„Pentru că meriţi“ – trei reprezentaţii despre condiţia femeii

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:
Pentru ca Meriti

Platforma de Teatru Politic este tot ce puteţi găsi mai bun, mai actual, mai implicat şi mai educativ în lumea culturală a Bucureştiului ultimilor ani. Piesele lor se raportează critic la cele mai importante realităţi sociale româneşti.

De astăzi până duminică, de la ora 20.00, puteţi vedea spectacolul  „Pentru că Meriţi” – ultimele reprezentaţii de anul acesta în Bucureşti. Evenimentul are loc în cadrul Platformei de Teatru Politic 2015: Muzeul Naţional de Artă Contemporană (MNAC, Str. Izvor 2-4, Bucureşti), sala Auditorium.

 

„Pentru că Meriţi” propune analiza prin teatru a condiţiei, abuzurilor şi presiunilor la care sunt supuse femeile în România. „Pentru că Meriţi” pune accentul în mod deosebit pe acele abuzuri legate de puterea de decizie a femeilor asupra propriului lor corp. Propunerea legislativă privind înfiinţarea, funcţionarea şi organizarea cabinetelor de consiliere pentru criza de sarcină, interzicerea avorturilor şi raportarea bărbaţilor români la conceptul de emancipare a femeii în anul 2015 sunt subiecte explorate în spectacol printr-un proces creativ de artă activă atât observaţional cât şi ficţional.

“Caracterul observaţional al Pentru că meriţi vine mai puţin din sursele lui reale (consilierea preavort are surse multiple şi e supusă unui tratament dramaturgic) cît din felul în care se poziţionează faţă de atitudinile discursive şi situaţiile pe care le prezintă: o neutralitate asumată a perspectivei, care urmăreşte doar să expună aceste discursuri în toată enormitatea lor senină, fără a le comenta sau a le prezenta într-un context mai larg. Spectatorul e lăsat să-şi tragă propriile concluzii: aş zice că pentru un privitor nedotat cu puternice convingeri religios-tradiţionaliste (dar selecţia „naturală“ de public l-ar aduce cu greu pe acesta la o producţie de teatru independent), acumularea de certitudini şi misticoidisme (maternitatea care te vindecă de cancer) despre rolul exclusiv matern al femeii pe faţa pămîntului e un mecanism retoric programat să provoace revoltă. Asta, deşi nu există nici un climax şi nici vreun final cathartic („finalul“ e, în fapt, extrareprezentaţional: discuţia cu publicul postspectacol; mă întreb dacă Pentru că meriţi şi-ar păstra forţa retorică în absenţa acestor discuţii), doar un continuum în care se amestecă forme de definire a femeii ca mamă, în ochii unor bărbaţi, şi idealizări compensatorii ale maternităţii, din partea unor femei. Orice pericol al spargerii bulei de fericire e atent evitat – deşi pîndeşte la colţ.” Iulia Popovici – Corpul femeii ca teren de ocupaţie, Observatorul Cultural, nr. 788.

“Bogdan Georgescu alege să structureze dramaturgic mai multe texte, unele din presă, altele din timpul consilierilor acordate de diferite asociaţii femeilor care doreau să facă avort. Dramaturgia spectacolului permite mai multe perechi de elemente de presiune. Un astfel de binom este bărbaţi-femei (mame). Mentalitatea patriarhală din societatea românească se afirmă răspicat în articole de presă semnate de bărbaţi, inclusiv de medici. Misoginismul, plasarea femeii strict în zona casnică, reducerea identităţii sale la postura de mamă se regăsesc constant în discursul public. Georgescu propune cîteva exemple, unele care maschează sub buna intenţie sau grija faţă de femeie o gîndire conservatoare nocivă. În discuţiile post-spectacol, regizorul remarca faptul că această scanare a mentalului masculin din România anului 2015 este singura parte din spectacol care nu a produs reacţii în public. Cred că motivul este unul simplu: asemenea discursuri retrograde sînt atît de frecvente încît ele constituie o regulă, nu o excepţie, astfel că nu mai intrigă pe nimeni.” – Oana Stoica – Despre natura corectă a lucrurilor, Dilema Veche, nr. 604.

“Arta activă este forma de artă generată de ȋntâlnirea dintre membrii unei comunităţi şi artiştii care propun comunităţii respective posibilitatea de reprezentare prin acţiuni comunitare şi produse artistice. Arta activă este forma de artă care are ca resursă dorinţa de a fi ȋmpreună cu alţi oameni, de a schimba poveşti şi experienţe, curiozitatea şi nevoia de a descoperi mereu noi mijloace, noi tehnici şi perspective. Arta activă porneşte din observaţie şi intuiţie. Oricine poate crea şi are dreptul de a se reprezenta prin artă, scopul artiştilor implicaţi fiind sprijinul, ȋncurajarea şi punerea la dispoziţie a tehnicilor cunoscute de ei acelor oameni care aleg să se implice. Important pentru arta activă ȋn acest tip de proces creativ este grija unuia faţă de celălalt, dorinţa de a fi ȋmpreună cu ceilalţi şi estomparea diferenţelor de orice fel, a pornirilor generate de orgoliu, anihilarea nevoii de a crea ierarhii şi a nevoii de putere. Toate acestea au scopul de a dezvălui opera de artă din fiecare om implicat şi armonizarea lui în relaţie cu ceilalţi şi cu elementele ce dau identitate comunităţii de care aparţine, pentru a transforma viaţa de zi cu zi într-o operă de artă colectivă.” Bogdan Georgescu

Platforma de Teatru Politic 2015 este un proiect teatral şi educaţional care îşi propune să arhiveze, să documenteze şi să dezbată, prin intermediul unor spectacole de teatru şi ateliere, istorii marginalizate şi ignorate adesea de sisteme care îşi produc propriile naraţiuni de legitimare, pentru a-şi justifica pactul cu „istoria convenabilă”.

Intrarea la toate spectacolele şi evenimentele din cadrul Platformei de Teatru Politic va fi gratuită şi toate evenimentele vor include discuţii cu publicul.

Platforma de Teatru Politic 2015 este un proiect finanţat printr-un grant oferit de Norvegia, Islanda, Liechtenstein şi Guvernul României (www.eeagrants.org, www.fonduri- diversitate.rowww.artapolitica.ro/platforma2015).

Parteneri: Noproductions, Colegiul Naţional Bilingv „George Coşbuc”, Teatrul LUNI de la Green Hours, Centrul de Teatru Educaţonal REPLIKA, FCER-DASM – Căminul „Amalia şi Şef Rabin dr. Moses Rosen”, Gazeta de Artă Politică, MNAC.

Parteneri media: Şapte Seri, Observator cultural, CriticAtac, Think Outside the Box, Veioza Arte, SUB25, Liternet, Scena.ro, Green Report, Pandora’s.
Website: http://www.artapolitica.ro/platforma2015/
Facebook: Platforma de Teatru Politic 2015 (grup)

Intrarea este liberă şi se face pe bază de rezervare. Contact rezervări: 0721649746, 0729743952, teatrucomunitar@gmail.com.

La discuţiile  post-spectacol este invitată  Iustina Ionescu, avocată de drepturile omului (Centrul Euroregional pentru Iniţiative Publice, ECPI).

„Pentru că Meriţi” – proiect observaţional de artă activă

Echipa proiectului: Sever Andrei, Irina Gâdiuţă, Bogdan Georgescu, Vlad Georgescu, Andrei Ioniţă, Sînziana Nicola, Mihaela Sîrbu

durata: 1h

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite