CFR a fost dată în judecată la Paris de fostul proiectant al modernizării căii ferate Curtici - Simeria. Care este stadiul lucrărilor la coridorul IV feroviar

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Cale ferată în zona Bucureşti Triaj  - Chitila Foto MEDIAFAX
Cale ferată în zona Bucureşti Triaj  - Chitila Foto MEDIAFAX

Compania Naţională de Căi Ferate CFR SA a fost dată în judecată la Curtea Internaţională de Arbitraj de la Paris, anul trecut, de către fostul proiectant şi furnizor de asistenţă tehnică pentru reabilitarea liniei de cale ferată Curtici-Simeria, divizia germană a firmei de consultanţă industrial Poyry.

Poyry Deutschland GmbH şi CFR SA au semnat un contract în anul 2007, suplimentat în 2010, pentru proiectare, asistenţă tehnică şi asistenţă la achiziţii pentru proiectul reabilitării liniei de cale ferată Curtici-Simeria-frontiera cu Ungaria. Contractul a intrat şi în atenţia Curţii de Conturi, care a depistat mai multe nereguli, în anul 2011.

De ce a fost CFR reclamată

Potrivit reprezentanţilor CFR SA, Poyry Deutschland GmbH a reclamat compania naţională la Paris, deşi contractul a încetat şi compania „nu şi-a îndeplinit în totalitate obligaţiile contractuale asumate în termenul contractual stabilit”. Numărul de înregistrare al dosarului este ICC nr.22322/MHM/2016, el fiind aflat pe rolul Curţii Internaţionale de Arbitraj Paris.

„Litigiul în cauză se referă la contractul de prestări servicii nr.1/7195/23.10.2007 pentru proiectul de «Reabilitare a liniei de cale ferată Frontieră – Curtici – Simeria parte componentă a Coridorului IV Pan-European pentru circulaţia trenurilor cu viteză maximă de 160 km/h» semnat între CNCF CFR SA şi Poyry Deutschland GmbH (Poyry Infra GmbH). CFR SA a fost reclamată de Poyry Deutschland GmbH la Curtea Internaţională de Arbitraj Paris (ICC Paris), în condiţiile în care contractul a încetat de drept, iar Poyry Deutschland GMBH nu şi-a îndeplinit în totalitate obligaţiile contractuale asumate în termenul contractual stabilit. O parte dintre neconformităţile constatate de CNCF CFR SA au fost menţionate şi de Curtea de Conturi a României în Raportul de Control din data de 18.05.2012”, se arată într-un răspuns al CFR SA pentru Adevărul.

Cu toate acestea, pretenţiile Poyry Deutschland GmbH nu sunt făcute publice, reprezentanţii CFR invocând clauzele de confidenţialitate ale dosarului. „Nu suntem în măsură de a face publice date din dosar”, ne-au răspuns ei.

Care sunt pretenţiile CFR                                                    

Reprezentanţii companiei naţionale transmit că CFR SA menţine poziţia pe care a avut-o faţă de Poyry Deutschland GmbH, „solicitând Curţii pretenţiile ce i se cuvin de la consultant, ca urmare a nerealizării şi nefinalizării tututror prestaţiilor prevăzute în contract”.

CFR SA mai arată că, în acest moment, aşteaptă răspunsul Curţii Internaţionale de Arbitraj cu privire la numirea celui de-al treilea arbitru de către Curte, după ce fiecărei părţi i-a fost solicitat să numească fiecare câte un arbitru.

Istoria contractului

Compania Poyry a fost desemnată în 2007 să realizeze proiectul de reabilitare a tronsonului de cale ferată Curtici-Simeria, care face parte din Coridorul Pan-European IV, în baza unui contract în valoare de 14 milioane de euro, atribuit de CFR SA.

Obiectivul proiectului de reabilitare a secţiunii feroviare, cu o lungime de 184 de kilometri, era de a permite circulaţia trenurilor de pasageri cu viteze de până la 160 de kilometri pe oră, precum şi asigurarea condiţiilor de interoperabilitate cu sistemele învecinate.

La sfârşitul anului 2010, contractul a fost suplimentat cu 6,9 milioane de euro, iar proiectul a beneficiat de un împrumut acordat de Banca Europeană de Investiţii (BEI).

Nereguli descoperite de Curtea de Conturi

Într-un raport pe anul 2011 al Curţii de Conturi, se arată că împrumutul contractat de la Banca Europeană pentru Investiţii (BEI), în vederea reabilitării liniei de cale ferată Curtici-Simeria, a fost majorat nejustificat, pentru servicii de proiectare şi asis­tenţă tehnică încheiat cu firma POYRY Infra GmbH-Germania, cu suma de 5.432.520 euro, prin renunţarea la realizarea unor servicii de asistenţă tehnică, creându-se astfel condiţiile prejudicierii companiei.

Potrivit raportului, gradul de utilizare a fondurilor provenite din împrumutul BEI a fost în proporţie de numai 5%, din cauza întârzierilor înregistrate în implementarea proiectului, sumele netrase din împrumut urmând să fie anulate.

De asemenea, managementul defectuos în administrarea contractului de servicii de proiectare şi asistenţă tehnică a condus la depăşirea cu 40% a valorii alocate în contractul de proiectare şi asis­tenţă tehnică pentru serviciile aferente perioadei de proiectare şi licitaţie şi la o creştere de 3,5 ori a costurilor aferente serviciilor de proiectare, faţă de sumele alocate iniţial.

În ceea ce priveşte creditul pe care CFR l-a accesat de la BEI pentru finanţarea Proiectului de modernizare a căilor ferate (etapa a II-a), compania şi-a asumat angajamente contractuale şi a efectuat plăţi aferente proiectului în sumă totală de 6.363.471 euro din disponibilul neutilizat la data de 30 iunie 2006, în valoare de 11.658.344 euro, în condiţiile în care perioada de implementare a proiectului era încheiată. Din cauza evidenţierii eronate, în contul special, a fondurilor provenite din acest împrumut, soldul contului la data de 31 decembrie 2011, în valoare de 34.300,76 euro, nu reflectă realitatea, întrucât disponibilităţile neutilizate din credit la aceeaşi dată erau în sumă de 5.294.873 euro.

Curtea de Conturi a recomandat, atunci, printre altele, diminuarea preţului contractului încheiat de companie cu Poyry Infra GmbH, majorat în mod nejustificat; efectuarea demersurilor legale în vederea rambursării anticipate a împrumutului BEI contractat pentru reabilitarea căilor ferate; recuperarea sumelor reprezentând plăţi nelegale din acest credit şi virarea acestora la bugetul de stat; organizarea unei structuri specializate în managementul proiectelor finanţate din credite externe.

Care este stadiul reabilitării liniei de cale ferată Curtici-Simeria

La mijlocul acestei luni, CFR SA a desemnat asocierea Astaldi – FCC Construccion - Salcef Construzioni Edili e Ferroviarie – Thales Systems câştigătoarea licitaţiei pentru reabilitarea unei porţiuni din tronsonul Curtici – Simeria, situat pe Coridorul IV pan-European.

Reabilitarea porţiunii din tronsonul Curtici – Simeria se află încă în lucru. Astfel, tronsonul Frontieră – km 614 este finalizat, iar pentru tronsonul  Km 614 - Bârzava (2a) în data de 15.02.2017 a fost transmisă comunicarea referitoare la desemnarea căştigătorului - Asocierea Astaldi SpA - FCC Construccion SA - Salcef Construzioni Edili e Ferroviarie SpA – SC Thales Systems România SRL.

Pentru tronsoanele Bârzava - Ilteu (2b) şi Ilteu – Gurasada, ofertele sunt în evaluare.

Pentru tronsonul Gurasada-Simeria (tronson 3) a fost depusă plângere la Curtea de Apel Bucureşti de către Strabag, cu termen de judecată în data de 2 martie 2017.

Lucrările pe partea românească a coridorului paneuropean au acelerat în 2016, la presiunea Comisiei Europene, care finanţează mare parte din lucrări. Cu toate acestea, lucrările sunt întârziate, astfel că viteza pe porţiunea românească a coridorului rămâne cea mai mică de pe traseul paneuropean.

 

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite