Noi obligaţii pentru companiile aeriene, în cazul anulării zborurilor. Peste 150 curse sunt anulate miercuri
0Curtea de Justiţie a Uniunii Europene a hotărât miercuri că, în cazul anulării unui zbor, compania aeriană trebuie să ramburseze nu numai contravaloarea biletului de avion, ci şi comisioanele percepute de intermediari cu ocazia achiziţionării biletelor, dacă operatorul aerian a avut cunoştinţă despre perceperea acestora.
„În cazul anulării unui zbor, compania aeriană trebuie să ramburseze şi comisioanele percepute de intermediari cu ocazia achiziţionării biletelor, în măsura în care a avut cunoştinţă de acestea”, a informat miercuri Curtea de Justiţie a Uniunii Europene (CJUE).
Curtea a fost sesizată de Tribunalul Districtual din Hamburg, Germania, cu privire la interpretarea Regulamentului european privind drepturile pasagerilor aerieni.
Amtsgericht Hamburg (Tribunalul Districtual din Hamburg, Germania) doreşte să afle dacă preţul biletului care trebuie luat în considerare pentru a stabili cuantumul rambursării datorate de operatorul de transport aerian unui pasager în cazul anulării unui zbor include diferenţa dintre suma plătită de pasager şi cea primită de operator de transport aerian, care corespunde unui comision perceput de o persoană care a intervenit ca intermediar între cei doi.
„Domnul Dirk Harms a achiziţionat, pentru el însuşi şi pentru familia sa, pe site-ul internet opodo.de, bilete pentru un zbor care face legătura între Hamburg (Germania) şi Faro (Portugalia) cu Vueling Airlines. Întrucât zborul a fost anulat, familia Harms a solicitat Vueling Airlines să îi ramburseze preţul de 1108,88 euro pe care îl plătise către Opodo cu ocazia achiziţionării acestor bilete. Vueling Airlines a acceptat să ramburseze suma pe care a primit-o din partea Opodo, şi anume 1031,88 euro. În schimb, aceasta a refuzat să ramburseze şi restul de 77 de euro, pe care Opodo i-a perceput drept comision”, a informat CJUE.
Prin hotărârea pronunţată astăzi, Curtea răspunde la această întrebare în mod afirmativ, cu excepţia cazului în care acest comision a fost stabilit fără ştirea operatorului de transport aerian, aspect a cărui verificare este de competenţa instanţei naţionale.
„Această interpretare a regulamentului corespunde obiectivelor acestuia din urmă, şi anume asigurarea unui înalt nivel de protecţie a pasagerilor şi totodată asigurarea unui echilibru între interesele acestora şi cele ale operatorilor de transport aerian”, precizează CJUE.
Decizia Curţii trebuie aplicată de toate tribunalele naţionale, sesizate în situaţii similare.
Ryanair a anulat miercuri 150 de curse aeriene, din cauza grevei piloţilor
Ryanair va anula miercuri 150 dintre cele 400 de curse aeriene din şi spre Germania, din cauza grevei comune a piloţilor şi însoţitorilor de bord, a anunţat directorul de marketing al companiei aeriene low-cost, Kenny Jacobs, transmit DPA şi Reuters
Mişcarea de proteste este organizată de sindicatul piloţilor germani Vereinigung Cockpit (VC) şi de sindicatul german Verdi.
Majoritatea celor 400 de piloţi şi 1.000 de însoţitori de bord care lucrează pentru Ryanair în Germania s-ar putea alătura grevei, a afirmat marţi Markus Wahl, purtător de cuvânt al VC.
Reprezentanţii Ryanair susţin că acţiunea industrială este nejustificată, citând îmbunătăţirea condiţiilor de salarizare şi de lucru care au fost deja oferite.
"Deoarece am oferit deja contracte locale şi oferte de salarizare mai bune, nu există nicio justificare pentru noi întreruperi", a afirmat un purtător de cuvânt al Ryanair, Robin Kiely. În schimb, Christine Behle, membru al board-ului Verdi, a declarat: "Acesta este primul avertisment de grevă. Ceea ce se va întâmpla în continuare va depinde de procesul negocierilor".
Avioanele Ryanair din Germania reprezintă aproximativ o zecime din flota sa globală.
Luni, sindicatul piloţilor germani Vereinigung Cockpit a cerut declanşarea unei greve de 24 de ore în data de 12 septembrie pentru a forţa negocieri cu operatorul aerian irlandez în privinţa condiţiilor de muncă şi de salarizare.
Mişcarea de protest ar urma să înceapă miercuri dimineaţă, la 01.01 GMT, şi să se încheie joi, la 00.59 GMT, afectând toate plecările curselor aeriene din Germania.
Sindicatul Verdi caută să obţină o majorare salarială semnificativă pentru cei aproximativ 1.000 de însoţitori de bord care lucrează în Germania pentru Ryanair şi vrea ca operatorul aerian să recunoască legislaţia germană şi să plătească contribuţii la asigurările sociale.
În 13 august, Ryanair s-a confruntat cu de cea mai severă mişcare de protest din istoria sa de 33 de ani, fiind afectaţi aproximativ 55.000 de pasageri şi aproape 400 de zboruri anulate.
Greva, care a avut loc în cea mai aglomerată perioadă a sezonului estival, a fost declanşată de piloţii Ryanair din Germania, Olanda, Irlanda, Suedia şi Belgia, care cer îmbunătăţirea condiţiilor de muncă şi majorarea salariilor.
Germania a fost ţara cea mai lovită de greva piloţilor Ryanair, fiind afectaţi 42.000 de pasageri în urma anulării a 250 de zboruri de pe zece aeroporturi.
Personalul navigant al Ryanair din Europa a publicat pe 4 iulie o listă cu 34 de cereri, solicitând salarii decente, îmbunătăţirea plăţii concediilor de boală şi contracte de muncă pe baza ţării de origine şi a legislaţiei irlandeze. Lista a fost semnată de 80% din personalul navigant de pe cele 86 de baze ale Ryanair.
Ryanair, cea mai mare companie aeriană low-cost din Europa după numărul de pasageri, operează 21 de rute de pe aeroporturile din România, respectiv Timişoara, Bucureşti şi Craiova.