FOTO Pretenţiile sindicaliştilor de la Dacia: venituri majorate cu 40% sau grevă generală. Un muncitor are un salariu mediu de 2.000 de lei

0
Publicat:
Ultima actualizare:
protest dacia mioveni

Salariaţii Uzinei Dacia Mioveni au anunţat, joi, că vor opri producţia, dacă nu vor primi o majorare salarială de până la 40%. În prezent, un muncitor are un salariu de 2.000 de lei.

După 14 ture de negocieri cu managementul companiei, începute la jumătatea lunii februarie, reprezentanţii celor 15.000 de salariaţi ai Uzinei Dacia au anunţat ieri că, de la 20 aprilie, se poate declanşa greva generală. Sindicaliştii susţin că se va recurge la această formă de protest, dacă angajatorul nu le va accepta solicitările pentru noul contract colectiv de muncă pe anul 2013.

Contractul ar fi trebuit semnat până la 31 martie, însă, cum cele două părţi nu s-au înţeles, termenul s-a prelungit cu 20 de zile. „Vom negocia pentru păstrarea locurilor de muncă şi pentru majorarea salarială. Dacă nu ne vom înţelege, vom intra în cealaltă parte legală a unui conflict de muncă, care duce la grevă generală“, a declarat Nicolae Pavelescu, preşedintele Sindicatului de Automobile Dacia (SAD). Pavelescu s-a întâlnit, ieri, cu alţi 470 de delegaţi ai angajaţilor, din fiecare secţie, pentru a stabili cum vor continua negocierile cu managementul companiei. În noul contract, angajaţii cer garantarea locurilor de muncă, 480 de lei în plus la salariu, o primă anuală de rezultat, de 1.600 de lei, la care se adaugă sporuri şi concedii suplimentare. Printre bonusuri se numără primele de Paşte şi de Crăciun de 873 de lei, respectiv 957 de lei brut.

3.965 de lei, salariul mediu brut

De partea cealaltă, conducerea Uzinei Dacia susţine că solicitarea angajaţilor este exagerată, fiind vorba despre o companie care oferă acum un salariu mediu de 3.965 de lei. De exemplu, un muncitor calificat are, prin contract, un venit minim garantat de circa 2.000 de lei lunar.

„Pentru un operator cu un salariu de 2.000 de lei, oferta companiei reprezintă o creştere de circa 9%, mult peste media creşterilor din piaţă în 2013, care se situează, de regulă, între 0 şi 5%. Cererea sindicatului se traduce printr-o creştere a veniturilor de aproximativ 40%. Este o solicitare complet nerealistă, care pune în pericol competitivitatea Dacia în raport cu alte uzine din Grup şi, în cele din urmă, locurile de muncă atât de pe platforma de la Mioveni, cât şi din industria auto românească“, a declarat Radu Mavrodin, director Resurse Umane Renault România şi regiunea Euromed-Africa. Acesta a adăugat că speră, totuşi, ca sindicaliştii să renunţe la o parte dintre cereri, pentru a se putea semna în timp util noul contract colectiv de muncă. „Dincolo de această poziţie a sindicatului, mizăm pe responsabilitatea salariaţilor noştri pentru a construi împreună un  viitor sigur şi stabil pentru compania noastră“, a mai spus Radu Mavrodin.

Dacă nu ne vom înţelege, vom intra în cealaltă parte legală a unui conflict de muncă, care poate duce la grevă generală. Nicolae Pavelescu, lider de sindicat

La Uzina Dacia, în ultimii cinci ani, salariile au fost majorate constant, cu procente cuprinse între 9,17% şi 22,26%. Cea mai mare creştere s-a înregistrat în plină criză economică, în 2010. Dacă în 2008, salariul mediu brut în companie era de 2.256 de lei, acesta a ajuns în 2012 la 3.965 de lei. „Salariile angajaţilor au fost majorate în fiecare an, iar beneficiile au fost păstrate, deşi în ultima perioadă, din cauza crizei, numărul de vehicule produse a continuat să scadă, iar vânzările de vehicule Dacia fabricate la Mioveni au scăzut şi ele“,
a mai completat Mavrodin.

Renault  ameninţă cu mutarea Uzinei în Maroc

Sindicaliştii susţin că şefii companiei i-au ameninţat în repetate rânduri că vor muta producţia în Maroc, acolo unde se fabrică Dacia Lodgy. Anunţul s-a făcut în contextul negocierilor eşuate în privinţa salariilor. Angajaţii spun, însă, că nu se tem de presiunea celor din management. „Sunt ameninţat cu mutarea fabricii în Maroc de 5-6 ani. Ştiu bine ce se face acolo şi cât se poate produce. Practic, nu se poate muta producţia în Maroc, nu este un lucru realist această ameninţare a şefilor companiei“, a declarat Nicolae Pavelescu, liderul sindicaliştilor de la Dacia.


Ce beneficii au salariaţii Dacia

În 2012, salariul minim garantat pentru un muncitor calificat a fost de 1.918 lei. Angajaţii au avut, în afara drepturilor salariale, beneficii de aproape 30 de milioane de euro:
-    primă de Paşti şi de Crăciun: 873 de lei brut, respectiv 957 de lei brut;
-    tichete cadou în valoare de 60 de lei pentru ziua de 8 Martie, acordate tuturor angajatelor;
-    tichete cadou de Crăciun: 60 de lei;
-    primă de participare la profitul companiei: 1.240 de lei brut;
-    primă de vacanţă: 1.276 de lei brut;
-    bonuri de masă;
-    masă caldă gratuită pentru operatori, în total, peste 11.500 de beneficiari;
-    transport subvenţionat;
-    bilete de odihnă şi tratament. În 2010, compania a oferit 4.000 de bilete, cu o investiţie de peste 1,2 milioane de euro, iar în 2011, 4.100 de bilete, investiţia fiind de peste 1,4 milioane de euro.
-    ajutoare diverse: căsătorie, deces;
-    zile libere plătite cu salariul de bază, în afara celor prevăzute de lege pentru sărbătorile legale sau religioase. Numărul zilelor libere variază între o zi şi 5 zile.

Cererea sindicatului se traduce printr-o creştere a veniturilor de aproximativ 40%. Radu Mavrodin, director Resurse Umane Renault România


Unul dintre cei mai mari exportatori

Automobile Dacia a produs anul trecut la Mioveni puţin peste 307.000 de autovehicule, în scădere cu 7% faţă de 2011, când s-au asamblat peste 327.000 de autovehicule. Nivelul maxim atins a fost în 2010 cu puţin peste 340.000 de unităţi, uzina apropiindu-se la acel moment de capacitatea maximă de 350.000 de autovehicule.
Vânzările Dacia la nivel global au crescut anul trecut cu 4,8% faţă de 2011, la 359.822 de autovehicule, din care puţin peste 6% au fost comercializate în România, unde compania se menţine totuşi lider, iar cele mai mari pieţe de desfacere au rămas Franţa (23,4%), Germania (13%), Algeria, Turcia şi Italia.

În prezent, la Mioveni, se produc într-o zi obişnuită, cu trei schimburi de producţie, 1.400 de maşini, echivalentul a o maşină la fiecare minut.

Din totalul celor 307.000 de maşini produse anul trecut la Mioveni, 93% au mers la export. Însă ponderea exporturilor a crescut considerabil în ultimii ani, ajungând de la 34% în 2005, atunci când la Mioveni era produs doar modelul Logan sedan, pentru ca în 2007 să ajungă la 55%, iar pe fondul crizei economice şi declinului de 80% înregistrat de piaţa locală, exporturile să urce la 90% din producţia Dacia în 2012 şi la 93% anul trecut.
Dacia a exportat în urmă cu o săptămână către Algeria un număr de 6.000 de vehicule fabricate la Uzinele din Mioveni, acesta fiind cel mai mare volum de unităţi livrat pe plan extern într-un singur transport de la preluarea de către grupul francez Renault, în anul 1999.

La bordul navei A Ladybug, un monstru cu o lungime de 232 de metri care cântăreşte aproape 27.000 de tone, au fost îmbarcate cu destinaţia Algeria 6.000 de maşini, lot din care au făcut parte atât modele sub sigla Dacia, cum ar fi Logan, Sandero şi Duster, dar şi sub sigla Renault, în cazul modelului Symbol. Valoarea lotului ar putea fi estimată la 72 de milioane de euro, iar uzinei de la Mioveni i-au fost necesare puţin peste patru zile de producţie pentru a le asambla.

 

Piteşti



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite