De ce e important să alegi bine liceul pentru copilul tău. Consilier: „Dispărând motivația, dispare și dorința de a învăța”

0
Publicat:

Este din nou acea perioadă din an când absolvenții de gimnaziu așteaptă cu emoție repartizarea la liceu. Dacă ajung sau nu în locul potrivit depinde pe de o parte de media de admitere, iar pe de alta de opțiunile exprimate. Ce ar trebui să conteze atunci când fac opțiunile.

Elevii sunt repartizați la liceu în funcție de medie și de opțiunile din fișă FOTO: A. Mitran
Elevii sunt repartizați la liceu în funcție de medie și de opțiunile din fișă FOTO: A. Mitran

Alegerile pe care elevii și părinții le fac (iar practica arată că în cele mai multe cazuri alegerea liceului este mai mult a părinților) vor dicta ceea ce se întâmplă în următorii patru ani. Dacă filiera pentru care s-a optat nu este în concordanță cu aptitudinile și interesele adolescentului poate urma o perioadă chinuitoare, în care motivația de a învăța se pierde. Efectele pot fi chiar și mai grave, explică Loredana Stroiuleasa, psiholog, consilier școlar în cadrul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Olt, pe care am întrebat-o cum alegem liceul.

„Până să ajungem să alegem un liceu, trebuie întâi să ne descoperim pe noi. Să aflăm identitatea noastră personală și socială. Să vedem ce abilități avem, ce ni se potrivește”, spune consilierul.

În cabinetele de consiliere psihopedagogică din școli consilierii au la îndemână diferite teste, printre care și BTPAC-ul (Baterie de Teste Psihologice de Aptitudini și Carieră). La finalul administrării acestui tip de testare se obține un profil al abilităților profesionale și ce meserii i s-ar potrivi elevului în funcție de acestea. „Testul acesta îl trece pe elev prin probleme de logică, de matematică, de atenție concentrată, de abilități funcționărești. (...) În urma administrării diferitelor teste elevul ajunge să se cunoască, pentru că sunt copii care sunt buni la toate disciplinele și atunci se întreabă - Eu unde mă duc, că sunt bun la toate? - sau sunt copii care nu sunt buni la niciuna și au și ei aceeași întrebare. Și atunci, consultându-se cu un consilier școlar, într-o relație copil-părinte-școală, așa își descoperă pasiunile și către ce are el abilități”, continuă Stroiuleasa.

Trecerea de la gimnaziu la liceu se face corect atunci când copilul și-a descoperit abilitățile și merge spre ce i se potrivește lui, nu spre ce este la modă sau ce liceu e mai bun, adaugă consilierul din cadrul CJRAE Olt.

Părinții au un rol foarte important în a-l ajuta pe copil să-l facă să înțeleagă că și aplicarea unor teste prin care el se descoperă pe el sunt importante. Și încă ceva: părinții să accepte ce e bine pentru copil, în sensul de ce îi se potrivește lui. Poate are înclinații către Arte și părintele trebuie să accepte că nu i se potrivește Contabilitate, sau Mate-Info (și Mate-Info intensiv dacă se poate)”, mai atrage atenția Stroiuleasa.

În cazul unei alegeri proaste nu admiterea este problema, ci ceea ce urmează după.

Copilul este admis, pentru că e un copil bun, s-a pregătit, dar ajunge în timpul liceului să nu se regăsească, sau să nu facă față, să apară crize de anxietate, de lipsă de motivație, conflicte cu părinții, o scădere a stimei de sine. Toate acestea apar atunci când nu se alege liceul potrivit”, subliniază consilierul.

În cazurile grave, în care nici nu se intervine la timp, sau copilul nu beneficiază de înțelegerea părinților, se poate ajunge la abandon școlar, sau chiar la tentative de suicid, „nu pentru că asta și-ar dori copilul, să moară, ci pentru faptul că își dorește să atragă atenția că nu e în direcția bună”. „Efectiv copilul poate să nu se regăsească și să nu se mai concentreze pe școală, să nu mai poată. Dispărând motivația, dispare și dorința normală de a învăța, de a lua note, de a lucra, efectiv”, mai spune psihologul.

Presiunea Evaluării Naționale

Admiterea la liceul preferat depinde, pe de altă parte, și de rezultatul la Evaluarea Națională. Tocmai pentru că părinții își doresc pentru copiii lor ce este mai bun ajung uneori să exercite asupra lor o presiune nedorită.

«Este viitorul tău, este soarta ta, trebuie să ajungi acolo!», «Trebuie să nu ne faci de râs», iar o afirmație des întâlnită, care face rău copiilor, este și «Trebuie să ajungi acolo!», avertizează specialistul.

În ultimii ani, din ce în ce mai mulți elevi aleg să se adreseze consilierului școlar și să solicite acest tip de test, care se realizează pe calculator - o modalitate care le este familiară adolescenților. Există de asemenea și posibilitatea consilierii de grup.

Testele se fac pe calculator, sunt destul de interactive, iar la copiii spun «Wow, uite ce pot să fac eu, ce am realizat eu!», deci e un rezultat palpabil, ușor cuantificabil”, mai spune psihologul.

În școlile în care nu există consilier școlar, rolul dirigintelui este deosebit de important, acesta putând să solicite prezența unui consilier în școala respectivă pentru astfel de testări.

Deseori cel mai greu este nu să conștientizeze elevul ce îl interesează și ce i se potrivește, ci părintele să fie cel dispus să renunțe, eventual, la decizia pe care poate deja a adoptat-o pentru copil în privința liceului ales. „Aici ține și de consilierul școlar cum reușește el să-l facă pe părinte să înțeleagă faptul că binele copilului e mai presus de orice altă dorință a părintelui sau a neamurilor. Dorința copilului e mai importantă și faptul că părintelui îi arăți efectiv rezultatul testului, arăți ceva palpabil, ceva realizat de un soft, te ajută să-l faci să înțeleagă”, mai spune Stroiuleasa.

În școlile publice din România în continuare prea puțini dintre elevi beneficiază însă de consiliere și orientare în carieră, iar faptul că acest lucru nu se întâmplă se constată și în cifrele privind abandonul la liceu. „Informația și procesul acesta nu se realizează cu toți copiii și tocmai de aceea avem și abandon la liceu, avem și copii anxioși, avem copii în depresie și cu probleme la liceu și nu sunt toți mulțumiți de liceul ales”, adaugă Loredana Stroiuleasa.

Când ar fi potrivit să se realizeze consilierea

Orientarea în carieră ar fi bine să se realizeze cu suficient timp înainte de examen, cu atât mai mult cu cât nici structura examenului în funcție de care are loc repartizarea la liceu nu ajută.

„Prin clasa a VII-a ar trebui să se întâmple. Din păcate și Evaluarea Națională ne limitează la doar două discipline, Română și Matematică. Și atunci copii ajung în ultimii ani să se focalizeze efectiv pe disciplinele de examen și nu se mai focalizează pe profilul unde o să ajungă. Ajung acolo, văd eu ce fac, își spun. Și ajung copiii la liceu, la Mate-info, chiar Mate-info intensiv, și își dau seama că Matematica și Informatica sunt la un nivel mult mai mare decât ce s-a cerut la Evaluarea Națională și ce s-a pregătit pentru Evaluarea Națională și nu fac față. Pentru că nu au abilitățile, nu au inclinațiile necesare. Copilul s-a pregătit la Română și Matematică și a luat peste 8 la ambele. Dar nu neapărat e bun la Matematică sau neapărat e bun la Română. El a învățat efectiv, s-a pregătit pentru un examen. Dar nu pentru un profil”, atrage atenția psihologul Loredana Stroiuleasa.

După admitere, în cele mai multe cazuri rămân puține soluții de a mai schimba ceva. Uneori se fac transferuri după primul an de liceu, fie între licee, fie între specializările aceluiași liceu. Alteori, tot ce le rămâne părinților este să-și motiveze copilul să învețe și să se orienteze pentru facultate către domeniul care corespunde intereselor sale. În tot acest timp copilul trebuie susținut, subliniază psihologul.

Am întâlnit situații în care copiii nu mai reușeau să vină, efectiv, la școală și să iasă în societate, izolare socială totală. Se poate ajunge și la asta în funcție și de mediul în care trăiește copilul acasă, de cât de mare este presiunea pe care părinții o pun asupra copilului, cât de mult copilul reușește să se exteriorizeze în fața părinților. Pentru că dacă avem o familie unde comunicarea există cu adevărat, unde copilul este ascultat și se ține cont de părerea lui, atunci se comunică, se discută și se ajunge la un rezultat favorabil copilului.

Dar sunt familii unde părintele spune - Faci așa cum spun eu! - și atunci problemele sunt mai grave, pentru că ajunge să-i fie teamă să-i spună ce simte. (...) Când părinții conștientizează cu adevărat și vin și spun prin ce trec copiii, săpând în trecut descoperim cauza care a dus la acest efect. Și se ajunge inclusiv la alegerea greșită a liceului și a profilului”, mai spune consilierul.

Calendar admitere

Amintim că în perioada 14 – 21 iulie, elevii care au absolvit clasa a VIII-a și au susținut Evaluarea Națională 2025 vor completa opțiunile în fișele de admitere la liceu 2025, în prezența părintelui și a dirigintelui, potrivit calendarului oficial.

Pe 23 iulie 2025 se face repartizarea computerizată în învățământul liceal a absolvenților clasei a VIII-a.

Depunerea dosarelor de înscriere la unitățile de învățământ liceal la care au fost admiși candidații se realizează în perioada prevăzută în Calendarul admiterii în învățământul liceal pentru anul școlar 2025-2026, în perioada 24 – 29 iulie 2025. 

Societate

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite