Scrisoarea unei bursiere Cambridge către ministrul Educaţiei: „Sunt un profesor obişnuit din România. Lăsaţi-mă să privesc în ochii copiilor pe care îi învăţ“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Cătălina Cocan  FOTO: Remus Florescu
Cătălina Cocan  FOTO: Remus Florescu

Cătălina Cocan, profesoară de Limba Engleză la Cluj şi bursieră Cambridge, a adresat o scrisoare deschisă ministrului Educaţiei, postată pe petitieonline.com, prin care îi cere, printre altele, lui Remus Pricopie să completeze Codul Etic cu drepturile dascălilor şi să menţină ora de religie în variantă interconfensională.

Cătălina Cocan, profesoara din Cluj-Napoca care a câştigat, anul trecut, o bursă Cambridge English Language Assessment, a trimis o scrisoare deschisă ministrului Educaţiei, Remus Pricopie, scrisoare postată pe petitieonline.com, şi citată de Mediafax.

Dăscăliţa îi cere ministrului îmbunătăţirea Codului Etic în care să fie cuprinse şi măsuri de protecţie a profesorilor faţă de anumite comportamente ale părinţilor şi elevilor, după cum semnala aceasta încă din martie, anul acesta, dar şi ca ora de religie să fie un „spaţiu al interculturalităţii“.

Petiţia are, până acum, 132 de semnături şi 11 comentarii. În petiţie se solicită completarea Codului Etic cu drepturile cadrelor didactice, menţinerea, în şcoli, a religiei (în variantă interconfesională), degrevarea învăţătorilor/diriginţilor de munca de birou, scăderea numărului de elevi din clase şi abordarea centrată pe elev, în sensul cel mai propriu al termenului (nu situaţii statistice despre elevi, ci reală comunicare cu elevii).

Redăm, integral, mai jos, scrisoarea Cătălinei Cocan, publicată pe petitieonline.com:

„Scrisoare deschisă Domnului Ministru al Educaţiei Naţionale

Stimate Domnule Ministru,

Numele meu este Cătălina Cocan. Sunt profesoara care, anul şcolar trecut, a câştigat una dintre cele cinci burse acordate, la nivel mondial, de Cambridge Language Assessment. Am reprezentat România la nivel internaţional şi am făcut-o cu mândrie.

Dincolo de acestea, sunt un profesor obişnuit care lucrează într-o şcoală din România şi care, an de an, speră că va reuşi să-şi facă bine meseria pentru care s-a pregătit. Din nefericire, acest lucru este imposibil fără intervenţia dumneavoastră.

Îmi permit să vă adresez o scrisoare deschisă, formulată cu respectul pe care l-am arătat mereu superiorilor mei. Nu voi aduce în discuţie salarizarea sau condiţiile de muncă, pentru că aceste probleme dureroase ale dascălilor sunt prezentate frecvent de sindicate. Rugămintea mea, simplă, vine din partea unui om care şi-a ales această meserie din vocaţie: Lăsaţi-mă să privesc în ochii copiilor pe care îi învăţ!

Doriţi să stimulaţi tinerii valoroşi să aleagă să devină profesori şi doriţi implementarea unui Cod etic. Şi eu îmi doresc să lucrez într-un mediu inteligent, guvernat de reguli bine gândite, unde elevii să se simtă în siguranţă, ascultaţi, apreciaţi şi stimulaţi să-şi atingă potenţialul. Vă sugerez să îmbunătăţiţi Codul etic, incluzând măsuri de protecţie a cadrelor didactice faţă de comportamentele indezirabile ale elevilor sau ale părinţilor acestora. Doar astfel, vom putea privi demn în ochii copiilor pe care îi învăţăm că fiecărei persoane i se cuvine respect.

Elevii noştri, mai buni sau mai răi (etichetez conştient, cu scopul declarat de a schematiza o realitate mult mai complexă), aduc la şcoală ceea ce învaţă în familie. Uneori bun-simţ şi deschidere spre alteritate, alteori agresivitate şi intoleranţă (manifestă, cu siguranţă, în diverse grade). Vă sugerez să menţineţi ora de religie în şcoli, ca spaţiu al interculturalităţii, într-un context european în care înţelegerea existenţei unor alte perspective este o necesitate. Doar astfel, vom putea pune lumină în ochii tuturor copiilor noştri, ferindu-i de lipsa empatiei pentru alegerile celor din jur. 

Debutul meu ca profesor a fost însoţit de credinţa că voi lucra în universul fragil al copilului, modelând frumos vieţile care îmi sunt încredinţate pentru o vreme. Aş dori ca munca pe care o depun să fie apreciată în funcţie de calitatea actului educaţional (chiar si numai din acest punct de vedere, meseria mea este incredibil de solicitantă), nu din perspectiva numărului sau a modalităţii de întocmire a documentelor doveditoare. Vă sugerez să creaţi locuri de muncă în şcoli pentru persoanele care doresc să ducă la îndeplinire munca de birou, iar pe învăţători şi pe diriginţi lăsaţi-i să privească în ochii copiilor pe care îi învaţă!

La începutul carierei didactice, doream să am cunoştinţele necesare pentru a lucra bine cu elevii mei. Însă teoriile inteligenţelor multiple, ale disciplinării pozitive, ale centrării pe elev, devin, toate, o frumoasă poveste, în contextul în care lucrez cu 25-30 de elevi în fiecare clasă. Vă sugerez să modificaţi costul standard per elev, astfel încât şcolile să nu fie puse în situaţia de a înghesui peste treizeci de elevi într-o singură clasă (chiar şi pregătitoare), pentru a se încadra în costuri. Învăţătoarea acestor copii merită să fie lăsată să privească în ochii copiilor pe care îi învaţă!

Vă mulţumesc pentru timpul pe care l-aţi acordat lecturii acestei scrisori deschise.

Vă rog să luaţi măsurile pe care le consideraţi oportune pentru a putea privi, la rândul dumneavoastră, demn în ochii profesorilor, ai elevilor, ai părinţilor.

Cu respect,

Prof. Cătălina Cocan

P.S. Aş dori să se înţeleagă faptul că, prin formularea acestui mesaj, doresc doar să creionez nişte direcţii de optimizare a relaţionării elev-profesor-părinte, care să ridice poveri de pe umerii tuturor. Această scrisoare deschisă NU se pretează unei lecturi în cheie politică, sugestiile mele nefiind incisive sau părtinitoare (cum ar putea rezulta dintr-o lectură voit trunchiată), ci redând sentimentele unui profesor care lucrează efectiv în sistemul de învăţământ românesc. Prin urmare, aş dori ca preluarea acestei scrisori de către media să se facă doar onest, cu condiţia respectării integralităţii textului“.

Cine este Cătălina Cocan 

Cătălina Cocan (32 de ani), profesoară la o şcoală de cartier din Cluj-Napoca, a câştigat, la finalul lunii decembrie 2013, o bursă acordată de Universitatea Cambridge celor mai buni dascăli de engleză din lume. Ea a scris un eseu despre cum sunt motivaţi elevii români de testele Cambridge de limba engleză. Dăscăliţa foloseşte metode moderne de predare şi este la curent cu tot ce mişcă în domeniu."Folosesc metode inovative şi prietenoase, dar cred că asta are de a face cu modalitatea de a preda limba engleză, care e diferită faţă de alte materii. Pentru stimulare foloseam ştampiluţe pe care le aplicam pe mânuţe, pe caiete, în stilul acesta de rcompense non-materiale. Orele conţin şi partea de joc, dar nu preponderent, pentru că ajungi să pierzi clasa dacă te joci prea mult cu ei”, declara, în urmă cu câteva luni, pentru „Adevărul“, Cătălina Cocan. 

Citeşte şi

Profesor bursier Cambridge: Codul etic spune că profesorii nu pot jigni elevii,dar nu există reciprocitate

FOTO Cum i-a impresionat o profesoară de la o şcoală de cartier din Cluj pe specialiştii de la Cambridge

FOTO VIDEO Şcoala de la ţară care dă lecţii României. Elevii din Mihai Viteazu învaţă ca-n Occident, cu table interactive şi calculatoare ultramoderne

Cluj-Napoca



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite