Audi A3 Sportback - Evoluat, nu banal
0Cu toţii ştim despre legendarul TDI care de ceva vreme se impune fără mari probleme la Le Mans. Înainte de el a fost injecţia pe benzină FSI, din care au derivat actualele motoare Audi, "afectate" de curentul turbo - TFSI. Ne-am dorit foarte mult să ne bucurăm de experienţa unui benzinar cu tradiţie, care a evoluat constant sub capota maşinilor de serie, aşa că am ales pentru test un Audi A3 echipat cu un motor 1.8 TFSI.
Segmentul compact premium este fără îndoială dominat de un triumvirat german de tradiţie, Audi-BMW-Mercedes-Benz, fiecare din cei trei competitori mizând pe atuuri diferite pentru a se impune într-o clasă extrem de profitabilă. În timp ce BMW mizează pe clasica tracţiune spate, foarte apreciată de fanii condusului sportiv şi Mercedes-Benz a apelat la revoluţie pentru noul A-Class, Audi a rămas consecvent în proiectarea actualei generaţii a modelului A3.
Din această cauză, marca din Ingolstadt este acuzată că evoluează mult prea puţin de la o generaţie la alta, A3 fiind unul din modelele vizate. Să fie adevărate aceste afirmaţii răutacioase? Categoric nu, iar argumentele vor fi prezentate mai jos.
Primul şi poate cel mai important factor judecat aspru este design-ul, care conform criticilor a venit cu puţine modificări, transformând actuala generaţie a A3-ului într-un facelift al celei vechi. De acord, Audi nu a prezentat o caroserie dramatică odată cu noua generaţie, dar a ştiut foarte bine să transpună o siluetă deja clasică, apreciată, într-o caroserie modernă, cu linii simple. Într-un fel, designerii nemţi au reuşit să aplice cu succes formula "Simplitatea ramane cel mai sofisticat lucru".
Dincolo de aşa-zisa banalitate a exteriorului, noul A3 Sportback devine o maşină interesantă pe măsură ce te joci cu opţionalele disponibile şi având în vedere preţul acestora, probabil cu viitorul copiilor tăi. Pentru că nemţii au auzit şi de expresia "Dai un ban, dar stai în faţă!".
După cum se poate observa, după ce plăteşti aproximativ 3.000 de euro pentru culoarea Roşu Misano, jantele din aliaj de 18 inci "Dynamik" şi farurile Xenon plus ce oferă lumini de zi şi stopuri LED, A3-ul tău numai o compactă banală nu mai este. Ba dimpotrivă, iese în evidenţă fără prea mari eforturi, fără a fi nevoie să turezi motorul.
Ah, motorul! O entitate în patru cilindri, care datorită celor 180 CP reuşeşte să fie mai ţipătoare decât roşul caroseriei într-o zi însorită, pe un fundal verde. Datorită acestui motor 1.8 TFSI am aflat că instinctul românului de a cumpăra motoarele TDI poate fi într-un fel nociv pentru starea şi maşina lor, oricât de mult ar investi în kiturile S-Line, jante sau eleroane. De acord, benzinarul din Ingostadt nu va bea cu pipeta din rezervor, ci dimpotrivă, se va comporta ca un bolnav cu diabet insipid ce tocmai a descoperit un izvor de munte într-o zi caniculară. Dar o va face oferindu-ţi 180 CP şi 250 Nm, valori care deşi par a fi o pereche compusă din prea mult şi prea puţin, se îmbină şi valsează armonios indiferent de setarea aleasă din butonul Audi drive select: Efficiency, Comfort, Auto, Dynamic sau Individual.
Mai exact, cuplul modest (ca valoare) de 250 Nm va fi pus excelent la dispoziţia roţilor faţă datorită unei configurări atente a plajei de turaţii la care este disponibil (1250-5000 Rpm) şi a unei etajări perfecte a celor şapte trepte din cutia S-Tronic. Acesta te va purta pe drumuri virajate într-o simfonie compusă dintr-un sunet discret al inducţiei şi unul mai vocal al evacuării, reuşind să-ţi deseneze pe faţă un zâmbet uşor tâmp, cunoscut până în urmă cu puţin timp doar de posesorii unor maşini cu tracţiune spate.
Cutia de viteze S-Tronic iese foarte uşor în evidenţă atunci când conduci A3-ul adecvat motorizării de sub capotă, schimbând vitezele rapid şi intuitiv, fără a pierde nici măcar un Nm. Transmisia Audi funcţionează liniar şi îţi crează senzaţia pilotării unui roller coaster, dar se transformă foarte uşor într-o cutie discretă în momentul în care ai decis că ai plătit de unul singur suficiente salarii şi bonusuri petroliştilor. Şi fiindcă am vorbit de petrolişti, ar fi cazul să amintim şi parametrii de consum. Pe durata testului, am sponsorizat concedii si internship-uri datorită unui consum urban de 10 litri / 100 kilometri şi unui extraurban de 7 litri / 100 kilometri. Ciclul mixt a gravitat în jurul valorii de 8 litri. Toate acestea în condiţiile unei abordări decente a pedalierului, pentru că un condus mai sportiv te face elevul pe care şi l-au dorit dintotdeauna părinţii tăi: numai 9 şi 10.
Dinamic vorbind, A3 Sportback a evoluat tangenţial unei funcţii exponenţiale, experienţa de la volan fiind una extrem de plăcută. Am încercat o vreme condusul normal, dar ne-am amintit că dacă ne doream confort şi eficienţă am fi optat pentru un TDI. Aşa că ne-am pus pe umeri pelerina roşie şi am pus Audi drive select pe Dynamic. Moment în care ne-am dat seama că inginerii germani au lucrat cu Hogwarts la platforma MQB a grupului Volkswagen. Stabilitatea pe viraje a compactei din Ingolstadt pare a fi uşor magică, ruliul lipsind cu desăvârşire. Aderenţa oferită de anvelope aminteşte de lunga experienţă a nemţilor in WRC, iar caracterul subvirator al maşinii îşi face apariţia destul de târziu. Cu siguranţă ne-am fi dorit un diferenţial cu alunecare limitată, dar parcă n-am vrea să stricăm din magia S3-ului.
Habitaclul propus de inginerii nemţi pentru A3 Sportback respiră un aer curat, precum o vor face şi pasagerii, în timp ce se bucură de simplitatea dispunerii tehnologiei la nivelul planşei de bord. Ne aşteptam ca Audi să clădească un interior bazat pe termenul eficienţă, dar constructorul din Ingolstadt ne-a depăşit cu graţie aşteptările.
Volanul are dimensiunile perfecte şi consolidează caracterul sportiv al maşinii, cadranele de bord sunt simple dar în acelaşi timp de efect, iar consola centrală reuşeşte fără probleme să se impună în segment datorită ergonomiei. Ecranul sistemului MMI îşi face apariţia de fiecare dată când porneşti automobilul, oferindu-ţi o interfaţă uşor de folosit şi extrem de utilă, butoanele pentru controlul climatizării sunt discrete şi stau ascunse sub o linie de controale mărginite de o linie din aluminiu polişat. Şi fiindcă vorbim de calitatea materialelor de la interior, o să o descriu în cel mai simplu mod cunoscut de mine: Audi. Da, producătorul german îşi păstrează numele nepătat chiar şi pentru modelele din clase inferioare.
Scaunele sunt confortabile şi au un design interesant, iar spaţiul este arhisuficient pentru ocupanţii locurilor faţă. Diferenţa de centimetri în favoarea caroseriei Sportback este evidentă în cazul locurilor spate, unde spaţiul este generos pentru doi ocupanţi, dar necesită mici sacrificii pentru acomodarea celui de-al treilea. Nici portbagajul nu dezamăgeşte, volumul de 380 de litri fiind corect adaptat segmentului din care face parte automobilul.
Din punct de vedere al tehnologiei disponibile, A3 Sportback este visul oricărui tânăr şofer: interfaţa MMI este simplă şi uşor de folosit, sistemul audio permite conectivitate USB, jack sau iPod, conectivitatea Bluetooth asigură funcţia de telefon şi o sursă media agreată de conducător, Audi pre sense basic te protejează suplimentar în cazul în care abuzezi de puterea maşinii şi Parking control plus te ghidează să parchezi corect, în situaţia în care la şcoala de şoferi ai învăţat doar să pleci de pe loc.
Până acum, Audi A3 Sportback pare a fi prinţul deghizat în haine mai puţin strălucitoare, dar încă nu am discutat capitolul preţ. Pentru că aici se află acel mare "dar" din expresia "Audi A3 Sportback este reprezentantul ideal al segmentul compact premium, dar ...".
Maşina testată de noi are un preţ de pornire de 32.690 euro cu TVA inclus, dar opţionalele de aproximativ 8.000 de euro au ridicat valoarea până la impresionanta sumă de 41.052 euro. În condiţiile în care automobilul este un devorator înrăit de combustibil, A3 Sportback 1.8 TFSI nu mai pare chiar o soluţie optimă. O altă problemă a maşinii testate este preţul versiunii diesel echivalente, de 41.712 euro.
Raportat la concurenţă, A3 Sportback se înscrie perfect într-un cerc trasat de triumviratul Audi-BMW-Mercedes-Benz, diferenţele între modele fiind reprezentate la acest nivel mai degrabă de preferinţele cumpărătorului, nicidecum de preţurile de achiziţie. Din categoria "Restul", Volvo se plasează mai sus decât A3 cu al său pretenţios V40 echivalent, în timp ce Citroen şi Alfa Romeo privesc de jos cu modelele DS4 şi Giulietta.
La finalul unui test în care am descoperit că emoţia şi plăcerea, deşi venite pe filieră germană, se plătesc atât la achiziţie cât şi la pompă, am rămas cu întrebarea: Ce este Audi A3 Sportback 1.8 TFSI?
Întrucât testul a fost suficient de consistent, am reuşit să formulăm mai multe răspunsuri, sperăm noi cât mai elocvente: A3 Sportback 1.8 TFSI este compacta premium potrivită tinerilor care preţuiesc rapiditatea şi eficienţa şi care nu se tem să plătească pentru acest lucru. Este automobilul discret dar în acelaşi timp ţipător, care nu şi-a propus să fie Făt-Frumos precum A-Class, dar nici răţuşca cea urâtă precum BMW Seria 1 şi care ştie să se facă iubit prin echilibru şi fidelitate.
Şi cel din urmă răspuns, poate cel mai aşteptat de către şoferii cu sânge sportiv, spune cam aşa: A3 Sportback 1.8 TFSI este automobilul dual, fiind privit de majoritatea conducătorilor auto ca un hot-hatch, în timp ce pentru cunoscători nu reuşeşte să treacă de o barieră psihologică, rămânând mereu doar un warm-hatch. Pentru că întotdeauna va avea fraţi precum S3 şi RS3.