Drama navei istorice „Cetatea“: a fost vândută de statul român la fier vechi şi va fi salvată de la moarte de o firmă privată

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Nava Cetatea a fost trasă pe mal în şantierul din Giurgiu FOTO Şantierul Naval Giurgiu
Nava Cetatea a fost trasă pe mal în şantierul din Giurgiu FOTO Şantierul Naval Giurgiu

O comisie specială din Ministerul Culturii a decis, în 1996, că nava veche de un secol nu poate fi considerată parte a patrimoniului naţional, în ciuda faptului că a fost implicată în cele două războaie mondiale, dar şi în războiul balcanic. În 2010 a fost vândută ca fier vechi unei firme private.

Lipsa de grijă a statului român faţă de moştenirea istorică a naţiei iese din nou la iveală. De data aceasta, subiectul unei situaţii de-a dreptul revoltătoare este soarta dramatică a navei istorice „Cetatea”, pe care autorităţile statului român au hotărât că nu o pot încadra în patrimoniul istoric naţional, deci trebuie să ajungă la fier vechi.

Decizia a fost luată în anul 1996 (un an de tristă amintire, căci tot atunci statul român a înstrăinat, la preţ de fier vechi, iahtul regal Libertatea-Nahlin) de o comisie specială din Ministerul Culturii, care a concluzionat că nava cu zbaturi veche de peste un secol (peste câteva săptămâni va împlini 115 ani) nu se încadrează în punctajele stabilite de formularele birocratice, deci este bună de aruncat.

Expertiza fusese făcută la solicitarea Administraţiei Fluviale a Dunării de Jos (AFDJ) Galaţi, care o avea în patrimoniu, iar în urma refuzului de clasificare istorică a fost casată şi vândută ca fier vechi (în anul 2010), pentru doar 8.000 de euro, firmei gălăţene Nicost SRL.

În mod normal, „Cetatea” ar fost făcută de mult fărâme, însă ulterior tranzacţiei s-a întâmplat un adevărat miracol, care a salvat-o de la pieire. Patronul Nicost SRL Galaţi n-au reuşit să rezolva tăierea la fier vechi a navei pentru că operaţiunea necesita macarale de mare tonaj şi echipamente specializate. Ca urmare, a apelat la serviciile Şantierului naval „Shipyard ATG” din Giurgiu.

Interesant este că, atunci când au văzut că-i vorba despre un vas care a făcut istorie pe Dunăre, cei din conducerea şantierului i-au plătit proprietarului navei valoarea fierului vechi plus o sumă cerută de acesta şi astfel au salvat „Cetatea”.

„Cel care a luat-o, evident că nu putea să o taie decât într-un şantier naval şi a venit la noi ca să o tăiem. Noi i-am plătit contravaloarea fierului vechi, plus ce a solicitat respectivul, şi am luat decizia să nu o tăiem ca fier vechi, ci să o păstrăm pentru o posibilă reutilizare a navei, păstrând linia de odinioară. Nava este la noi şi sperăm ca în 4-5 ani să plutească din nou, după o restaurare laborioasă”, a declarat Adrian Patriche, directorul „Shipyard ATG” Giurgiu.

Problema este finanţarea lucrărilor de restaurare, care ar putea ajunge la sumă considerabilă, de ordinul sutelor de mii de euro.  Cei de la „Shipyard ATG” Giurgiu spun că şansa „Cetăţii” ar putea sta într-un proiect european sau chiar într-un parteneriat public-privat. Cert este că, indiferent de soluţia ce va fi găsită nava nu va ajunge în niciun caz la fier vechi.

Despre „Cetatea”

Nava a fost construită în 1903, la Şantierul Naval Turnu Severin. Are o lungime de 34,35 metri şi o lăţime de 4,82 metri. Propulsia era asigurată de două roţi cu zbaturi, puse în mişcare de o maşină cu abur de 130 CP. Viteza medie a navei era de 15 km/h.

Deservită de un echipaj format din 14 oameni, „Cetatea” era specializată în lansarea şi ridicarea geamandurilor (a făcut, la comanda Comisiei Europene a Dunării, primul balizaj modern al Dunării), însă în perioada războiului balcanic (1913) şi în cele două războaie mondiale a fost folosită pentru diverse misiuni şi transport de trupe.

Dincolo de intervenţiile militare, nava a lucrat în mod neîntrerupt în Serviciul Hidrografic în perioada 1903-1978, după care, în 1980, a intrat în reparaţii capitale, însă după această dată a mai fost în serviciu, pe Dunăre, doar doi ani. Asta pentru că piesele de schimb erau din ce în ce mai greu de găsit. A rămas în patrimoniul AFDJ Galaţi, dar din 1987 a fost lăsată în conservare, la ancoră, pe un canal secundar de lângă Giurgiu. De atunci, hoţii au furat toate echipamentele de bord, precum şi motoarele.
 

Galaţi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite