Video Magistrala pe care trenurile vor atinge 160 km/h, întârziată cu doi ani de tunelurile în șantier VIDEO
0Tunelurile feroviare aflate în șantier pe valea Mureșului, în Hunedoara (video), amână finalizarea unuia dintre cele mai mari proiecte de infrastructură: noua magistrală de cale ferată Simeria – județul Arad.
Deși au început la sfârșitul anului 2017, lucrările la tronsonul de 22 de kilometri, Ilteu – Gurasada, din noua magistrală feroviară Simeria Arad, au acumulat întârzieri, iar noul termen anunțat de constructori pentru finalizarea lor este decembrie 2025.
Tunelurile de pe Valea Mureșului
Lucrările la cele două tuneluri completate de polată (tunel deschis, la zid) de pe malul stâng al Mureșului, care vor fi construite pe o lungime de 1,2 kilometri între localitățile Tisa și Sălciva din zona Zam a Hunedoarei, au început în 2021. Doar două dintre ele au fost străpunse, iar la al treilea construcția se află abia la început.

Tunelurile sunt construite de la zero pe un traseu nou al căii ferate, proiectat pentru a creşte viteza de deplasare a trenurilor, faţă de cea de pe vechiul traseu al căii ferate Simeria – Arad. La Zam, vechea cale ferată a fost construită pe malul drept al râului în urmă cu peste un secol și jumătate.
În decembrie 2022, un raport publicat de Căile Ferate Române cu privire la stadiul de execuție pe cele patru tronsoane din magistrala feroviară Simeria Arad arăta că pe tronsonul Ilteu – Gurasada au fost executate până la acea dată 59 la sută din lucrările proiectate, termenul de finalizare estimat atunci pentru acest sector fiind decembrie 2023.





















Stadiul fizic al lucrărilor pe tronsonul feroviar Ilteu Gurasada a ajuns în prezent la circa 66%, iar noul termen de finalizare anunțat, potrivit raportului publicat de CFR, este decembrie 2025.
Contractul pentru proiectarea şi execuţia lucrărilor la cei peste 22,4 de kilometri de cale ferată a fost semnat în noiembrie 2017, de CFR şi Asocierea Railworks (formată din companiile Alstom, Aktor şi Arcada), iar proiectul are o valoare de 1.78 miliarde de lei, fără TVA şi este finanţat din fonduri europene și de Guvernul României.
„Contractul are ca obiectiv modernizarea a 22,34 kilometri de infrastructură și suprastructură feroviară pentru circulația trenurilor de călători cu viteza maximă de 160 km/h, lucrări de terasamente și consolidări pe întreaga distanță, construirea a 15 poduri (dintre care două peste râul Mureș), 17 podețe, un pasaj superior, trei pasaje inferioare, două tuneluri, lucrări civile în patru stații de cale ferată, lucrări de electrificare și energoalimentare precum și lucrări de implementare a sistemului de siguranță a traficului ERTMS. Termenul de execuție este de trei ani, la care se adaugă perioada de garanție de 2 ani”, informa CFR în 2017, la semnarea contractului.
Lucrări întârziate și pe celalalte tronsoane
Lucrările la celelalte trei tronsoane din magistrala feroviară Simeria Arad (Km 614) se află în stadii mai avansate, însă și în cazul lor, constructorii au acumulat întârzieri, iar termenul de finalizare investițiilor a fost decalat.
Pe Subtronsonul 2a Km 614 - Bârzava, în lungime de 42 de kilometri, stadiul execuției lucrărilor a depășit 89 la sută. Sectorul este construit de Asocierea Astaldi – FCC – Salcef – Thales. Contractul a fost semnat în mai 2017, șantierul a fost deschis în iulie 2017, iar termenul estimat de finalizare a proiectului este aprilie 2024. Valoarea lucrărilor se ridică la aproximativ două miliarde de lei, fără TVA.
Pe Subtronsonul 2b Bârzava - Ilteu, în lungime de 36 de kilometri, stadiul fizic al lucrărilor a depășit 87 la sută. Acesta este construit de Asocierea Astaldi – FCC – Salcef – Thales. Contractul a fost semnat în mai 2017, ordinul de începere a lucrărilor a fost dat în iulie 2017, iar termenul de finalizare al investiției estimat este luna octombrie 2025.
Pe Tronsonul 3 Gurasada – Simeria (video - zona podurilor peste Mureș), în lungime de 40,9 kilometri, stadiul fizic al lucrărilor a depășit 80 la sută. Sectorul, care cuprinde și trei poduri peste Mureș, este construit de Asocierea FCC – Astaldi – Contratas y Ventas. Contractul a fost semnat la 30 august 2017, ordinul de începere al lucrărilor a fost dat în octombrie 2017, iar termenul estimat de finalizare a proiectului este septembrie 2024.
Magistrala pe care trenurile vor circula cu viteze mari
Magistrala feroviară Simeria - Arad va fi integrată în Coridorul IV paneuropean, în lungime de 2.000 de kilometri, care cuprinde traseul Nurnberg - Praga - Viena - Budapesta - Curtici - Simeria - Sighişoara - Braşov – Bucureşti – Constanţa.

Acesta va străbate România pe o distanţă de aproape 900 de kilometri. După realizarea magistralei din vestul României, trenurile de călători vor putea circula pe traseul Simeria - Arad cu viteza de până la 160 de kilometri pe oră, iar marfarele - cu până la 120 de kilometri pe oră.
Noua magistrală feroviară se suprapune în cea mai mare parte cu traseul vechii căi ferate Simeria – Arad, inaugurată în 1868.
Proiectul a vizat 60 de kilometri de traseu complet nou de cale ferată, între Simeria şi Arad, dar și construcţia a nouă poduri peste Mureş, față de unul de pe vechiul traseu și a unor tuneluri feroviare pe valea Mureşului.