Mă refer la naveta şcolară a elevilor, plafonată în 2013 printr-o ordonanţă a Guvernului Ponta la 26 de lei pentru o distanţă de 3 km + 2 lei/km şi replafonată în 2016, când Guvernul Cioloş a luat proasta decizie de a stabili tarife maximale pe care transportatorii le pot cere pentru abonamentele elevilor. O ciudată intervenţie pe piaţa liberă care nu a rezolvat mare lucru. De notat este că Avocatul Poporului ne-a trimis la plimbare când i-am cerut oficial ridicarea unei excepţii de neconstituţionalitate pe motiv că OG 29/2013 a Guvernului Ponta încălca, spuneam noi, dreptul la învăţătură din Constituţia României.

După plafonarea cuantumului de decontare a navetei şcolare, într-un singur an şcolar au fost înregistraţi peste 35.000 de elevi care au abandonat şcoala din cauza neajunsurilor financiare, lipsa banilor pentru a face naveta între localitatea de domiciliu şi şcoală fiind unul dintre principalele motive. În loc să ne îndreptăm spre ţinta din Strategia Europa 2020 de 11,3%, măsurile din ultimii ani au crescut rata abandonului şcolar de la 17,4% (înaintea plafonării navetei pentru elevi) la 19,1%.

Un proiect de modificare şi completare a Legii Educaţiei nr. 1/2011 (PLx486/2017 ori L165/2018 la Senat), dacă va fi aprobat de către Senatul României, ar trimite la groapa de gunoi a istoriei plafonarea navetei elevilor şi ar contribui masiv la reducerea abandonului şcolar. Conform proiectului, naveta urmează să fie decontată integral, aşa cum se întâmpla înainte de ordonanţa lui Ponta, finanţarea facilităţilor acordate elevilor şi studenţilor urmând a fi clarificate astfel:

  • transportul local în comun în interiorul localităţilor: de la bugetele locale;
  • transportul local în comun între localităţi: de la bugetele judeţene;
  • transportul interjudeţean: bugetul Ministerului Transporturilor.
     

Camera Deputaţilor a respins proiectul în luna martie, iar punctul de vedere al Guvernului este negativ din cauză că, aţi ghicit, nu sunt bani. Căci da, trăim în ţara numărul 1 din lume la creşterea cheltuielilor militare, dar nu avem bani să susţinem transportul elevilor din mediul rural care merg la liceu.

Proiectul urmează să fie dezbătut săptămânile următoare în Comisia pentru învăţământ, ştiinţă, tineret şi sport, iar noi nu vom ezita să fim acolo şi să susţinem public cât de necesară este eliminarea plafonarea navetei şcolare şi alocarea de resurse bugetare în acest sens. Aşteptăm alături de noi, în Coaliţia pentru Şcoli Curate, cât mai multe organizaţii şi persoane interesate de reducerea abandonului şcolar şi în general de susţinerea elevilor şi a familiilor cu posibilităţi reduse!

În 2016, elevii, tinerii, cadrele didactice şi părinţii făceau front comun pentru scăderea abandonului şcolar, solicitând exact decontarea integrală a navetei elevilor.

Timpul a trecut, problema a rămas. O va rezolva actuala majoritate parlamentară?

Dacă eşti elev, părinte, profesor sau pur şi simplu eşti o persoană interesată de buna guvernare a educaţiei româneşti, vino alături de noi în campania Şcoli Curate ca să milităm împreună pentru modernizarea învăţământului printr-o finanţare transparentă şi adecvată!