Asociaţiile de elevi, despre o posibilă reluare a cursurilor: „Este o măsură riscantă. Doamna ministru trăieşte într-o realitate ştiută doar de ea”
0Mai multe asociaţii de elevi din România atrag atenţia asupra pericolului pe care îl presupune reluarea cursurilor după finalizarea stării de urgenţă.
Asociaţia Elevilor din Constanţa (AEC), Asociaţia Elevilor din Bucureşti şi Ilfov (AEBI), Asociaţia Elevilor din Maramureş (AEM) şi Asociaţia Vâlceană a Elevilor (AVE) atrag atenţia asupra pericolului pe care îl presupune reluarea cursurilor după finalizarea stării de urgenţă şi necesitatea realizării unui plan pentru a reglementa şcoala online.
În ultimele zile, în spaţiul public au existat mai multe dezbateri cu privire la posibilitatea redeschiderii unităţilor de învăţământ preuniversitar din întreaga ţară după încetarea stării de urgenţă, mai exact, la sfârşitul lunii mai -începutul lunii iunie.
„Inclusiv ministrul Educaţiei, Monica Anisie, a afirmat în nenumărate rânduri că sănătatea elevilor este prioritatea instituţiei pe care o conduce, dar refuză sistematic încă de la începutul crizei să întreprindă acţiuni care să facă posibilă educaţia în mediul online, astfel încât atât siguranţa, cât şi educaţia copiilor să fie asigurate”, spun elevii.
Reprezentanţii şcolarilor consideră măsura reluării orelor de curs ca fiind una riscantă, în condiţiile în care nu se vor lua hotărâri care să garanteze siguranţa elevilor.
„Enumerăm motivele şi câteva statistici pentru care în unităţile de învăţământ din România nu se pot lua în considerare măsurile de protecţie împotriva COVID-19, asigurând în acelaşi timp condiţii decente de susţinere a cursurilor.:
1. Lipsa spaţiului necesar în şcoli/licee
Sălile de clasă ajung să găzduiască până la 38 de elevi, iar în aceste condiţii nu se poate pune problema aşezării în bănci astfel încât să se păstreze distanţa necesară. Un procent de 10% din unităţile de învăţământ, în special cele din zonele urbane, sunt supraaglomerate, arată studiul Comisiei Europene “Monitorul educaţiei şi formării” din anul 2018.
2. Lipsa condiţiilor de igienă în şcoli
Igiena reprezintă una dintre măsurile necesare pe care autorităţile trebuie să le ia pentru a nu pune în pericol sănătatea elevilor şi a personalului unităţilor de învăţământ, în România, cu preponderenţă în mediile rurale. Studiul amintit anterior menţionează faptul că aproximativ 38% din unităţile de învăţământ din mediul rural nu au toalete în incinta clădirii, procentul fiind de 7% în mediul urban. Mai mult decât atât, numărul şcolilor şi liceelor fără apă curentă la nivel naţional este de 1176, potrivit unei raportări făcute de Ministerul Afacerilor Interne în anul 2019.
În primul rând, este necesară asigurarea tuturor măsurilor în ceea ce priveşte igiena în sălile de curs ( măşti de protecţie, mănuşi şi dezinfectanţi ), dar şi în întreaga incintă a unităţilor de învăţământ şi menţinerea unei distanţe între elevi. Acest lucru poate fi realizat prin reducerea colectivului unei clase, mai exact împărţirea unei clase pe grupe şi întocmirea unui nou orar, astfel încât să reducem la minimum interacţiunea dintre elevi”, arată asociaţiile de elevi.
De asemenea, Ministerul Educaţiei şi Cercetării mai are de clarificat date referitoare la desfăşurarea orelor de curs în mediul online, printre care se numără: achiziţionarea de dispozitive conectate la internet şi durata maximă pe care elevii o vor petrece în faţa calculatoarelor.
Ce spun preşedinţii asiciaţiilor de elevi:
“Monica Anisie împreună cu cei de la Ministerul Educaţiei trebuie să se concentreze pe două lucruri. Să se asigure că toţi elevii au acces la şcoala online acum, nu prin amânarea rezolvării problemei şi speranţa că fiecare localitate în parte va găsi resurse din sponsorizări sau donaţii şi să realizeze că posibilitatea reluării cursurilor impune de la sine măsuri serioase pentru a asigura igiena şi distanţă necesară dintre elevi.” - Andreea Sabina Spătariu, preşedinte AEC
“În vremurile acestea, felul în care Ministerul Educaţiei administrează situaţia pandemiei este complet nepotrivită şi iresponsabilă. Declaraţiile şi obligaţiile aduse de către doamna Anisie creează haos şi nesiguranţă în rândul elevilor, părinţilor şi profesorilor. Pentru ca elevii să se întoarcă la şcoală, autorităţile trebuie să asigure toate normele de igienă necesare, care, lipsesc cu desăvârşire în toată ţara. Doamna Anisie trebuie să devină realistă, deoarece dumneaei tinde spre a fabula în ceea ce priveşte starea actuală a resurselor educaţionale cât şi a pregătirii şcolii on-line.” - Nicolae Alexandru Rădulescu, preşedinte AEBI
"Ne aflăm într-o perioadă foarte critică în care orele online sunt obligatorii chiar dacă mulţi elevi nu dispun de conexiune la internet sau/şi de materialele necesare pentru a putea participa la activităţile de învăţare la distanţă. În cazul în care după trecerea unor săptămâni elevii şi dascălii îşi vor relua activitatea din unităţile de învăţământ, problema este că, după tot atâtea săptămâni virusul nu va fi trecut, pandemia va persista, iar elevii vor fi expuşi la o posibilitate mai mare de contagiune, în condiţiile în care nu vor fi luate hotărâri drastice în privinţa igienizării şi a distanţării dintre elevi şi cadre didactice.” -Paula Livia Buda, preşedinte AEM
“Unităţile de învăţământ nu sunt dotate corespunzător, iar acest fapt se ştie încă dinainte de pandemie. Doamna ministru, însă, trăieşte într-o realitate ştiută doar de dumneaei. Cel puţin, în judeţul Vâlcea, igiena în şcoli nu atinge standardele corespunzătoare : conducerea şcolilor a adăugat săpun şi hârtie doar după presiuni repetate şi cu ameninţarea unei epidemii de gripă. De asemenea, clasele sunt extrem de aglomerate, numărul de elevi depăşind cu mult pragul legal– clasele neîncăpătoare, intrările limitate ca număr şi materialele necorespunzătoare sunt mari factori în împiedicarea întoarcerii elevilor în unităţile de învăţământ. Facem apel la conştiinţa doamnei ministru şi îi reamintim că un nou val de îmbolnăviri va fi iminent dacă elevii vor reveni în şcoli în asemenea condiţii. În locul asumării unui risc inutil, cerem doamnei ministru să asigure că şcoala online va funcţiona în normele stabilite, iar elevii vor putea beneficia de lecţiile online. Siguranţa noastră este prioritară şi sperăm că se va ţine cont cu adevărat de acest lucru în luarea deciziei finale.” - Rahela-Maria Macovei, preşedinte AVE
Pe aceeaşi temă: