Noile „vedete“ pe şine de la Muzeul Locomotivelor din Dej: un vagon similar cu cele folosite la deportarea evreilor şi o locomotivă cu aburi, preferata PCR-iştilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Muzeul Locomotivelor din Dej se va îmbogăţi de la anul cu trei exponate. Este vorba de un vagon din 1918, similar cu cele folosite pentru deportarea evreilor, de prima locomotivă electrivă pe patru osii fabricată în 1973, în fosta Iugoslavie, şi de o locomotivă cu aburi din 1942, pe care o conduceau doar mecanicii din conducerile locale ale PCR. Aceasta din urmă va fi adusă la Dej din depoul Caransebeş.

Planuri mari pentru 2014 la Muzeul Locomotivelor din Dej, un loc prea puţin ştiut din Transilvania, dar plin de exponate cu poveşti. Un vagon de 95 de ani, identic cu cel folosit la deportarea evreilor, şi o locomotivă cu aburi de 71 de ani, preferata mecanicilor din conducerea PCR, vor îmbogăţi colecţia de „bijuterii“ pe şine a muzeului

Custodele muzeului, Florin Nan, e bucuros că, la anul, alte trei piese valoroase vor fi restaurate şi expuse.

„Vor fi restaurate şi expuse un vagon pe două osii acoperit, fabricat la Uzinele Ganz-Danubius Budapesta 1918 şi prima locomotivă electrică pe patru osii fabricată în anul 1973 pentru România în fosta Iugoslavie. De la Depoul Caransebeş vom aduce locomotiva cu abur 131.063 fabricată în 1942 la Reşiţa. În toamnă sperăm să poată fi expuse totate la Dej“, explică Nan.

image

Locomotiva electrică fabricată în 1973 FOTO: Florin Nan

Custodele spune că mai există puţine vagoane precum cel făcut la Budapesta, iar cele existente sunt folosite fie ca depozite, fie ca vagoane de serviciu pentru CFR Infrastructură, adică tot depozite, dar pentru unelte.

„Nu se ştie exact dacă vreodată acest vagon a transportat evrei“, completează Florin Nan.

La Dej, după ce va fi recondiţionat, va găzdui, ca şi un vagon de culoare verde, un mic muzeu cu instrumente folosite la repararea şi întreţinerea locomotivelor cu aburi. Acolo va fi pus un vagonet de alimentare a locomotivelor cu aburi, fotografii vechi, dar şi alte ustensile din domeniu.

Preferata mecanicilor şefi în PCR

Locomotiva cu abur  din 1942 care va fi expusă la anul alături de „suratele“ sale nu putea fi folosită de orice mecanic.

„Se spune că doar cei care erau şefi prin filialele locale din PCR ajungeau să o conducă şi nu oricine“, adaugă Nan.
image

Locomotiva cu aburi din 1942, preferată de mecanicii-şefi din PCR FOTO: Florin Nan

De Depoul din Dej există un muzeu în aer liber de locomotive, unde sunt 18 exponate, locomotive cu aburi, locomotive diesel şi vagoane.

Mai puteţi citi:

FOTO Muzeul ascuns al locomotivelor cu aburi. „Puse pe şine, ar putea aduce bani frumoşi, aşa cum fac ungurii şi nemţii. Noi, de ce nu putem?“

FOTO VIDEO O poveste de Crăciun: cum a devenit un depou din Ardeal muzeu pentru locomotivele cu aburi

Una dintre cele mai vechi locomotive cu abur din ţară, expusă în stradă

EXCLUSIV Crăciunul care atestă primul dans românesc în Ardeal. Cum au petrecut împreună măcelarii unguri şi români în urmă cu 400 de ani


 

Cluj-Napoca



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite