Ministerul Educaţiei, în cazul elevului cu ADHD, din Piteşti: Şcoala trebuie să facă eforturi pentru integrarea copilului

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Ministerul Educaţiei a condamnat atitudinea inolerantă faţă de elevul diagnosticat cu ADHD
Ministerul Educaţiei a condamnat atitudinea inolerantă faţă de elevul diagnosticat cu ADHD

Ministerul Educaţiei a recomandat şcolii din Piteşti, unde elevii au refuzat să intre la clasă, saptămâna trecută, din cauza colegului lor diagosticat cu ADHD, să facă eforuri mai mari pentru a integra copiul cu tulburări de atenţie. Ministerul a recomandat, totodată, ca profesorii elevului  să fie consiliaţi pentru a putea lucra cu acesta şi a condamnat intoleranţa

O echipă mixtă formată din reprezentanţi ai Ministerului Educaţiei şi ai Ministerului Muncii au fost luni, 24 octombrie, la Piteşti, pentru a evalua măsurile luate la nivelul şcolii, al Inspectoratului şcolar Judeţean Argeş şi al DGASPC Argeş, în vederea integrării elevului aflat în discuţie.

Potrivit Ministerului Educaţiei, s-au purtat discuţii cu reprezentanţi ai inspectoratului şcolar, ai Centrului Judeţean pentru Resurse Educaţionale, ai DGASPC, ai conducerii şcolii şi ai corpului profesoral. 

„În urma evaluării situaţiei, au fost făcute mai multe recomandări, printre care: o adaptare reală a programei şcolare la nevoile elevului, implicarea CJRAE în monitorizarea situaţiei şi consilierea profesorilor de la clasă, accentuarea dialogului cu familia, în sensul implicării acesteia şi al asigurării unui ambient favorabil integrării şi dezvoltării elevului. Reprezentanţii celor două ministere au insistat asupra eforturilor care trebuie făcute de şcoală pentru integrarea copilului, profesorii fiind încurajaţi să ceară sprijinul specialiştilor pentru gestionarea situaţiilor”, arată un comunicat al Ministerului Educaţiei.

Totodată, Ministerul Educaţiei solicită Inspectoratului Şcolar al Judeţului Argeş o monitorizare permanentă a evoluţiei elevului şi implicarea necondiţionată pentru integrarea elevului. Mai mult, Ministerul Educaţiei va solicita tuturor Caselor Corpului Didactic ca, în anul şcolar 2016- 2017, să pună accentul pe formarea cadrelor didactice pentru educaţie incluzivă.

Ministerul Educaţiei şi Ministerul Muncii condamnă intoleranţa

Comunicatul Ministerului Educaţiei mai subliniază că şefii  celor două instituţii care au realizat evaluarea pe teren „condamnă atitudinea intolerantă şi discriminatorie, în raport cu situaţia elevului G.I.R. şi atrag atenţia că astfel de reacţii nu pot fi o soluţie în nicio situaţie de acest gen şi creează premizele unor comportamente discriminatorii în rândul tinerei generaţii”.

Ministerul Educaţiei, Mircea Dumitru, a subliniat că situaţia de la Piteşti nu este singulară şi că profesorii nu sunt pregătiţi să gestioneze cazurile copiilor cu cerinţe educaţionale speciale (CES). 

„Situaţia de la Piteşti nu este singulară, e îngrijorător că atât de mulţi copii sunt în situaţii similare iar şcoala nu le oferă ceea ce au ei nevoie. Sunt copii extraordinari care merită fiecare efort al nostru pentru a fi alături de ei şi familiile lor. Consider inacceptabilă orice atitudine de respingere sau discriminare a acestor copii iar şcoala este responsabilă de integrarea şi educarea lor. Ce am constatat, şi nu doar din această situaţie nefericită: profesorii nu ştiu să gestioneze astfel de cazuri, unde e evident necesară înţelegerea faţă de nevoile elevului, o implicare mai puternică a profesorului şi a psihologului, dar şi comunicarea cu familia. De aceea, în paralel cu celelalte măsuri, vom accentua formarea cadrelor didactice pentru educaţie incluzivă şi o mai puternică implicare a consilierilor din cadrul centrelor judeţene de resurse şi asistenţă educaţională. Suntem datori să facem cu toţii front comun pentru binele acestor copii”, a precizat Mircea Dumitru, ministru al Educaţiei Naţionale.

Proiect pentru asigurarea suportului necesar elevilor cu tulburări de învăţare 

Ministerul Educaţiei împreună cu Ministerul Muncii au iniţiat, în cursul lunii septembrie, elaborarea mai multor măsuri menite să îmbunătăţească procesul de incluziune a copiilor cu nevoi speciale. Aceste măsuri vor fi centrate pe trei paliere principale: acomodarea rezonabilă a mediului educaţional, planurile individualizate de sprijin educaţional, social şi medical şi sprijin general pentru o şcoală incluzivă.

Este vorba de metodologia pentru evaluarea şi intervenţia integrată în vederea încadrării copiilor cu dizabilităţi în grad de handicap, a orientării şcolare şi profesionale a copiilor cu cerinţe educaţionale speciale, precum şi în vederea abilitării şi reabilitării copiilor cu dizabilităţi şi/sau CES.

Documentul, aflat în dezbatere publică în perioada 4-13 octombrie, îşi propune asigurarea unui cadru unitar  pentru evaluarea  copiilor  cu  dizabilităţi  şi/sau  cu  cerinţe  educaţionale  speciale şi intervenţia integrată, în vederea asigurării dreptului la educaţie şi a egalizării şanselor  pentru  aceşti  copii. Nu în ultimul rând, măsurile propuse urmăresc  abilitarea  şi  reabilitarea acestora, prin asigurarea managementului de caz, respectiv intervenţii inter-instituţionale coerente.

Pe de altă parte, la nivelul Ministerului Educaţiei se va înfiinţa, prin ordin de ministru, punctul de contact pentru implementarea Convenţiei privind drepturile persoanelor cu dizabilităţi. Rolul punctului de contact va fi, pe de o parte, de monitorizare a implementării Convenţiei, iar, pe de alta, de elaborare şi înaintare de studii şi politici publice în domeniu.

MENCS a încheiat consultarea publică asupra Foii de parcurs pentru desegregare şi creşterea calităţii educaţionale în unităţile de învăţământ preuniversitar din România, care include criteriul CES şi cel al dizabilităţii între criteriile pe baza cărora segregarea şcolară este interzisă. Prin acesta, Ministerul Educaţiei îşi asumă mai multe măsuri, printre care redefinirea segregării şcolare, modificarea mai multor acte normative specifice, inclusiv referitoare la copiii cu CES, măsuri de formarea iniţială şi continuă a cadrelor didactice şi a managerilor şcolari pentru prevenirea şi eliminarea segregării, crearea şcolilor şi a claselor incluzive, respectiv implementarea de programe de consiliere a părinţilor.

29 de elevi au refuzat să intre la ore

La începutul săptămânii trecute, luni, 17 octombrie, 29 de elevi de la Şcoala „I.L. Caragiale“ din Piteşti, sprijiniţi de părinţii lor, prin decizie a Comitetului de părinţi, au refuzat să intre la ore. Motivul protestului era legat de faptul că unul dintre colegi, diagnosticat cu ADHD, ar fi avut un comportament antisocial şi ar fi agresat fizic, verbal şi în scris colegii, întrerupându-i des pe profesori. Protestul a durat timp de trei zile. 

Organizaţia non-guvernamentală Centrul European pentru Drepturile Copiilor cu Dizabilităţi a depus, vineri, la Parchetul de pe lângă Judecătoria Piteşti, o plângere împotriva a patru dintre părinţii celor 29 de elevi de la Şcoală IL Caragiale din Piteşti care n-au mai vrut să între la ore alături de colegul care i-a ameninţat, considerând că aceştia se fac vinovaţi de istigare la intoleranţă.

ADHD este o tulburare comportamentală manifestată prin imposibilitatea copiilor de a se concentra asupra unei îndeletniciri anume pe termen lung. 

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite