Robotul marţian făcut din piese de Tetrix a câştigat concursul Exo-Ro. Un liceu din Eforie câştigă competiţia naţională pentru a doua oară în trei ani
0O echipă de la Grupul Şcolar Carmen Sylva din Eforie a câştigat, pentru a doua oară în trei ani, Exo-Ro - concursul naţional de roboţi teleghidaţi aflat la a treia ediţie, ce a fost organizat în weekendul 24-26 noiembrie de Agenţia Spaţială Romană (ROSA) împreună cu Biroul European de Resurse pentru Educaţie Spaţială – ESERO România.
Competiţia destinată liceenilor s-a desfăşurat în salina de la Târgu Ocna, Bacău. În finală s-au calificat nouă echipe de la licee prestigioase din ţară. Ce a fost inedit la proiectul Inspiration Carmen Sylva-ICS de la Eforie a fost că robotul, care poate merge să lucreze pe Marte, a fost construit din piese aflate într-un kit Tetrix.
Echipa câştigătoare de la Eforie este compusă din: Ionuţ Stăncescu, elev în clasa a XI-a la Turism şi alimentaţie; Andrei-Cristian Rusu, clasa a XI-a la Matematică-informatică; Delia-Ştefania Eremia şi Alina-Luminiţa Negraia sunt clasa a IX-a la Matematică-informatică, toţi la Grupul Şcolar Carmen Sylva din Eforie Sud.
Coordonatorul echipei, profesorul de fizică Florin Şerbu, este fericit: „Este pentru a doua oară când Eforie câştigă concursul Exo-Ro, prima dată fiind în 2015, la prima ediţie Exo-Ro“.
Roboţelul de pe Marte construit din piese Tetrix Sursa Facebook Inspiration Carmen Sylva ICS
Performanţa nu este întâmplătoare. La începutul anilor `90, când universităţi româneşti aveau un singur calculator la o duzină de studenţi, elevii de la Eforie foloseau deja computerele din laborator pentru proiecte educaţionale. Cel care a introdus tehnologia modernă ca instrument de studiu este profesorul Florin Şerbu.
„În anii `90 viziunea era să schimb şcoala prin informatizare şi proiecte. Şi a funcţionat. În ultimii 10 ani obiectivul a fost să promovez cât mai puternic în şcoală ştiinţele şi tehnologiile. Acestea sunt în puternică expansiune în societate, dar se constată că în şcoală, lucrurile sunt diferite. Interesul elevilor pentru matematică şi ştiinţe este scăzut, în timp ce interesul pentru aplicaţiile TIC este imens, dar în general pentru aplicaţii de divertisment şi comunicare. Aşa că mi-am propus, în 2010, ca printr-un proiect pe termen de 5 ani să cresc interesul elevilor pentru ştiinţe şi tehnologii. În SUA şi Marea Britanie, în domeniul educaţiei se foloseşte un nou acronim: STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics). STEM ar trebui să pregătească tânăra generaţie pentru profesiile de înaltă tehnologie. În ultimii ani, eu m-am concentrat pe aplicaţii STEM la elevii mei. Rezultatele au început să apară“, a declarat profesorul Florin Şerbu.
Roger
Liceenii de la Inspiration Carmen Sylva-ICS au proiectat singuri roverul care poate să se mişte la un punct fix şi să măsoare parametri precum: presiunea atmosferică, temperatura mediului, altitudinea şi transmiterea de imagini la staţia-bază. Nişte senzori cuplaţi pe rover îi ajută să citească datele ştiinţifice ale zonei, precum: altitudine, presiune, temperatură, razele UV, dioxidul de carbon, compuşi organici volatili, altitudine, giroscop, magnitudine etc. Misiunea robotului de la Eforie este monitorizarea mediului şi realizarea unei hărţi 3D a site-ului în care se desfăşoară competiţia. Robotul a fost construit folosind elemente mecanice de la un kit Tetrix. Dispune de sisteme de suspensie avansate şi este propulsat de 4 motoare. Partea electronică e formată din 3 module, fiecare cu funcţia lui.
Pentru pasionaţii de detalii tehnice, robotul botezat Roger are două module Arduino Mega (un modul controlează motoarele şi comunică cu telecomandă pe 2.4GHz, iar cel de al doilea colectează date de la senzori, controlează sistemul Lidar şi comunică cu staţia de bază pe 433MHz) şi un modul Raspberyy Pi (ce controlează camerele video în infraroşu, Pi Noir şi cameră termală Lepton). Datele de pe modulul Raspberry Pi sunt accesibile prin wi-fi.
„Competiţia a fost făcută în scopul de a simula mersul unei rover pe Marte, astfel că roverul nostru are nişte camere termografice care ne ajută să verificăm dacă există forme de viaţă şi un senzor de distanţă, cu care facem o hartă a locului. Folosind un sensor am achiziţionat date legate de parametrii atmosferei: presiune, temperatură, umiditate şi date legate de prezenţa în atmosferă a bioxidului de carbon şi a compuşilor organici volatili. Radiaţia electromagnetică în domeniile vizibil şi ultraviole va fi analizată folosind alţi senzori“, au dat detalii elevii-inventatori.
De asemenea, roboţelul furnizează date pentru studierea parametrilor gravitaţionali şi magnetici ai mediului şi a parametrilor de mişcare ai roverului, folosind un sistem (LSM9DS1), un cip care determină acceleraţia, viteză unghiulară şi intensitatea câmpului magnetic, fiecare pe 3 axe. Harta 3D a site-ului a fost realizată folosind informaţii de la senzorul laser controlat de 2 mecanisme servo. Laserul este utilizat şi în procesul de ghidare/control al roverului.
Echipa câştigătoare de la Eforie: Ionuţ, Alina, Delia şi Andrei Sursa Facebook Inspiration Carmen Sylva ICS
Cele nouă echipe care au concurat în finala Exo-RO sunt: Inspiration Carmen Sylva – ICS, Grupul Şcolar Carmen Sylva, Eforie Sud, judeţul Constanţa; Help-R, Colegiul Naţional Mircea cel Bătrân Constanţa, judeţul Constanţa; AstroRovers, Colegiul Naţional Dragoş Vodă, Câmpulung Moldovenesc, judeţul Suceava, Tezeus, Colegiul Naţional de Informatică Matei Basarab, Râmnicu Vâlcea, judeţul Vâlcea, Cosmic Dust, Liceul Teoretic Grigore Moisil - CoderDojo Timişoara, judeţul Timiş, AutoVortex, Clubul de Robotică Educaţională AutoVortex România, Bucureşti, Little Future Robots, Liceul Tehnologic Jimbolia, judeţul Timiş, Highlander, Colegiul Naţional de Informatică Tudor Vianu, Bucureşti, SpaceXplorers, Liceul Internaţional de Informatică, Bucureşti
Pe aceeaşi temă: