Cercetătoare musulmană, despre lumea arabă: „Bărbaţii fac sex înainte de căsătorie şi oamenii închid ochii. Dar femeile trebuie să fie virgine la nuntă“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Femeie musulmana  FOTO Fotolia/Jasmin Merdan via Sputnik
Femeie musulmana  FOTO Fotolia/Jasmin Merdan via Sputnik

Ce mai înseamnă sexualitate în lumea arabă? De ce femeile sunt încă privite drept inferioare? Cercetătoarea Shereen El Feki, scriitoare şi expert în sexologia arabă, a călătorit în mai multe ţări musulmane din dorinţa de a găsi răspunsuri. O altă motivaţie a fost aceea de a-şi înţelege propriile origini: deşi a crescut în Canada, e pe jumătate egipteancă şi musulmană ca religie.

Ideile şi poveştile prezentate de ea la o conferinţă TEDx în iunie 2013 oferă o altă viziune despre sexualitatea arabă. 

Politica, religia şi sexul sunt cele trei subiecte tabu pe care nu ar fi indicat să le deschizi dacă te afli în lumea arabă. 

Cercetătoarea vede în sexualitate o lupă puternică prin care poţi studia orice societate.

„Ce se întâmplă în vieţile noastre intime este reflectat de forţe pe o scenă mai mare: în politică şi economie, în religie şi tradiţie, în gen şi generaţii. Dacă vrei să îi cunoşti cu adevărat pe oameni începe prin a privi în dormitorul lor“, punctează aceasta.

Discursul ei de la TEDx a început cu o povestioară pe care multora ni s-ar părea ca desprinsă şi secolele trecute:

„Când am fost în Maroc, în Casablanca, nu demult, am întâlnit o tânără mamă necăsătorită pe nume Faiza. Faiza mi-a arătat poze cu copilul ei şi mi-a spus povestea conceperii, sarcinii şi aducerii lui pe lume. O poveste remarcabilă, dar Faiza a păstrat ce era mai frumos pentru final. «Ştii, sunt virgină», mi-a spus. «Am două certificate medicale drept dovadă». Acesta este modernul Orient Mijlociu, unde după 2 milenii de la venirea lui Hristos, naşterile virgine sunt încă un fapt al vieţii. Povestea lui Faiza e una din sutele auzite de-a lungul anilor, călătorind prin lumea arabă, vorbind cu oamenii despre sex“.(traducerea textului conferinţei îi aparţine Anei Vartolomei şi Arianei Bleau Lugo).

Căsătoria, învoirea oficială spre sex în lumea arabă

Povestea Faizei – explică Shereen El Feki – e dovada că singurul context din lumea arabă în care e acceptat sexul e căsătoria, dar doar dacă e aprobată de părinţi, consfinţită de religie şi înregistrată de stat.

„Căsătoria este biletul către viaţa adultă. Dacă nu-ţi pui pirostriile pe cap, nu poţi pleca din casa părinţilor, nu ai voie să faci sex, şi categoric nu poţi avea copii. E o citadelă socială, o citadelă de neînvins care rezistă oricăror asalturi, oricărei alternative. În jurul fortăreţei se întinde vastul câmp tabu împotriva sexului înainte de căsătorie, împotriva prezervativelor, împotriva avorturilor, împotriva homosexualităţi“, mai povesteşte Shereen El Feki.

Drama prin care Faiza a trecut nu s-a oprit aici. Când sarcina nu mai putea fi ascunsă de haine, mama ei a ajutat-o să fugă departe de tatăl şi fraţii ei. A născut un băieţel la spitalul din Casablanca, iar bărbatul care s-a oferit să o ajute la naştere a încercat să o violeze.

„Chiar dacă religiile din zonă preamăresc castitatea premaritală, în patriarhie, băieţii vor fi mereu băieţi. Bărbaţii fac sex înainte de căsătorie şi oamenii oarecum închid ochii. Dar nu şi în cazul femeilor, de la care se aşteaptă să fie virgine în noaptea nunţii, adică, să aibă himenul intact. Asta nu-i o problemă personală, ci ţine de onoarea familiei, în special de onoarea bărbaţilor casei. Aşa că femeile şi rudele lor fac orice să păstreze această mică parte anatomică prin mutilarea genitală a femeii, la testarea virginităţii, la repararea chirurgicală a himenului“, adaugă cercetătoarea.

Sexul înfăşurat în religie

O doctoriţă din Tunisia i-a spus că „femeile devin din ce în ce mai deschise, dar bărbaţii sunt încă în era preistorică“.

Cazurile în care femeile şi bărbaţii trec linia heterosexualităţi se confruntă zilnic cu disperarea familiei, condamnarea de către societate, nu mai vorbim de aspectul religios. 

Cercetătoarea musulmană a descoperit că nici în patul conjugal lucrurile nu sunt cum ar trebui: 

„Soţiile se tem a fi considerate femei stricate dacă arată puţină înflăcărare în intimitate. Şi mai sunt şi cei a căror căsnicie e de fapt un paravan pentru prostituţie. Sunt vândute de familiile lor, deseori turiştilor bogaţi arabi. Asta e doar o faţă a comerţului exploziv a prostituţiei în regiunea arabă. (...) E clar că ceva nu-i în regulă: standarde duble pentru bărbaţi şi femei, sexul ca o sursă a ruşinii, controlul familiei ce limitează alegerile personale, şi un mare abis între aparenţă şi realitate: ce fac oamenii şi ce sunt dispuşi să recunoască, şi o reticenţă generală de-a depăşi şoaptele private spre o discuţie publică serioasă şi susţinută“.

Deşi Occidentul e din ce în ce deschis în privinţa sexului, în lumea arabă direcţia în care se merge este exact una opusă. Încercările de a vedea altfel sexul sunt privite drept „conspiraţie occidentală menite să submineze valorile tradiţionale arabe şi islamice. Dar miza adevărată aici e instrumentul lor de control cel mai puternic: sexul înfăşurat în religie“, susţine cercetătoarea de origine egipteană.

Concluzia ei finală: 

„Dacă nu ancorăm libertatea şi dreptatea, demnitatea şi egalitatea, intimitatea şi autonomia în viaţa personală, sexuală, ne va fi foarte greu să o atingem în viaţa publică. Aspectele politice şi sexuale sunt parteneri şi asta-i adevărat pentru oricare dintre noi, indiferent unde trăim sau iubim“.


Cum sunt privite femeile singure pe stradă, în Egipt. Experiment

Decăderea de la fiinţe umane la obiecte sexuale. Cum sunt privite femeile singure în Cairo


Mai puteţi citi:

Cum a apărut prostituţia. Grecii i-au găsit latura sacră: „Soţiile, folosite doar ca să facă prunci, concubinele pentru folosul zilnic şi hetairele pentru plăceri erotice“

Prostituţia, cea mai veche meserie din lume, a fost acceptată, blamată ca un rău necesar, legalizată în unele perioade istorice. Femeile care îşi vând trupul au fost privite într-un fel în antichitate de egipteni şi romani, şi într-alt fel în Evul Mediu şi Epoca Contemporană.

Cluj-Napoca



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite