Cel mai mare proiect de infrastructură rutieră din Moldova, întors din drum. Unde s-a blocat o investiţie de zeci de milioane de euro

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Şefii consiliilor judeţene din Iaşi şi Suceava au anunţat că proiectul de refacere a peste 150 de kilometri de drum din cele două judeţe a fost blocat la Agenţia pentru Dezvoltare Regională Nord-Est, unde în timpul evaluărilor s-a constatat că lipsesc mai multe documente justificative.

Primul proiect al consiliilor judeţene Iaşi şi Suceava depus pe noul Program Operaţional Regional 2014-2020, pe axa prioritară 6 - Îmbunătăţirea infrastructurii rutiere de importanţă regională, s-a blocat în timpul evaluărilor. Investiţia de aproape 75 de milioane de euro a fost întoarsă din drum de evaluatorii de la ADR Nord-Est din cauza documentaţiei incomplete.

Practic, evaluatorii susţin că există disfuncţionalităţi în ceea ce priveşte dovedirea dreptului de proprietate al unor bucăţi de drum ce aparţin unităţilor administrativ-teritoriale din cele două judeţe. „Facem o revizuire a proiectului. Sunt chestiuni legate de proprietate. Adică interpretarea proprietăţilor care sunt ale Apelor Române din albia minoră a râurilor. Avem 11 poduri şi podeţe în proiect care sunt proprietatea Apelor Române. Vor trebui ca printr-un act normativ să treacă pe o perioadă de cinci ani, pe durata proiectului, cu titlu gratuit la Consiliul Judeţean Suceava, respectiv Iaşi. Asta este o problemă de interpretare. Fiind primul proiect depus, sunt discuţii. Numai că suntem în termen şi revizuirile se pot face pentru a remedia aceste chestiuni. Este vorba despre regimul de proprietate, nu era aşa ceva pe vechiul ghid. Sunt acte pe drum, dar picioarele de pod, capetele de pod sunt ale Apelor Române. Pe programele europene vechi nu se cererea cadastrarea fiecărei bucăţele de teren”, a declarat şeful CJ Suceava, Gheorghe Flutur, citat de ziarul Evenimentul Regional al Moldovei.

De celalaltă parte, coordonatorul proiectului de la Iaşi, Marieta Afilipoaie, susţine că: „Pentru a evita orice blocaj, vom demonstra proprietatea întregului tronson de drum prin extrase de carte funciară, ataşând deopotrivă şi hotărârile de Guvern, acestea fiind suplimentare. În urma ultimelor discuţii avute cu reprezentanţii ADR Nord- Est s-a stabilit să venim cu revizuiri ale documentelor iniţiale, pe care le putem depune, apelul fiind deschis până la data de 30 iunie, neexistând pericolul de a pierde finanţarea”.

Finanţarea este una dintre cele mai mari pe axa 6 din POR. Practic, prin acest proiect se solicită 74,5 milioane de euro, dintr-o alocare financiară totală de 139,16 milioane de euro. Concret, în judeţul Iaşi vor fi modernizaţi 91,7 kilometri de drum judeţean, iar în Suceava, alţi 75,8 kilometri.

Potrivit proiectului, modernizarea drumurilor judeţene se va face pe traseul Iaşi - Gropniţa - Coarnele Caprei - Belceşti - Scobinţi - Lespezi - Budeni - Dolhasca - Liteni - Udeşti - Bosanci - Ipoteşti - Suceava - Moara - Liteni - Zahareşti - Stroieşti - Vâlcele - Costâna - Dărmăneşti – DN2. Pe raza judeţului Suceava au fost propuse pentru modernizare următoarele tronsoane: DJ 208 din limita judeţului Iaşi – Budeni – Dolhasca (6,8 kilometri), DJ 208A Suceava – Ipoteşti – Bosanci – Udeşti – Liteni – Dolhasca (39,4 kilometri), DJ 209C Suceava – Frumoasa – Liteni (8 kilometri) şi DJ 209D Liteni – Stroieşti – Costâna – Dărmăneşti (21,5 kilometri).

Practic, dacă va fi aprobat, acest proiect va atrage mai mult de jumătate din banii disponibili pe axa 6.1 a POR 2014-2020.

Citeşte şi:

Măsuri dure cerute de SIF Moldova din cauza tranzacţiilor suspecte de la o firmă din grupul controlat de omul de afaceri Ştefan Vuza

Soarta unui proiect european eşuat din start. Cum s-au cheltuit 4 milioane de euro pentru o clădire din Iaşi în care bate vântul

Iaşi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite