ANALIZĂ Concurenţă fără precedent pe piaţa de divertisment: cum s-au „duelat“ posturile de televiziune pentru audienţă, în 2015

0
Publicat:
Ultima actualizare:
„Românii
au talent“ a adus audienţe de top postului Pro TV în 2015 FOTO Pro TV
„Românii au talent“ a adus audienţe de top postului Pro TV în 2015 FOTO Pro TV

COMPETIŢIE Pro TV, Antena 1 şi Kanal D şi-au împărţit primele trei locuri în clasamentul emisiunilor de divertisment din 2015, postul Intact fiind singurul care a încercat să inoveze şi să se apropie de statutul de lider.

„Românii au talent“ a rămas în continuare cel mai urmărit show de divertisment din 2015, cu o medie de 18,1 puncte de rating (916.000 de telespectatori), pe publicul urban, cu vârste între 18 şi 49 de ani, după cum arată datele publicate de Pro TV a ocupat opt poziţii, în timp ce Antena 1, a beneficiat de 12 poziţii, cu emisiuni precum „X Factor“, „Ham Talent“ şi „Poftiţi pe la noi“, ceea ce dovedeşte că în decursul anului trecut Antena 1 a fost mai activă în materie de formate şi idei noi decât Pro TV, care s-a aflat într-o fază de consolidare a costurilor.

Analistul media Iulian Comănescu spune că, în ciuda unui trend global, conform căruia talent show-urile încep să devină un fenomen mai puţin dominant, emisiunile de gen „nu dispar şi nu vor dispărea de tot din grilele Pro TV şi Antena 1“. „«Românii au talent» a ajuns la sezonul al şaselea, în timp ce «America’s Got Talent» sau «Britain’s Got Talent» sunt pe la sezoanele 10-11 şi continuă. «Britain’s Got Talent» a fost singurul program care a depăşit 11 milioane de telespectatori în prima jumătate a lui 2015, de exemplu, iar ceea ce se vede în ratingurile noastre e asemănător“, arată Comănescu.

Antena 1 suflă în ceafa Pro TV

Dacă Pro TV şi-a menţinut poziţia de lider, Antena 1 s-a comportat, poate pentru prima oară, ca un adevărat „challenger“, suflând aproape de ceafa liderului. Mai mult, pentru 2016, Comănescu spune că „posibil, Antena 1 va investi la un moment dat într-un reality show de top, fiindcă într-acolo par a se îndrepta lucrurile pe piaţa românească“. Acesta analizează unul dintre show-urile anunţate de postul din Băneasa şi trage o concluzie importantă. „Deocamdată, «Game of Chefs», show-ul culinar anunţat, e o opţiune interesantă. În primul rând, e vorba de un format cu siguranţă mai ieftin decât «Hell’s Kitchen» sau «Top Chef», vândut de o casă de producţie israeliană şi difuzat doar în ţara-mamă şi Germania, ceea ce va echilibra bugetele disponibile în România. În al doilea rând, fanii lui Boncea, Scărlătescu şi Dumitrescu s-ar putea să se bucure să-i vadă bătându-se cap în cap între ei în loc să umilească participanţii. Oricum, cooking game show-urile nu sunt o miză de rating de top, dar sunt aspiratoare de publicitate şi product placement (n.r. - plasare de produse), din cauza numeroaselor produse care pot fi asociate în mod firesc. Cu alte cuvinte, dacă Pro TV-ului îi iese «Survivor», Antena 1 are nevoie de un show-locomotivă, fiindcă Pro TV ar avea deja două, împreună cu «Românii au talent»“, crede el. 

x factor foto antena 1

Horia Brenciu, Delia şi Ştefan Bănică Jr au ţinut „X Factor“ în spatele „Vocea României“ FOTO Antena 1  

Posibil, Antena 1 va investi la un moment dat într-un reality show de top, fiindcă într-acolo par a se îndrepta lucrurile pe piaţa românească Iulian Comănescu, analist media 

Şi în 2015, Pro TV şi Antena 1 s-au dovedit a fi singurele televiziuni cu statut de producător de entertainment popular în prime-time, niciun alt post nefiind implicat în această luptă, cu excepţia Kanal D, care a prins locul trei în topul divertismentului pe 2015, dar bazându-se pe serialele turceşti. Dar, este posibil ca pe viitor o altă televiziune să intre în ring cu Pro TV şi Antena 1? Comănescu explică: „Ratingurile arată că, din păcate, nu. Ce-a făcut al treilea clasat, Kanal D, n-a realizat mai mult de 3 - 4 puncte, acolo serialele turceşti merg mult mai bine. «Utopia» anunţată pe Prima TV acum ceva vreme rămâne o utopie fără ghilimele. TVR n-a reuşit decât «Odată-n viaţă», care e o producţie remarcabilă, mai ales dat fiind bugetul cu numai patru sau cinci cifre şi sinteza cu folclorul pe care a reuşit-o, dar fără marketing şi un post care să «porteze», rămâne doar un succes de stimă. Restul televiziunilor au avut prea puţine ambiţii în materie de divertisment“.

„Survivor“, cartea câştigătoare pentru Pro TV

Marele câştigător al anului 2016 poate fi, în opinia lui Iulian Comănescu, formatul „Survivor“, anunţat de Pro TV. Analistul spune că show-uk poate să creeze precedentul pentru iniţierea unor noi emisiuni pe piaţa din România. Totodată, Comănescu se arată interesat şi de felul în care Pro TV va distribui banii pentru un format destul de costisitor. „Pariul e extrem de ambiţios. E un format arhetipal de reality, creat de Mark Burnett, unul din cei doi taţi ai genului, alături de John de Mol. «Survivor» funcţionează însă cu valori de producţie la nivel cinematografic, l-am ascultat la Cannes pe Burnett vorbind despre dominante de culoare şi alte lucruri care nu erau utilizate în televiziune, înaintea «Supravieţuitorului». Am găsit undeva o estimare de buget de un milion de dolari pe episod - nu ştiu cum va reuşi Pro TV să împace banii posibili pe piaţa românească cu formatul. Probabil, va fi ceva mai apropiat de versiunea din Israel, unde costurile pe o întreagă serie sunt de ordinul a cinci milioane. E de remarcat faptul că şi CBS, televiziunea-mamă din America, a operat tăieri de buget la «Survivor» în 2009, la începutul crizei. Dar, din nou, dacă «Survivor» va reuşi, va da tonul pe piaţa românească şi vom vedea un restart în zona reality-urilor de supravieţuire. Simptomele există, de la «Insula tentaţiilor» la «Miss fata de la ţară», dar e vorba de formate mai mici şi mai ieftine, ulterioare «Survivor»“, explică Iulian Comănescu. 

survivor
Dacă «Survivor» va reuşi la Pro TV, va da tonul pe piaţa românească şi vom vedea un restart în zona reality-urilor de supravieţuire Iulian Comănescu, analist media 

Ce pot vedea românii la TV în 2016

Tot pentru 2016, Comănescu spune că telespectatorii români vor vedea aceleaşi show-uri consacrate, plus noutatea „Survivor“. „«Românii au talent», «X Factor», «Ham talent», show-urile culinare şi emisiunile lui Dan Negru descriu destul de bine ce se va întâmpla în 2016 cu începere de la ora 20:20 sau 20:30, cu nişte semne de întrebare în grila Antenei“, spune el. „Nu e clar, în schimb, ce vom vedea de la ora 22: 00, iar aici «Deschide ochii» e un simptom interesant. O tentativă de serial cu cap şi coadă, limitată de bugetele şi know-how-ul posibil în România. Ştiu că primele două episoade, difuzate în aceeaşi zi săptămâna trecută, au realizat 6,4 puncte de rating pe (n.r. - publicul cu vârste cuprinse între) 18 - 49 urban, ceea ce e, cred, promiţător, chiar dacă «Deschide ochii» a bătut o reluare de pe Antena 1. Am văzut în «Adevărul» că Pro TV va difuza doar şase episoade pentru început, sunt curios de concluziile managementului şi ce se va întâmpla cu producţia de serial de ficţiune. Până acum, la noi, nu s-a putut mai mult decât «Las Fierbinţi». E de văzut“, continuă acelaşi analist.

La final, Iulian Comănescu trasează liniile generale ale televiziunii pentru 2016, având în vedere şi fenomenul regresiei înregistrat de talent-show-uri. „Deocamdată, el înseamnă că Antena 1 şi Pro TV testează şi alte tipuri de formate. Nu cred că cineva va mai încerca să bifeze «Idol», singurul mare talent show neadaptat în România. Rămânem cu «Românii au talent», «Vocea României» şi «X Factor» încă vreo câteva sezoane, apoi vom vedea, dincolo de povestea cu reality show-urile“, exprimă analistul, care continuă prin a defini situaţia şi la nivel internaţional. „Trendurile nu sunt clare nici în străinătate. NBC şi BBC au încercat să resusciteze variety show-ul, un fel de bunică a tuturor formatelor de divertisment din lume, vodevil adaptat pe ecran în anii ’50, atunci când televiziunea se răspândea pe scară largă, şi care la noi se numea, pe TVR, «Varietăţi»“.

„Bulimia“ Netflix poate schimba consumul de TV

Nu în ultimul rând, proaspăt lansat în România, platforma Netflix poate să ducă la schimbarea consumului de programe. „Platformele de video on demand ca Netflix, care e accesibil şi în România de pe 6 ianuarie, oferă un alt gen de consum TV, aşa-numitul «binge watching» sau «bulimie de seriale». El e total opus difuzării periodice la TV, e mai greu să creezi suspans de la o săptămână la alta, în privinţa a ce va face eroul de serial într-o situaţie limită, în care a fost lăsat la ultima difuzare. Acest gen de tehnică narativă, numit «cliffhanger», de la eroul care atârnă de o stâncă, nu mai e atractiv pentru serialele gândite pentru platforme online. Să ne gândim ce ar însemna asta dacă Netflix sau Amazon s-ar apuca să producă entertainment, lucru pe care până acum nu l-a făcut: o structură pe «sezon» cu totul diferită. Deocamdată, spectatorul s-ar putea să se înveţe rău de la seriale şi să vrea totul acum, atâta cât poate consuma până i se face foarte somn“, încheie Iulian Comănescu. 

TV



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite