre noi ajung să îl depăşească şi nu pentru că am avea nevoie de mai multe lucruri decât în timpul anului, ci pentru că în perioada sărbătorilor de iarnă suntem mai darnici, mai dispuşi să cheltuim, mai atenţi la nevoile pe care le avem, iar unii şi pentru că nu se pot abţine de a nu cădea în plasa campaniilor de marketing.

Acest lucru se întâmplă în România cu precădere după trecerea României de la comunism la capitalism.

Fenomenul a apărut mult mai devreme în statele mai dezvoltate, fiind semnalat la acea vreme şi de psihologi, fiind denumit sugestiv „sărăcia belşugului“ de către psihologul Paul Wachtel în cartea sa cu acelaşi titlu, apărută în 1983 şi descris ca fiind un sentiment prin care cel care cumpără prea mult crede sau simte că fericirea îi este adusă de bogăţia materială,devenind ulterior deprimat, îngrijorat şi neliniştit pentru că aşteptările lui nu se concretizează.

Şi nu doar femeilie suferă de această nevoie de a petrece mult timp în căutarea produselor "perfecte", ci şi bărbaţii care pot petrece tot atâtea ore în mall-uri sau prin supermarketuri. Nevoia aceasta este accentuată şi de tendinţa de a face cumpărături de sărbători la care ne conformăm, pentru a fi în rând cu majoritatea.

"Dacă e să ne luăm după Piramida lui Maslow, unii abia dacă reuşesc să îşi satisfacă nevoile de bază, de siguranţă, de hrană, asta este foarte crunt în perioada sărbătorilor de iarnă, când starea noastră emoţională este accentuată de efervescenţa celorlalţi care poate fac tot atât de multe cumpărături şi în cursul anului pentru că îşi permit, le permite situaţia financiară", explică psihologul Alina Perşa, preşedinte al Filialei Satu Mare al Colegiului Psihologilor. 

De asemenea, unii ajung să petreacă mult prea mult timp în căutarea cadoului perfect şi pentru că în felul acesta speră să fie iertaţi, să compenseze afecţiunea pe care nu au dăruit-o unor persoane, timpul petrecut la job şi nu cu cei mici, lucru total fals, spun psihologii care susţin că acestă nevoie sau sentimentele de vinovăţie nu pot fi şterse dacă achiziţionăm un obiect material care costă o sumă de bani pe care nici nu ne-o permitem, dar pe care suntem dispuşi să o sacrificăm pentru a-i arăta respectivei persoane că noi într-adevăr avem sentimente puternice faţă de ea. 

"În perioada sărbătorilor de iarnă devenim mai darnici, suntem mai atenţi la nevoile celor din jurul nostru, deşi sunt aceleaşi ca în alte perioade din an. De sărbători popular spunând, încercăm «să ne spălăm păcatele» sau cel puţin o parte din ele. Atunci când urmărim asta, vom face tot posibilul să găsim cadoul perfect, cel mai frumos, poate uitând că poate cel mai frumos cadou ar fi timpul de calitate petrecut cu persoana respectivă, nu un cadou scump, ci unul cu valoare sentimentală. Ceea ce facem e să încercăm să scăpăm de sentimentul de vinovăţie prin achiziţionarea unui obiect, însă nu se va întâmpla asta", spune psihologul.  

Reduceri tentante 


Uneori şi simplul fapt că la un anumit obiect preţul a mai scăzut puţin, sau se afişează mesajul conform căruia dacă cumpărăm un produs pe al doilea îl primim gratuit ne poate face să cumpărăm mai mult şi implicit să cheltuim mai mult decât am avea nevoie. Un truc vechi şi faptul de a respecta planurile realizate de acasă ne pot ajunta să fim eficienţi şi să rămânem între limitele bugetului stabilit pentru perioada sărbătorilor. 

"Lista de cumpărături ne poate ajuta foarte mult mai ales în perioada sărbătorilor. O listă făcută acasă, în linişte cu calm, eventual ne putem consulta şi cu ceilalţi membrii ai familiei este metoda prin care putem economisi timp şi bani  şi care ne poate ţine departe de tentanţiile din magazine. E clar că dacă obiectul nu se află pe lista mea, atunci nevoia nu există. Reducerile sunt foarte tentante şi tocmai prin psihologia reclamei, dar trebuie să vedem dincolo de ea. Ne putem pune anumite întrebări cum ar fi: «Avem nevoie de acel obiect în următoarea perioadă de timp?», «Este preţul lui real?», «Se află pe lista de priorităţi, va trebui să renunţăm la altceva pentru a-l cumpăra?». Controlul riguros cu pixul e cea mai bună soluţie", sugerează Alina Perşa.   

Vă mai recomandăm:

Ce pericole te pândesc la cumpărăturile de Sărbători şi cum le poţi evita

Sfatul pentru masa de Crăciun al unei tinere românce: „A sta la cratiţă nu e o îndatorire, ci un privilegiu cu satisfacţii“

Satu Mare



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite