Consiliul Concurenţei cere Poliţiei Rutiere controale privind poliţele RCA, în special în sudul şi sud-estul României din cauza numărului scăzut de poliţe

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Procentajul numărului de asigurări RCA în totalul autovehiculelor înmatriculate, de 72,5% în primul semestru, este îngrijorător, potrivit Consiliului Concurenţei, care consideră că o soluţie ar fi intensificarea controalelor Poliţiei Rutiere în trafic, în special în sudul şi sud-estul României.

„Autoritatea de concurenţă consideră că o soluţie pe termen scurt a problemei gradului redus de cuprindere în asigurare a RCA o poate constitui intensificarea controlului în trafic realizat de Direcţia Rutieră din cadrul Poliţiei Române, în special în zona de sud şi sud-est a României şi în particular în cazul altor vehicule, în afara autoturismelor“, se arată într-un raport al Consiliului Concurenţei.

Astfel, cel mai redus procentaj de autovehicule asigurate în totalul celor înmatriculate, de sub 68%, este înregistrat în nouă judeţe din sudul şi sud-estul ţării, respectiv, Dolj, Olt, Teleorman, Giurgiu, Călăraşi, Ialomiţa, Constanţa, Tulcea şi Galaţi.

Cele mai ridicate rate, de peste 74%, sunt consemnate în alte nouă judeţe, în principal din centrul şi nord-vestul ţării. Cele nouă judeţe sunt Botoşani, Maramureş, Sălaj, Bihor, Cluj, Alba, Sibiu, Mureş şi Harghita.

În zona Bucureşti-Ilfov se înregistrează, la fel ca în alte şase judeţe, rate de cuprindere în asigurare a RCA de 72-74%. De asemenea, în zece dintre judeţe este consemnat un procentaj de 70-72%, iar în alte şase un nivel de 68-70%.

Interconectarea bazelor de date

„O soluţie pe termen mediu şi lung ar putea implica modificarea modalităţii curente de emitere a poliţelor RCA, inclusiv interconectarea bazelor de date ale ASF şi ale altor autorităţi publice. Aceasta ar putea conduce la o ameliorare semnificativă a gradului de cuprindere în asigurare a RCA şi ar putea atenua şi alte ineficienţe existente în acest moment în segmentul asigurărilor obligatorii de răspundere civilă a autovehiculelor“, se arată în raport.

Rata de cuprindere în asigurare a RCA a scăzut în ultimii ani, coborând de la 74,1% în 2011şi 73,6% în 2012, la 71,6% în 2013, 71,3% anul trecut, respectiv 72,5% în primele şase luni ale acestui an.

„Datele arată că numărul de asigurători auto se află pe un trend descendent iar principalele două segmente ale sectorului prezintă tendinţe de concentrare în perioada 2011- 2015, tendinţe similare cu cele înregistrate în restul continentului. Ceea ce apare drept îngrijorător este nivelul redus al cuprinderii în asigurare a RCA şi, mai ales, aparenta tendinţă de înrăutăţire din ultimii ani, cu impact negativ asupra preţurilor pe care le suportă şoferii corecţi“, potrivit autorităţii pentru concurenţă.

De ce este o problemă

Potrivit normelor în vigoare, asigurarea de răspundere civilă pentru autovehicule (RCA) este obligatorie pentru toate tipurile de autovehicule supuse înmatriculării sau înregistrării. În cazul în care un conducător auto nu deţine o asigurare RCA valabilă, sancţiunea constă în aplicarea unei amenzi contravenţionale între 1.000 şi 2.000 de lei, dar şi în reţinerea certificatului de înmatriculare şi a plăcilor de înmatriculare ale vehiculului. 

În plus, dacă este găsit vinovat de producerea unui accident auto, şoferul vehiculului neasigurat va suporta toate costurile aferente daunelor materiale şi morale asociate accidentului produs, respectiv despăgubiri pentru pagubele materiale provocate, pentru pagubele rezultate din lipsa de folosinţă a unui alt vehicul, pentru decesul ori vătămările corporale suferite de persoane, inclusiv cheltuieli de judecată (în cazul unui proces în instanţă).

O posibilă explicaţie a gradului redus de cuprindere în asigurare a RCA poate veni din zona vehiculelor care nu se află în uz curent. În pofida prevederilor legale ce instituie obligativitatea asigurării RCA indiferent daca vehiculul este folosit sau nu pe drumurile publice, probabil că mulţi dintre proprietarii vehiculelor care nu sunt tehnic funcţionale pe perioade îndelungate de timp nu încheie poliţe de asigurare RCA pentru acestea.

Doar trei sferturi din maşinile înmatriculate au ITP-ul făcut

Datele Registrului Auto Român arată că în perioada 2010 - 2014 numărul vehiculelor pentru care s-a efectuat inspecţia tehnică periodică reprezintă doar 74-78% din numărul vehiculelor înmatriculate, ceea ce pare să susţină punctul de vedere de mai sus. Drept consecinţă, este de aşteptat ca impactul social negativ al gradului redus de cuprindere în asigurare, raportat la condiţiile concrete din trafic, să fie mai limitat decât ar putea sugera datele oficiale.

Datele privind înmatriculate se referă strict la vehiculele înmatriculate definitiv şi nu cuprind totalul parcului auto naţional, fiind omise autovehiculele autorizate provizoriu (numere roşii), cele înregistrate de către autorităţile publice locale (plăci galbene) şi cele ale corpului diplomatic, Ministerului Apărării Naţionale (înmatriculări MAN) şi Ministerului Afacerilor Interne (înmatriculări MAI).

Coroborat cu gradul ridicat de cuprindere în asigurare a RCA la care ne aşteptăm pentru vehiculele diplomatice şi cele aparţinând celor două ministere, estimăm că nivelul real al indicatorului este mai scăzut cu aproximativ 2-3 puncte procentuale faţă de valorile prezentate, notează Consiliul Concurenţei.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite