VIDEO Dan Şova, ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructură, la Adevărul Live: „Anul acesta vor fi gata 142 de kilometri de autostradă”

0
Publicat:
Ultima actualizare:
De la stânga la dreapta: Dan Marinescu (redactor-şef „Adevărul”), Ioana Lupea (publicist comentator „Adevărul”), Dan Şova (ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructură de Interes Naţional şi Investiţii Străine), în studioul Adevărul Live FOTO Eduard Enea
De la stânga la dreapta: Dan Marinescu (redactor-şef „Adevărul”), Ioana Lupea (publicist comentator „Adevărul”), Dan Şova (ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructură de Interes Naţional şi Investiţii Străine), în studioul Adevărul Live FOTO Eduard Enea

Dan Şova, ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructură de Interes Naţional şi Investiţii Străine, a declarat, la Adevărul Live, că anul acesta vor fi finalizate şapte tronsoane de asutostradă pe coridorul IV, adică 142 de kilometri de autostradă.

„S-ar putea ca în loc de 142 de kilometri să fie 136, asta din cauza unei porţiuni complicate de pe tronsonul Orăştie-Sibiu, unde este o alunecare de teren”,  a declarat ministrul Dan Şova, invitat la Adevărul Live, alături de jurnaliştii Ioana Lupea şi Dan Marinescu.

„Trebuie să vedem cine a fost de vină pentru alunecarea de teren şi pe banii cui se va repara greşeala, pentru că e vorba de fonduri europene, deci costurile vor fi suportate de constructor. Este o chestiune de zile şi vina se duce spre Astaldi, ea este compania care va suporta costurile. Studiile geologice trebuiau făcute de Astaldi", a adăugat ministrul Şova.

Despre Autostrada Comarnic-Braşov, ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructură a declarat că aceasta este o lucrare complexă, foarte greu de făcut şi că „există nefericirea faptului că acest proiect a eşuat de două ori, în 2004 şi în 2011".  

Comarnic-Braşov este o autostradă de munte şi, ca atare, este foarte greu de făcut, este o lucrare complexă. Există nefericirea faptului că acest proiect a eşuat de două ori pentru că nu a fost bancabil, noi acum încercăm să reparăm greşelile din 2004 şi din 2011. S-a făcut greşeala că nu s-a discutat atunci şi cu băncile finanţatoare. Banca nu este interesată de ce construieşti tu, este interesată de finanţarea unui produs capabil să aducă ulterior bani. Şi noi am zis că vrem ca proiectul să aibă şi finanţarea BEI, BERD, dar asta se va întâmpla după primul an, noi nu putem aştepta şi am introdus băncile private. Şi nu semnăm decât cu in investitor care să ne arate că are resursele necesare pentru finalizarea acestui proiect", a mai spus Şova. 

Întrebat dacă există un anumit interes al politicienilor să întârzie finalizarea unor lucrări de infrastructură, din interesul încasării unor comisioane, ministrul delegat pentru Infrastructură a declarat: „Interesul politicianului este să aibă autostradă, să aibă cu ce să se laude. Asta cu comisioanele este o discuţie, ar însemna să fac pe procurorul, eu nu cred că treaba asta există. De ce? Pentru că sunt proiecte cu fonduri europene, nu sunt finanţate de la bugetul de stat, eu nu văd niciun ban".

Ministrul delegat pentru Proiecte de infrastructură a vorbit despre dificultăţile de expropiere în vederea construcţiei de autostrăzi, dar şi despre interesul anumitor privaţi de a câştiga sume însemnate din acest demers. 

Există o discuţie pentru simplificarea exproprierilor. În SUA, ei stabilesc prin lege cât îţi dau pentru o proprietate expropiată pentru utilitate publică. La noi nu e aşa, la noi se merge în instanţă, dar nu putem fi victima privatului la nesfârşit. Nu se poate să aflăm din timp pe unde vor fi traseele, care sunt proiectele, ne cumpărăm proprietăţi acolo şi pe urmă spunem câşi bani vrem. Nu poţi în plin teren agricol pe care tu îl poţi vinde cu un euro pe metru pătrat, în cel mai bun caz, iar mie să mi-l vinzi cu 300 de euro pe metru pătrat pentru că pe acolo va trece autostrada şi nu vrei tu să mi-l vinzi. De-aia au şi existat aceste întârzieri uriaşe. Nu vrei tu să vinzi decât cu 300 de euro metrul pătrat şi mă ţii în instanţă şi 10 ani de zile. Suntem în negocieri pentru simplificare şi nu vreau să avansez o variantă care ar putea, în final, să nu mai fie valabilă", a spus Şova.  

Adevărul LIVE cu Dan Şova, ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructură de Interes Naţional şi Investiţii Străine

Şova a vorbit şi despre Autostrada Bucureşti-Ploieşti, care nu este încă finalizată, deşi ea a fost încă de anul trecut inaugurată. Ministrul a spus că, în acest an, se va construi pe tronsonul kilometrul 0-2, după ce se vor face expropieri între kilometrul 0 şi kilometrul 6. 

„Noi ne-am chinuit şi am reuşit până la urmă să introducem finanţare pentru o mică parte din tronson. Avem bani în buget în acest an să expropiem de la kilometrul 0 până la kilometrul 6 şi să construim de la kilometrul 0 până la kilometrul 2. Dacă am avea bani, poate am construi până la kilometrul 6. Să vedem ce mai putem obţine la rectificarea bugetară. De-aia nu are ieşiri, că este autostradă, altfel ar fi drum expres. Ne-am trezi cu căruţa pe autostradă, ori nu se poate treaba asta. În legătură cu absenţa parcărilor, a benzinăriiloe, Consiliul CNADNR a stabilit că va avea doar benzinării mobile, pentru că această autostradă va fi dată şi ea în concesiune şi rămâne concesionarului decizia de a amplasa benzinării", a explicat Şova. 

Sunt tronsoane de autostradă pe care concesionarul va da bani statului. Şi sunt tronsoane pe care statul va da bani concesionarului. Asta depinde numai de trafic. Craiova-Piteşti, de exemplu, este un tronson care cred că se va echilibra din venituri proprii. Între Craiova şi Piteşti circulă zilnic cam 400 de TIR-uri. Multe merg la în port la Constanţa, de-aia se construieşte Centura Sudului. Vor fi terminate cam în doi ani, doi ani şi jumătate amândouă", a mai spus ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructură. 

Şova a punctat şi care sunt variantele luate în calcul pentru aplicarea taxei de autostradă, însă a precizat că acestea sunt variante de lucru, acum se fac analizele. 

„Noi nu avem sistem de autostrăzi naţional, nu se intră de pe autostradă pe autostradă, intri de pe drum naţional. Nu are rost să punem barieră, ca degeaba mai facem autostradă, s-ar crea cozi. Avem codul de bare pe perbriz, sms-ul, vigneta în benzinării, sunt multe variante. Acum analizăm care sunt sistemele de taxare pe autostradă în toată lumea. Noi punem doar taxa, operatorul va spune care este varianta care îi convine. Banii nu sunt strânşi de concesionari. Îi strânge statul şi Ministerul Finanţelor este cel care îi decontează apoi concesionarului", a explicat Şova variantele de taxare pe autostrăzile care urmează să fie construite şi operate prin concesiune. 

Despre demisia lui Mircea Pop de la şefia CNADNR

Şova a explicat situaţia lui Mircea Pop, directorul interimar al Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR). Pop a demisionat în iarna acestui an, după ce s-a aflat la Bâlea Lac cu reprezentanţii Companiei în timpul unui cod portocaliu. După demisie, el a rămas director interimar al CNADNR. 

. Domnia sa a demisionat. CNADNR este pe lista de manageri privaţi. S-au făcut recrutări încă din 2012. Pe locul întâi a ieşit un ucrainian care între timp şi-a găsit un alt job, pe locul al doilea este domnul Dimitris Sophocleous, care s-a dus la CFR, iar pe locul al treilea este domnul Mircea Pop.

Dacă l-aş da afară, ar trebui să-l pun manager privat. Şi am preferat varianta asta, să rămână interimar. Domnul Sophocleous, dacă s-a dus acolo, chiar dacă a plecat de la CFR, nu poate fi pus în funcţie. Iar domnul Pop este unul dintre cei mai buni 15 specialişti din domeniul, fără să vreau să fac acum o ierarhie. Asta a fost, s-a greşit atunci, s-au dat sancţiunile, domnul Pop şi-a dat demisia, dar nimeni nu a spus că atunci când s-a declanşat codul portocaliu ei erau deja acolo, la Bâlea Lac, unde în fiecare an are loc comandamentul de iarnă", a explicat Şova. 


 

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite