Măsuri pentru falsele reduceri de Black Friday: Comercianţii online vor fi obligaţi să afişeze un istoric al preţurilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Black Friday FOTO 123 RF

Consiliul Concurenţei va obliga magazinele online să afişeze, pentru fiecare produs comercializat, informaţii privind evoluţia preţului de referinţă şi al preţului practicat în ultimele 30 de zile. Demersul vine după ce instituţia a descoperit că, de Black Friday, comercianţii ofereau produse pentru care preţul „redus” era mai mare decât cu o lună în urmă.

„În urma anchetei sectoriale, autoritatea de concurenţă consideră necesară modificarea cadrului legal, astfel încât fiecare magazin online să aibă obligaţia de a afişa, pentru fiecare produs comercializat, informaţii privind evoluţia preţului de referinţă şi al preţului practicat în ultimele 30 de zile”, se arată într-un document al Consiliului Concurenţei.

Instituţia transmite că va colabora cu Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor în scopul îmbunătăţirii cadrului legal în vederea restabilirii mecanismelor concurenţiale în cadrul campaniilor promoţionale.

„Mai mult, pentru a elimina suspiciunile cu privire la veridicitatea reducerilor aplicate, Consiliul Concurenţei recomandă retailerilor online să pună la dispoziţia clienţilor prin intermediul platformelor proprii un sistem prin care aceştia să poată verifica istoricul de preţ, chiar şi în afara unei obligaţii legale în acest sens”, mai transmite Consiliul Concurenţei.

În decembrie 2017, autoritatea de concurenţă a declanşat o investigaţie privind un posibil abuz de poziţie dominantă pe piaţa serviciilor de intermediere prin platformele online din România.

Aceasta a arătat că, în cadrul campaniilor de reduceri precum Black Friday, o treime din comercianţii online au afişat produse cu un „preţ tăiat” mai mare chiar decât preţul maxim practicat în ultimele 30 de zile. „Acest fapt indică o creştere/menţinere artificială a preţului de referinţă de Black Friday”, arată instituţia.

Consiliul a mai remarcat faptul că preţul la care se aplică reducerea (preţul de referinţă, care apare „tăiat”), afişat de comercianţii online, este mai mare decât nivelul prevăzut de lege, pentru aproximativ 80% din produsele monitorizate.

Astfel, din datele analizate de autoritatea de concurenţă, există un comportament generalizat de nerespectare a normelor legale privind campaniile de reduceri de preţuri. În aceste condiţii, mecanismele de manifestare a concurenţei prin preţ în cadrul promoţiilor sunt distorsionate, percepţia clienţilor cu privire la preţul real (preţul de referinţă) fiind deformată.

„Această practică, de a creşte sau de a menţine artificial preţul de referinţă în cadrul promoţiilor (ex. Black Friday), creează consumatorilor impresia că beneficiază de o reducere mai mare decât este în realitate. De fapt, consumatorii plătesc un preţ apropiat celui din afara campaniei, ceea ce poate constitui o încălcare a legislaţiei în domeniu”, a declarat Bogdan Chiriţoiu, Preşedintele Consiliului Concurenţei.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite