Dan Negru: „99% din sumele vehiculate în tabloide sunt aruncate să crească şi cota unor vedete de mâna a doua“
0A trecut prin toate etapele divertismentului românesc, a făcut recorduri de audienţă şi a rămas una dintre „constantele“ din televiziune în ultimii 20 de ani. Dan Negru a venit la Adevărul Live şi a vorbit despre fenomenul TV din România, despre cum s-au schimbat trendurile în mediul audiovizual şi despre lucrurile pe care visează să le facă în curând, în acest domeniu.
În fiecare seară de miercuri, Dan Negru este lider de audienţă cu show-ul „Te pui cu blondele“, de la Antena 1. Însă şi Revelioanele prezentate de el în ultimii 15 ani au atras constant publicul în faţa micilor ecrane, la fel şi alte show-uri.
Cu Valeriu Lazarov ca mentor, Dan Negru a învăţat că trebuie să te adaptezi constant pentru e rezista pe o piaţă unde concurenţa este tot mai mare în fiecare an.
Cele mai importante declaraţii:
În contextul actual...
Ştiu ce vrei să mă întrebi. Îţi dau o veste proastă. Oamenii nu sunt interesaţi de contextul ăsta. Divertismentul adună mai mulţi telespectatori. Ăştia, cu lumea politică, încep să ne facă concurenţă. Eu nu ascult radiourile care transmit ştiri, dar şi când le ascult îmi dau seama că vin în zona noastră. Filmele americane bat la fund tot ce se întâmplă în jur, toate problemele mari. Românii de prime-time (n.r. - interval de maximă audienţă) sunt mai interesaţi de Brenciu, Bartoş, Negru.
Cine va face mai multă audienţă în această seară: „Te pui cu blondele“ sau show-ul cu blonda?
Noi oferim un divertisment cu mult mai spectaculos. Aducem o umbră de bucurie, oamenii caută relaxare. Serviciul îţi dă o stare de incomfort, iar noi oferim o alternativă la nebunia de zi cu zi. Însă mă tem că politicienii aştia atentează la felia noastră (râde).
Televiziunile, în special cele de ştiri, pun accent pe ştirile locale, deşi unele au tenta asta de circ, iar cele internaţionale, deşi importante în ceea ce ne priveşte, sunt marginalizate.
Eu sunt consumator de televiziune internaţională. Toţi deschid ştirile cu Rusia. Noi suntem izolaţi de ce se întâmplă în lume. Televiziunile din România izolează mediatic publicul.
Zona de prime-time a devenit „curată“
Spuneai într-un interviu că Endemol e interesat de achiziţionarea formatului românesc „Next Star“, prezentat de tine.
Am înţeles că negocierile merg în continuare. Un format nu se ia aşa de simplu. Lor le lipseşte un format despre zona copiilor. E un format 100% românesc, oamenii sunt interesaţi de zona asta curată. Poate să pară ciudat, dar lumea caută şi asta. Televizunea are şi partea ei curată şi liniştită, deşi acum pare nocivă. Oamenii evită să mai participe la emisiuni pentru că au impresia că totul e mizerie. Prime-time-ul în România e curat.
Spuneai ca te tenteaza sa treci la un late night show peste cativa ani. De ce? Nu te temi de asocierea cu emisiunile taboide, difuzate acum pe acel tronson orar?
Mişcările în TV sunt haotice. Cred că din cauza asta e şi subredă breasla. Nu s-au mai creat prezentatori, se iau oameni din muzică sau alte domenii şi puşi să facă show-uri de televiziune. E mai ieftin, aşa au murit formate bune, pentru că nu aveau locomotive.
Dan Negru, în studioul Adevărul Live FOTO Eduard Enea
Lipsa de branduri
Pavel Bartoş e singurul pe care l-ai remarcat.
Poate singura descoperire din ultimii ani. E grav în condiţiile în care avem divertisment cu hectarul. E o problemă. Pentru breaslă nu e bine să nu fie concurenţă. E bine să te uiţi în istoria televiziunilor. Italia a păţit asta prin 1980-1990. Televiziunea din România se va lovi în câţiva ani de lipsa de branduri.
Mi se pare interesant formatul de late-night. Mi-ar plăcea să fac pasul ăsta. Acolo e un alt tip de public, e o altă provocare. Te contrazic când spui că late-night-ul e asociat cu un anumit program. „Garantat 100%“, e un exemplu.
Publicul din România se plictiseşte uşor? Adaptarea sau constanţa e secretul care te face să rezişti pe piaţă?
Noi am obişnuit publicul aşa, i-am oferit mereu altceva. Valeriu Lazarov spunea că nu înţelege de ce trebuie să se schimbe mereu formatele. El spunea că asta se va întoarce ca un bumerang. Acum 15 ani se schimbau des formatele. Am realizat cândva „Câştigi în 60 de secunde“. Am avut o discuţie cu consultantul venit din Statele Unite. Îi spuneam că am un format de patru ani pe piaţă. Iar el mi-a spus că formatul pe care îl realizam era făcut din 1943. La ei nu se ard atât de repede. Noi am ars toate etapele destul repede, la fel ca societatea. E greu să rămâi în picioare.
Acolo cum rezistă atâţia ani emisiunile, iar la noi nu?
Asta se întreba şi Lazarov, dar şi consultanţii. „Big Brother“ a rezistat două sezoane. Două sezoane? Nici nu ştii dacă îţi scoţi banii.
Un format de succes în ultimii ani a fost talent-show-ul. Cât crezi că va mai rezista?
În Occident deja încep să dispară. Încet-încet se vor duce, publicul nu mai are răbdare. Dar se termină şi oamenii talentaţi.
Dan Negru FOTO Eduard Enea
„E o blasfemie să compari ce se întâmplă la noi cu Sanremo“
Festivalul de la Sanremo, care a început aseară, a fost mereu reinventat. La noi, festivalul de la Mamaia nu a rezistat.
A devenit o blasfemie să compari ce se întâmplă pe la noi cu Sanremo. Câţiva ani s-a prăbuşit în audienţe, dar acum a fost revigorat. România nu are o tradiţie în televiziune, vorbesc ca breaslă. Sanremo a existat dintotdeauna pe Rai Uno, a fost emblema lor. Important e ca breasla să funcţioneze.
Prezentatorii consacraţi au încercat să revină. De ce numele mari nu au o constanţă?
Ştiu că mulţi dintre cei pomeniţi sunt ofertaţi în fiecare an de televiziuni importante, dar nu vor să facă pasul. Eu ştiu oferte şi sume de bani oferite. Suntem o breaslă mică, vorbim, e firesc.
Mai sunt ofertele aşa de generoase?
Sumele despre care se fabulează nu există. Piaţa de publicitate e mică, de aici mănâncă toţi. Am citit şi despre mine sume fabuloase. Am citit că pentru programul de Revelion iau 50.000 de euro. Pe dracu! 99,9% din sumele vehiculate în tabloide sunt aruncate aşa, ca să mai crească şi cota de piaţă a unor vedete de mâna a doua. Dar cu toţii ştim care sunt sumele adevărate E o piaţă săracă de publicitate.
Dan Negru FOTO Eduard Enea
„Mă simt vinovat că am obişnuit publicul aşa“
La Sanremo totul e despre muzică. La noi, la Eurovision, de exemplu, un concurs creat după modelul Sanremo, dacă nu avem şi un scandal, o contestaţie, publicul nu prea e interesat.
Eu cred că sunt vinovat că am obişnuit publicul aşa. Am prezentat câteva preselecţii naţionale Eurovision la TVR. Am prezentat cu Celia Petricu. Tămbălăul începea în camera verde, după concurs. Acolo începea, de fapt, Eurovisionul. Cu toţii se certau. Oamenii, la Sanremo, sunt interesaţi de ce se întâmplă pe scenă, nu în spatele ei.
Oamenii din spatele show-urilor sunt foarte importanţi. Mai există producători buni?
Lazarov şi Titus Munteanu au crescut branduri. Televiziunea funcţionează cu rating-uri, dar eu am prins televiziunea şi fără ele. Atunci, Lazarov şi Titus aveau simţul publicului, ştiau că totul e în ton cu ce se cere. Acum, emisiunile depind de hârtiile alea cu cifre de audienţă. Cum ar arăta televiziunea din România dacă de mâine nu ar mai exista audienţe? Stau şi mă întreb. Dacă nu ar exista audienţe m-aş duce spre late-night. De-a lungul anilor am avut genuri de programe pe care nu le-am vrut. Odată, am dat drumul la televizor şi doi intelectuali de seamă vorbeau despre „Ciao Darwin“. Nu m-am simţit flatat. Era singurul show de genul ăsta din piaţă, apoi toţi au făcut la fel. Am făcut pasul înapoi, în cele din urmă. E bine să fii împotriva curentului, când unii urcă, tu să cobori. Acum „Ciao Darwin“ s-ar pierde, ar fi prea multe emisiuni la fel. "Next Star", formatul cu copii, nu se pierde acum, pentru că nu mai sunt altele asemănătoare.