Cele mai comune cauze ale consumului exagerat de combustibil. Cât de mare poate deveni impactul frânei de motor
0Depistarea motivelor pentru care maşina consumă combustibil mai mult decât ar trebui poate fi uneori dificilă, deoarece nu întotdeauna electronica vehiculului detectează schimbările minore în comportamentul unor senzori ce influenţează serios consumul de carburant.
Este important să cunoaşteţi sistemele care au influenţă asupra consumului de carburant al maşinii dumneavoastră, dar şi câteva metode rapide de testare. Vă prezentăm mai jos cele mai importante dintre acestea.
Depuneri pe sondele lambda
Sondele lambda monitorizează cantitatea de oxigen din gazele evacuate, iar pe baza acestei informaţii PCM-ul (Powertrain Control Module) variază amestecul aer/combustibil, adăugând sau reducând cantitatea de combustibil care ajunge în camerele de combustie.
”Cu cât sondele lambda petrec mai mult timp în mediul ostil în care funcţionează, acurateţea lor începe să aibă de suferit, la fel şi timpul lor de răspuns la variaţiile cantităţii de oxigen, astfel că sunt predispuse să ofere informaţia conform căreia amestecul din camerele de combustie este unul sărac. În acest moment, PCM-ul consideră că este folosită o cantitate prea mică de carburant, astfel că următorul pas este creşterea debitului. Rezultatul este un amestec bogat, motorul risipind pur şi simplu carburant”, explică Marcel Boghian, inginer auto.
Chiar şi în acest caz, este posibil să nu găsiţi nici un cod de eroare, sonda lambda trimiţând semnal către PCM, cu menţiunea că acesta este eronat. O monitorizare în timp real a acestui senzor ar trebui să indice comportamentul defectuos. Urmăriţi răspunsul sondelor la variaţia cantităţii de oxigen. În cazul în care vehiculul este unul cu mulţi kilometri la bord, peste 150.000, este recomandat să înlocuiţi imediat sonda în momentul în care suspectaţi că vă oferă informaţii eronate.
O altă abordare presupune monitorizarea LongTermFuelTrim (LTFT). Dacă valoarea acestuia este negativă, atunci motorul funcţionează cu un amestec bogat. Acest lucru confirmă faptul că motorul risipeşte combustibil, însă nu vă spune şi care este cauza acestui amestec. Aşadar, poate fi vorba de o sondă lamba cu depuneri sau poate fi vorba de alte câteva situaţii, pe care vi le prezentăm în rândurile următoare.
Termostat defect
Termostatul controlează temperatura de funcţionare a motorului, iar ceea ce ne interesează pe noi în acest caz este comportamentul lui cât timp motorul se încălzeşte. Mai exact el se închide pentru a bloca curgerea agentului de răcire. Trebuie să rămână închis până când agentul de răcire se încălzeşte (în jur de 80-90⁰C), după care prin deschidere, permite intrarea lichidului de răcire în radiator.
”O verificare rapidă se poate face palpând furtunul de sus al radiatorului când motorul se încălzeşte. Dacă simţiţi lichidul de răcire circulând prin furtun în momentul unui start la rece, cel mai probabil termostatul este blocat în poziţia deschisă. Înlocuiţi-l”, precizează inginerul Marcel Boghian.
Rateuri
Dacă un motor dă rateuri, din orice motiv, se risipesc cantităţi foarte mari de combustibil. Rateurile pot fi cauzate de probleme ale aprinderii, precum bujii acoperite cu funingine, bujii inadecvate, bobine de aprindere slabe şi fişe defecte (în cazul sistemelor de aprindere ce nu au bobină montată pe bujie). Rateurile pot fi de asemenea cauzate de injectoare defecte sau murdare (înfundate parţial), pierderea etanşeităţii galeriei de admisie sau presiune scăzută a combustibilului.
Injectoare murdare
În interiorul injectoarelor se pot forma depuneri ce împiedică curgerea normală a combustibilului, astfel că debitul şi presiunea cerute de calculator nu sunt atinse. Ca rezultat, amestecul este unul sărac, producând rateuri şi risipă de combustibil.
Încercaţi să puneţi în rezervorul maşinii o soluţie de curăţat injectoare (dar una de calitate, nu cea mai ieftină pe care o găsiţi pe piaţă!). Este posibil să necesite mai multe plinuri înainte ca îmbunătăţirile să se facă simţite. Asta ar fi soluţia simplă şi ieftină. Dacă nu dă rezultatele dorite, curăţarea profesională a injectoarelor este necesară, de preferat a fi efectuată într-un centru specializat ce dispune de staţii de curăţare cu ultrasunete.
Vâscozitate neadecvată a uleiului
Unele dintre ultimele modele de autovehicule necesită un ulei de motor cu vâscozitate scăzută, 5W-20 sau 5W-30, unele chiar 0W-20. Asemenea uleiuri îmbunătăţesc economia de combustibil, în special în timpul pornirilor la rece în anotimpul geros, când uleiul tinde să se îngroaşe. Dacă este folosit un ulei mai vâscos, rezistenţa întâmpinată de pistoane şi arborele cotit creşte, astfel că şi economia de combustibil va avea de suferit, înregistrând o creştere între 5 şi 10%, în funcţie de vâscozitatea uleiului.
Frâne blocate
O frână de mână ce nu debreiază complet sau un etrier ce nu distanţează rapid pot cauza frânarea roţilor, iar motorul în astfel de cazuri trage mai greu. ”O verificare rapidă în cazul unei astfel de probleme poate fi făcută parcând vehiculul pe o pantă uşoară, punând cutia de viteze pe liber şi ridicând piciorul de pe frână. Dacă vehiculul nu începe să se mişte imediat, frânele ar putea fi blocate”, este un alt pont pe care ni-l oferă inginerul Marcel Boghian.
Obiceiuri de condus proaste
Probabil că aceasta este cea mai comună cauză a consumului exagerat de combustibil pe care încercăm să o tratăm şi, în aceiaşi măsură, cea care creşte consumul mai mult decât orice defect amintit mai sus.
În primul rând, folosiţi frâna de motor ori de câte ori se impune. Este important să ştiţi că motoarele moderne pe benzină nu consumă nici un gram de combustibil când sunt frânate în acest mod. Aşadar, fie că e iarnă, fie că e vară, frâna de motor aduce beneficii reale în buzunarul şoferilor, scutindu-i atât de banii de benzină, cât şi de cei pentru plăcutele de frână.