Portul popular românesc şi-a făcut simţită prezenţa în colecţiile marilor case de modă şi chiar în artă, încă din 1940, când Henri Matisse a pictat “La blouse roumaine”, elocventă pentru trăsăturile iei româneşti: mânecile largi, decolteul rotund, întărit cu şnur răsucit, cusăturile cu motive geometrice stilizate sau inspirate din natură.

Capodopera pictorului francez a atras atenţia industriei modei asupra acestei piese vestimentare unice în lume, într-atât încât, în 1981, faimosul Yves Saint Laurent crează o întreagă colecţie inspirată de ie.

Totuşi, cea mai entuziastă susţinătoare a vestimentaţiei tradiţionale româneşti a fost Regina Maria, care alegea fote şi ii pentru baluri şi întruniri importante şi chiar a organizat, în 1920, la Paris, o expoziţie în cadrul căreia a prezentat portul românesc.

În anii din urmă, mulţi dintre cei mai talentaţi designeri de nivel mondial au integrat, în colecţiile lor, motive populare româneşti, aducând astfel în atenţia publicului frumuseţea mereu actuală a broderiilor manuale, borangicului sau ritualurilor ţării noastre.

În 2012, Tom Ford a prezentat piese inspirate din portul tradiţional al mai multor ţări, printre care România, mai exact zona Făgăraşului. O lume întreagă a aflat că minunata bluză purtată de cântăreaţa Adele în pictorialele Vogue venea din România.

Joseph Altuzarra şi Isabel Marant au ales să folosească imprimeurile geometrice sau naturale stilizate pe croieli actuale, rezultând astfel croieli absolut originale. În fine, Philippe Guilet a contribuit la sporirea notorietăţii  culturii populare româneşti, prin intermediul colecţiei “Prejudices 100% RO”, în care a reinterpretat costumaţia căluşarilor din zona Bistriţa-Năsăud.

Designerii români nu ar fi putut ignora potenţialul estetic al portului tradiţional. Adrian Oianu, Andra Cliţan, Lana Dumitru sau Valentina Vidraşcu au demonstrat că istoria unui popor poate fi o sursă de inspiraţie fără limite şi au prezentat colecţii rafinate, moderne şi inedite prin texturile, aplicaţiile, siluetele folosite şi prin interpretările ritualurilor şi credinţelor româneşti.


Cum se poartă piesele inspirate din portul popular?

  • Scopul acestora este de a oferi un aspect boem ţinutelor noastre, nicidecum de costumaţie, aşadar nu vom purta o ţinută completă sau preluată întocmai din cufărul bunicilor sau din expoziţiile cu vechi costume populare. O singură piesă, integrată unei ţinute actuale, va fi suficientă.
  • Frumuseţea motivelor şi cromaticii iilor este sublinată de fuste lungi sau pantaloni largi şi lungi, din materiale fluide, într-o singură culoare, care să repete, de preferinţă, una dintre culorile brodate pe bluză.
  • Cel mai potrivit model de jeans pentru ie este cel evazat, în culori deschise, finisaje cu franjuri, inspirat din croielile anilor 70.
  • Pantofii care susţin aspectul etnic sunt cei din piele întoarsă, moale, cu platforme sau tocuri foarte groase.
  • Pentru un rezultat  armonios şi coerent, fotele şi iile româneşti nu vor fi asociate cu detalii ultra-moderne sau care sugerează sexualitate: piele lăcuită, body-uri, latex, fuste extrem de scurte şi strâmte. Astfel de alegeri duc la un hibrid lipsit de estetică.
  • Motivele populare pot fi şi foarte actuale, mai ales când sunt stilizate, reinterpretate şi aplicate pe materiale şi croieli inovative.