Ce este ESP şi cum acţionează cel mai nou sistem de siguranţă pentru maşini

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Sistemul ESP ajută şoferul în condiţiie xtreme de condus, când intervine pericolul derapajului
Sistemul ESP ajută şoferul în condiţiie xtreme de condus, când intervine pericolul derapajului

Autoturismele noi au în dotare un nou sistem de siguranţă denumit ESP. Funcţionalitatea şi necesitatea acestuia sunt lucruri pe care puţini şoferi le cunosc.

ESP a apărut că o evoluţie normală în domeniul siguranţei auto după ce sistemele ABS şi-au atins limitele şi se impunea aplicarea unei măsuri suplimentare de mărire a siguranţei în conducere. Aceasta, în condiţiile în care vitezele maxime de care sunt capabile maşinile noi pot să îi pună în dificultate pe mulţi şoferi fără experienţă. 

Noul sistem de siguranţă a fost numit ESP (Electronic Stability Program) adică în traducere - Program Electronic de asigurare a Stabilităţii. În condiţii de funcţionare normală ESP ar trebui să menţină stabilitatea şi manevrabilitatea autovehiculului în cazul în care acesta ar intra în derapaj. Prin folosirea funcţiilor deja oferite de ABS şi TCS (Traction Control System) ESP realizează ceea ce puţini şoferi ar putea să facă singuri, şi anume să redreseze maşina şi să o pună pe traiectoria dorită după ce această a început să derapeze. 

  

Acest sistem nu trebuie, însă, confundat cu EPS (Electric Power Steering), adică servodirecţie asistată electric. Pentru a verifica dacă maşina întradevăr este dotată cu sistemul ESP trebuie verificat bordul acesteia. La unele maşini există un indicator în bord reprezentând o masină şi un drum cu curbe, iar la altele există un buton ”ESP OFF”, care are menirea să decupleze sistemul ESP în cazul în care şoferul doreşte acest lucru.  

    

ESP monitorizeaza permanent comportamentul maşinii aflate în mers prin interpretarea datelor pe care le primeşte de la diverşi senzori. Sistemul acţionează asupra maşinii doar atunci când detectează abateri de la direcţia de mers pe care o doreşte şoferul. ESP determină deplasarea laterală în cazul derapajului şi frânează individual roţile autovehiculului în aşa fel încât să readucă maşină pe traiectoria dorită de şofer. Această frânare individuală a roţilor este imposibil de efectuat de către şofer, pentru că pedală de frână frânează toate roţile autoturismului simultan, pe când ESP, prin intermediul sistemului ABS poate face această frânare individual pe oricare dintre roţile autoturismului.

Uneori, ESP poate să trimită comenzi şi calculatorului de injecţie pentru a reduce temporar puterea motorului, acţiunea fiind echivalentă cu ridicarea piciorului şoferului de pe pedală de acceleraţie. Practic vorbind, ESP preia controlul maşinii pe perioadă cât este nevoie pentru a aduce maşina pe direcţia dorită de şofer. ESP nu controlează şi volanul, aşa că şoferul este răspunzător de indicarea direcţiei de deplasare a autoturismului prin intermediul volanului. ESP face tot posibilul pentru a aduce maşina pe direcţia de mers indicată de şofer prin poziţia volanului. Programul de menţinere a stabilităţii -ESP- nu este altceva decât un ansamblu de mecanisme controlate de un microprocesor (calculator). Acest microprocesor (vezi şi articolul despre ECU) primeşte încontinuu nişte date de la senzorii din maşină, şi le introduce în permanenţă într-un program  prin care determină dacă maşină aflată în mers se comportă normal sau anormal, iar dacă simte că maşină deviază de la traseul normal de deplasare, intervine pentru redresarea direcţiei de mers. 

De cele mai multe ori, condiţiile de trafic în care intervine ESP sunt extreme şi este nevoie de multă stăpânire de şine pentru a face fată cu bine situaţiei. Dacă autovehiculul este echipat cu sistem ESP şi acesta funcţionează corect, de cele mai multe ori acesta reuşeşte să aducă maşină pe traiectoria dorită de şofer fără a fi nevoie de manevre suplimentare din partea şoferului. De aceea, nu este nevoie de frânari bruşte sau schimbări rapide a direcţiei de mers pentru a controla maşina. Deşi ESP intră în funcţiune instantaneu, este nevoie de o anumită perioadă de timp, mai mică sau mai mare pentru că efectele acţiunilor ESP să se facă simţite în normalizarea comportamentului maşinii. 

  

În caz contrar, dacă în momentul intervenţiei sistemului ESP şoferul face manevre bruşte de frânare sau de schimbare a direcţiei de mers prin rotirea bruscă a volanului, sistemul ESP îşi pierde din eficacitate deoarece primeşte comenzi contradictorii de la şofer într-un ritm mai rapid decât poate el să le rezolve fizic, determinând în acest caz un comportament puţin haotic al maşinii. 

Te-ar putea interesa şi:

Eroul american Buffalo Bill, în turneu în Transilvania acum 112 ani. Ce se întâmpla la un astfel de show care aduna zeci de mii de spectatori

FOTO Fermierul din Aiud care are succes cu o cultură de mure: „Am pornit de la câteva plăntuţe cultivate pentru familie“

 

Dezvăluirea amară a unui bătrân de 73 de ani care şi-a pierdut banii depuşi la CEC: „Am pus 200.000 de lei şi mai am numa' 89 de bani în cont“

 

Motivarea unei decizii de condamnare la închisoare cu suspendare pentru un accident soldat cu doi morţi

Alba Iulia



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite