Dascălul care formează specialişti în marketing şi publicitate. „Nu poţi să lucrezi în publicitate dacă vrei ca unu plus unu să dea doi“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Nicoleta Cristache (43 de ani), profesor la Facultatea de Economie şi Administrarea Afacerilor din Galaţi de aproape 20 de ani şi un specialist în marketing şi publicitate, a fost nominalizată în acest an de studenţi la titlul de profesor Bologna.

Nicoleta Cristache este produsul Facultăţii de Economie şi Administrarea Afacerilor din Galaţi, fiind absolventă de marketing, materie pe care o predă acum studenţilor săi alături de Relaţii Publice, Comunicare de Marketing şi Publicitate, fiind şi conducător de doctorat pe Management. 

La doar 43 de ani, dascălul ocupă şi funcţia de prodecan al instituţiei de învăţământ, iar pentru că a reuşit să se apropie de studenţi prin modul său de a fi ca om, dar şi pentru creativitatea metodelor de predare, prin jovialitatea şi uşurinţa cu care se face înţeleasă la cursuri, tinerii au nominalizat-o în acest an la titlul de profesor Bologna, distincţie ce se acordă doar celor mai meritorii profesori. ”Am o relaţie specială cu studenţii, poate că e pretenţios spus, îmi place să mă aplec asupra lor mai mult decât alţi profesori. Mă interesează, mai mult decât cunoştinţele lor, să le creez o stare care să le dea încredere, pentru că asta le lipseşte”, ne mărturiseşte Nicoleta. 

Reuşeşte acest lucru ieşind din tiparul predării clasice, printr-o interacţiune mai mare cu tinerii la seminarii şi implicându-i în diverse proiecte. Îi provoacă mereu, având şi un principiu după care se ghidează: ”studenţilor nu trebuie să le transmiţi cunoştinţe, ci să îi faci să aibă nevoie de ele”. Cu studenţii din anii mai mari lucrează pe proiecte, cum ar fi campanii publicitare şi de marketing, iar aceştia au demonstrat de-a lungul anilor că sunt printre cei mai creativi tineri care învaţă la Facultatea de Economie şi Administrarea Afacerilor. 

”Marketingul este arta de a crea o nevoie la nivelul clienţilor şi de aţi adapta permanent produsele la cerinţele şi nevoile pieţei. Trebuie să ajungem cumva la o intersecţie între ce îşi doreşte să facă firma pornind de la nevoile pieţei şi ceva mai mult peste asta”, ne face dascălul un scurt rezumat al materiei pe care îl predă.  ”Ce este marketingul?” reprezintă una dintre primele întrebări la care trebuie să răspundă un student care urmează cursurile Nicoletei, iar mulţi tineri răspund simplu ”manipulare”, iar pe undeva este adevărat. O banală discuţie între două persoane poate fi o formă de manipulare, însă marketingul nu poate fi redus doar la aşa ceva, deoarece implică multe alte elemente.

Arta de a te juca cu imagini, cuvinte, culori, concepte şi idei

Nicoleta este pasionată din studenţie şi de publicitate, dezvăluindu-ne că este o muncă aparte, care nu se potriveşte oricui. ”Le şi spun studenţilor că publicitatea este croită pentru cei care au în ei un strop de nebunie. Nu poţi să lucrezi în publicitate dacă vrei ca unu plus unu să dea doi. Este arta şi plăcerea de a te juca cu imagini, cuvinte, culori, concepte şi idei. Nu este o slujbă de birou şi cu program de opt ore. Am studenţi care vor să înveţe şi au şi răbdare să macheteze, sa facă reclame corecte”, punctează dascălul. 

nicoleta cristache

Nicoleta Cristache alături de studenţii săi FOTO Valentin Trufaşu

Unii studenţi o mai întreabă dacă reclamele concepute de ei sunt bune, iar Nicoleta le răspunde că sunt corecte, însă cât de eficiente se vor dovedi, numai publicul va decide în final. O reclamă corectă este o reclamă care are toate elementele necesare pentru a transmite mesajul potrivit către publicul ţintă, fiind vorba de text, imagine, slogan, culori, sunete şi un logo. Profesorul de marketing crede că piaţa de publicitate din România s-a adaptat din mers după 1990, sărind uneori etape, dar susţine că putem vorbi acum de o industrie matură şi pe creaţie, şi pe producţie publicitară. 

”Urmăresc în scop didactic diverse campanii ca să le dezbat cu studenţii şi totodată să-i provoc să înveţe să evalueze ce este bine şi ce nu este bine, pentru că este destul de greu la început să vezi ce lipseşte dintr-o creaţie”, ne explică Nicoleta. În publicitate sunt tot felul de stiluri, tendinţe, concepte şi teme, cum ar fi tema de familie, tema la birou sau tema ieşirilor în natură, despre care se ştie că prind în general bine la public.

Îi învaţă cum să creeze poveşti de succes

Dascălul crede că nu mai poate exista o discrepanţă între ceea ce se spune în reclame şi produsele din realitate, deoarece firmele nu îşi mai permit acest lucru. Nicoleta s-a format ca un specialist în marketing şi publicitate, iar modul în care machetează i-a făcut şi pe studenţii săi să o întrebe de ce nu a ales o carieră la o companie în domeniu, însă ne destăinuie că este o opţiune ce a ţinut până la urmă de destin. 

Când a absolvit Facultatea de Economie şi Administrarea Afacerilor din Galaţi, nu exista o asemenea efervescenţă pe piaţa de publicitate din România, iar la acel moment şi-a susţinut şi doctoratul pe Managementul Comunicării. A contribuit la decizia luată şi scurta perioadă în care a lucrat pe contabilitate la o firmă, care nu prea i-a plăcut, iar când s-a ivit oportunitatea să activeze în învăţământ, a profitat imediat de ea. ”După 20 de ani într-un birou poţi să vii în învăţământ, dar după 20 de ani în învăţământ nu prea poţi să pleci într-o companie”, crede dascălul. 

Pentru Nicoleta, publicitatea va rămâne mereu o provocare: cum să faci să vinzi mai mult, cum să faci să ai mai mulţi clienţi, cum să faci să fidelizezi clienţii, cum să creezi un produs şi apoi un brand, practic cum să creezi o poveste de succes. Toate acestea nu se găsesc în nicio carte, după cum le spune adesea şi propriilor studenţi, pentru că ar fi prea frumos să existe o campanie de marketing, care să culmineze cu dublarea vânzărilor firmei. 

”Cred că ceea ce le lipseşte studenţilor este o oarecare consiliere profesională şi personală, pentru că termină Marketing, dar nu găsesc un post pe acest domeniu şi se angajează pe un post de contabil şi se chinuie. Continuă masteratul şi vin plouaţi, deprimaţi la cursuri. Trebuie aduşi la nivelul la care trebuie să înţeleagă că pot face foarte multe pentru că acum nu au prea multă încredere în ei ”, conchide dascălul.

Galaţi



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite