ANALIZĂ Topul marilor comercianţi din România: Kaufland, Carrefour şi Metro domină vânzările, dar Auchan vine tare din urmă

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Revenirea consumului s-a văzut în performanţele economice ale marilor retaileri FOTO Adevărul
Revenirea consumului s-a văzut în performanţele economice ale marilor retaileri FOTO Adevărul

Creşterea consumului intern şi extinderea reţelelor în dauna buticarilor au săltat anul trecut afacerile marilor lanţuri de magazine alimentare, care au înregistrat vânzări în creştere.  Sectorul este dominat de grupuri din Germania, Franţa şi Belgia şi animat de fuziuni şi achiziţii.

Kaufland domină de departe topul marilor comercianţi, atât ca profit, cât şi ca vânzări, înregistrând în anul 2014 o cifră de afaceri aproape 8 miliarde de lei, în vreme ce Carrefour şi Metro sunt singurele lanţuri care trec de pragul de 4 miliarde de lei, potrivit datelor publicate de Ministerul Finanţelor. În privinţa profiturilor, Kaufland a înregistrat un rezultat net de 409 milioane de lei, urmat fiind de Carrefour, cu 119 milioane de lei. 

Cea mai mare dezvoltare a cunoscut-o Auchan, care, după preluarea magazinelor Real, a ajuns de la vânzări de 2,3 miliarde de lei în 2013 la 3,77 miliarde anul trecut, şi aproape şi-a dublat numărul de angajaţi, de la 5.409 la 9.344 salariaţi.

Cine este pe minus

În ciuda extinderii, Auchan a rămas pe pierdere, iar grupul german Metro a trecut şi el pe minus. Astfel, francezii de la Auchan a înregistrat cea mai mare pierdere dintre marii retaileri, cu un rezultat negativ de 61,7 milioane de lei, în scădere faţă de cele 90 de milioane din anul 2013.

După Auchan, cea mai mare pierdere o consemnează Cora, a cărei companie-mamă din ţara noastră – Romania Hypermarche – a ]nregistrat o pierdere de 25 de milioane de lei, în creştere faţă de cele 14,5 milioane de lei din anul precedent. 

De asemenea, Selgros şi Metro sunt singurele care au înregistrat reducerea vânzărilor. Astfel, cifra de afaceri a Metro a scăzut de la 4,73 miliarde de lei în 2013 la 4,48 miliarde de lei, în timp ce Selgros a consemnat scăderea veniturilor sub 3 miliarde de lei.

Extinderi agresive ale reţelelor

Lanţurile Mega Image şi Profi, care s-au extins puternic în ultimii ani, au consemnat creşteri fulminante ale vânzărilor, cu 20,6% (la 2,81 miliarde de lei), respectiv 26,9% (la 1,84 miliarde de lei). Profitul Mega Image a fost de 55,7 milioane de lei în 2014, iar cel al Profi – de 27,3 milioane de lei. Lidl, companie deţinută de grupul german Schwarz, care se extinde cot la cot cu Mega Image şi Profi, nu şi-a publicat rezultatele financiare. 

Schwarz deţine în ţara noastră şi reţeaua de hipermarketuri Kaufland, implicată recent într-un scandal, după ce un consilier al primarului general al Bucureştiului, Sorin Oprescu, a fost prins în flagrant luând mită pentru amenajarea unui sens giratoriu, dar şi pentru o serie de PUZ-uri necesare construirii altor hipermarketuri Kaufland, potrivit procurorilor. 

Marile reţele comerciale au fost în centrul unui alt scandal cu autorităţile, după ce Guvernul a anunţat reducerea TVA la alimente de la 24% la 9% începând cu 1 iunie. Retailerii au promis că vor transfera către consumatori reducerea fiscală, ceea ce ar fi însemnat o ieftinire a produselor alimentare cu 12%. Numai că, potrivit datelor Institutului Naţional de Statistică (INS), inflaţia a sărit la 1,2% în luna mai, cele mai mari scumpiri consemnându-se la cartofi, fructe proaspete, legume şi conserve.

Fuziuni şi achiziţii

Fiind un sector foarte dinamic, mai ales în România, nici marile lanţuri comerciale din domeniul alimentar nu au fost ocolite de fuziuni şi achiziţii. Astfel, Mega Image a preluat anul trecut 19 din cele 22 de magazine din reţeaua Angst de la omul de afaceri Sorin Minea. Mai mult, grupul belgian Delhaize, proprietarul Mega Image, negociază acum o fuziune la nivel mondial cu grupul olandez Ahold.

Acesta nu trebuie confundat cu concernul Louis Delhaize, care este proprietarul Cora. Aceasta din urmă a închis deja un magazin situat în mallul Galleria din Arad şi a plecat din Ungaria în anul 2012. În luna decembrie, compania-mamă a Cora a semnat un parteneriat pe termen lung cu grupul francez Carrefour pentru negocieri comune de mărfuri la nivel naţional şi internaţional, excepţie făcând produsele exclusive, bunurile realizate de întreprinderi mici şi mijlocii şi fructele şi legumele proaspete.

Billa, de vânzare

Reţeaua Billa ar fi de vânzare, după ce grupul german Rewe a anunţat deja că pleacă din Italia pentru a se concentra pe pieţele unde deţine o poziţie de top. Billa are o reţea de 85 de supermarketuri în ţara noastră, iar „Ziarul Financiar“ scria în urmă cu trei săptămâni că Rewe negociază vânzarea unităţilor către francezii de la Carrefour, după ce Mega Image s-ar fi retras din cursă.

Rewe deţine în România şi discounterii Penny şi XXL Mega Discount. În cazul ieşirii de pe piaţă a Billa, aceasta ar fi a treia mega-tranzacţie din domeniu din ultimii ani, după preluarea magazinelor Plus Discount de către Lidl şi a celor Real de către Auchan.

tabel retail romania 2014 kaufland carrefour metro auchan selgros mega image billa penny cora lidl profi
Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite